2018-12-01, 14:31
Medlem
Ratis avatar
Kanske 2018 blir det året då jag äter brunkål för första gången.
Citera
2018-12-01, 21:32
Medlem
mjukmjukares avatar
Prinskorv.
Julbord är underbart och återvänder årligen säkert, men tyvärr med undantag för Prinskorv.
Detta uppskruvade äckel, och nu i liten äcklig korv som är ingenting, annat än rutin.
Herregud, smaka igenom, känn smaker, textur, ärlighet i så motto "god mat". Nej.
Som mat vidrig och julbordets absolut sämsta del.

Så mycket riktigt god mat som det finns.

Citera
2018-12-01, 21:39
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kanske 2018 blir det året då jag äter brunkål för första gången.

Brunkål. Denna klassiker. Lite söt...
Men beror ju helt på hur den görs....
Allt kan förstöras.
Men en äkta skånsk brunkål, det är delikatess.
Trots sin enkla grundråvara.

Vem kan kan hantera?

Citera
2018-12-01, 22:56
Medlem
mjukmjukares avatar
Beklagar texten

Men jul utan kål, rödkål, brunkål och Halländskt Långkål....den bästa av alla.
Till det -brysselkål... ja, inte mycket till ett korrekt julbord annars.

´
Senast redigerad av mjukmjukare 2018-12-01 kl. 23:12.
Citera
2018-12-03, 03:44
Medlem
Kantarellomelett med egenplockad svamp är en höjdare
Citera
2018-12-03, 11:47
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Prinskorv.
Julbord är underbart och återvänder årligen säkert, men tyvärr med undantag för Prinskorv.
Detta uppskruvade äckel, och nu i liten äcklig korv som är ingenting, annat än rutin.
Herregud, smaka igenom, känn smaker, textur, ärlighet i så motto "god mat". Nej.
Som mat vidrig och julbordets absolut sämsta del.

Så mycket riktigt god mat som det finns.

Men om man har en lite större vit korv som är både tjockare och mycket längre så har jag det... men den serveras inte hur som, när helst till vem som helst och den sitter fast på mig men lovar att den är god eller neutral att smaka på men inte bita på (skojar ju, fast ändå kanske inte, kunde inte hålla mig ) tumbs up for me

Det bästa är väl att göra sin egen julkorv (om man ids) som man gjorde förr i tiden, fabricerad mat som oftast av billigare pris smakar därefter

Tex
http://matgeek.se/2012/12/20/egenstoppad-julkorv-det-har-kan-bli-en-god-tradition/
Senast redigerad av TraXzman 2018-12-03 kl. 11:54.
Citera
2018-12-03, 12:13
Medlem
TraXzmans avatar
Det skrivs mycket om de gamla rätterna som liksom hamnat i nåt ekorrhjul för vissa. Som de flesta vet har det tillkommit 1000 tals nya Julrätter och mat till Svenska Julbordet. Pga av att jag går på hotell sen många år tillbaka och äter Julmat så kommer jag i år definitivt lista dom bästa rätterna med titel som jag får från köket eller personal och förhoppningsvis receptet för det eller inte?

Sen kan man ju utreda ut om det är Svensk Julmat eller inte eller en fusion?

Avser att besöka 3 hotell, 3 julmiddagar (buffe) med så olika mat som möjligt

Kan ni göra likadant om ni gör likadant som mig ?

(Jag har slutat med Julbord hemma förutom Skinkan och Janssons, inkl hemma gjorda köttbullar, hemmagjord inlagd sill är det jag lagar)
Senast redigerad av TraXzman 2018-12-03 kl. 12:17.
Citera
2018-12-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Det skrivs mycket om de gamla rätterna som liksom hamnat i nåt ekorrhjul för vissa. Som de flesta vet har det tillkommit 1000 tals nya Julrätter och mat till Svenska Julbordet. Pga av att jag går på hotell sen många år tillbaka och äter Julmat så kommer jag i år definitivt lista dom bästa rätterna med titel som jag får från köket eller personal och förhoppningsvis receptet för det eller inte?

Vilka rätter har hamnat i nåt ekorrhjul? Och vilka är alla de där tusentals nya julrätterna? Så många nya julrätter har jag inte direkt uppfattat att det har blivit. Sedan finns det ju julmat som mer eller mindre är utdöende (eller åtminstone mindre vanlig numera). Exempelvis ålen.

Svenskar är ganska traditionella, så det är därför som många rätter återkommer varje år. Visst kommer det en del nyheter då och då. De senaste åren har det exempelvis kommit en del vegetariska och veganska nyheter, men det beror ju på att fler har blivit vegetarianer och veganer. Samtidigt som det numera är lättare att tillaga sådan mat. Men köttätarna är nog mer traditionella av sig och äter fortfarande av klassikerna, så att säga. En vanlig Janssons Frestelse istället för en vegetarisk sådan osv.
Citera
2018-12-03, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman

Sen kan man ju utreda ut om det är Svensk Julmat eller inte eller en fusion?

Avser att besöka 3 hotell, 3 julmiddagar (buffe) med så olika mat som möjligt

Kan ni göra likadant om ni gör likadant som mig ?

(Jag har slutat med Julbord hemma förutom Skinkan och Janssons, inkl hemma gjorda köttbullar, hemmagjord inlagd sill är det jag lagar)

Varför just hotell?
Hotellrestauranger brukar vara väldigt traditionella och därmed likriktade vad det gäller utbudet på julbuffén.
Dessutom jobbar dom allra flesta hotell med till största delen hel/halvfabrikat på julbordet.
Det finns massor av spännande restauranger som serverar julbord med en twist, om det är fusion du är ute efter.

Och dom där tusentals nya julrätterna du skriver om får du gärna redovisa närmre.
Jag har inte märkt någon större skillnad på utbudet, och jag har ändå jobbat med julbord i över 20 år.
Sillbordet är naturligtvis något som utvecklas, likaså det kallskurna och det vegetariska bordet.
Men jag tycker inte att det är ”nya” rätter.
Citera
2018-12-03, 20:09
Medlem
Julbordet är en stor högtid för mig och det finns mycket som jag vill ha. Mest det kalla är viktigt för mig. Vi tar det tallrik för tallrik enligt Tore Wretman, och listar det som är absolut viktigast. Det finns naturligtvis mycket mer på mitt julbord.

Tallrik #1 Sill
-
Inlagd sill
Senapssill
Löksill
Inlagd strömming
Tradionellt kryddad snaps

Tallrik #2 Kall fisk
-
Gubbröra, gärna på en bit kavring
Gravad lax med hovmästarsås
Flatrökt ål
Bäska Droppar till ålen

Tallrik #3 Varm fisk
-
Denna tallrik äts inte av mig vid julbordet för jag äter inte lutfisk, och det finns ingen tradition från min uppväxt med inkokt lax eller andra varma fiskrätter på julbordet.

Tallrik #4 Kallt kött
-
Pressylta
Onsalakorv
Paté med cumberlandsås
Julskinka

Tallrik #5 Småvarmt
-
Janssons Frestelse
Stuvad grönkål

Tallrik #6 Ost
-
Cheddar
Kryddost

Tallrik #7 Dessert
-
Äts inte i organiserad form, det räcker med godiset man smäller i sig resten av kvällen!
Citera
2018-12-03, 20:17
Medlem
persona.von.gratas avatar
Traditionellt med några undantag.
- Olika sillar
- Gravad lax
- Varmrökt lax
- Prinskorv
- Köttbullar
- Ostar
- Stuvad grönkål
- Hemmagjord leverpastej
- Stekt brysselkål
- Rödbetssallad
- Jansson
- Waldorfsallad
- Skinka
- etc

Det som gör mitt julbord annorlunda är skinkan. Den kör jag i sous vide. Vinst varje gång!
Citera
2018-12-03, 21:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Julbordet är en stor högtid för mig och det finns mycket som jag vill ha. Mest det kalla är viktigt för mig. Vi tar det tallrik för tallrik enligt Tore Wretman, och listar det som är absolut viktigast. Det finns naturligtvis mycket mer på mitt julbord.

Tallrik #1 Sill
-
Inlagd sill
Senapssill
Löksill
Inlagd strömming
Tradionellt kryddad snaps

Tallrik #2 Kall fisk
-
Gubbröra, gärna på en bit kavring
Gravad lax med hovmästarsås
Flatrökt ål
Bäska Droppar till ålen

Tallrik #3 Varm fisk
-
Denna tallrik äts inte av mig vid julbordet för jag äter inte lutfisk, och det finns ingen tradition från min uppväxt med inkokt lax eller andra varma fiskrätter på julbordet.

Tallrik #4 Kallt kött
-
Pressylta
Onsalakorv
Paté med cumberlandsås
Julskinka

Tallrik #5 Småvarmt
-
Janssons Frestelse
Stuvad grönkål

Tallrik #6 Ost
-
Cheddar
Kryddost

Tallrik #7 Dessert
-
Äts inte i organiserad form, det räcker med godiset man smäller i sig resten av kvällen!
Det där är ett bra upplägg! Jag skulle dock vilja lägga in risgrynsgröt och ostkaka. Ostkakan kanske räknas som dessert av vissa, men det tycker inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in