Citat:
Ursprungligen postat av
TraXzman
Det skrivs mycket om de gamla rätterna som liksom hamnat i nåt ekorrhjul för vissa. Som de flesta vet har det tillkommit 1000 tals nya Julrätter och mat till Svenska Julbordet. Pga av att jag går på hotell sen många år tillbaka och äter Julmat så kommer jag i år definitivt lista dom bästa rätterna med titel som jag får från köket eller personal och förhoppningsvis receptet för det eller inte?
Sen kan man ju utreda ut om det är Svensk Julmat eller inte eller en fusion?
Avser att besöka 3 hotell, 3 julmiddagar (buffe) med så olika mat som möjligt
Kan ni göra likadant om ni gör likadant som mig ?
(Jag har slutat med Julbord hemma förutom Skinkan och Janssons, inkl hemma gjorda köttbullar, hemmagjord inlagd sill är det jag lagar)
Varför just hotell?
Hotellrestauranger brukar vara väldigt traditionella och därmed likriktade vad det gäller utbudet på julbuffén.
Dessutom jobbar dom allra flesta hotell med till största delen hel/halvfabrikat på julbordet.
Det finns massor av spännande restauranger som serverar julbord med en twist, om det är fusion du är ute efter.
Och dom där tusentals nya julrätterna du skriver om får du gärna redovisa närmre.
Jag har inte märkt någon större skillnad på utbudet, och jag har ändå jobbat med julbord i över 20 år.
Sillbordet är naturligtvis något som utvecklas, likaså det kallskurna och det vegetariska bordet.
Men jag tycker inte att det är ”nya” rätter.