2009-11-29, 21:52
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarrow
lol läste på CNN

"The military has offered assistance to police, he said, but it has not been requested."
Varför är de lol?
Citera
2009-11-29, 22:00
Medlem
En teori:
Korrumperade snutar som under en tid trakasserat kriminella i området, tagit del utav langarnas "inkomster" osv osv, någon/några tröttnade och gjorde slut på det hela?
Citera
2009-11-29, 22:26
Medlem
Gidellas avatar
DN kallar det för bakhåll:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fyra-poliser-i-usa-mordade-1.1004205

Sägs dock inte så mycket i artikeln annat än vad ni andra redan nämnt.
Citera
2009-11-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men skjuter de organiserade kriminella ihjäl poliser oprovocerat? Tveksamt, tycker jag.

Tror att det rör sig om en enskild polishatare.

Frågan är väl om det verkligen är oprovocerat. Vem vet vad dessa poliser har gjort? Dom kanske var något/några på spåren och maffian agerade därefter. Hur som helst är det rätt obehagligt hur folk kan skjuta ner fyra poliser helt kallblodigt. Tänk då vad dom kan göra på folk som verkligen "har gjort något".
Citera
2009-11-29, 22:57
Medlem
mudpacs avatar
Vad var de för vapen? En pistol blir ju svårt att skjuta ihjäl 4 snutar med utan att ladda om, om man inte är en jävel på att sikta och jävligt snabb.
Citera
2009-11-29, 23:01
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Vad var de för vapen? En pistol blir ju svårt att skjuta ihjäl 4 snutar med utan att ladda om, om man inte är en jävel på att sikta och jävligt snabb.

Det är säkert mycket svårare att skjuta under dessa omständigheter än vad man kan tro men 4 poliser sitter kanske mitt emot varandra i par. Det känns ändå som att även om man är lite pressad borde man kunna ta dem alla även med en pistol. Man får ju tänka på att de inte var förberedda heller, det är ju helt annorlunda under ett gripande tex när de är beredda på att nått kan hända.

Men visst du har en poäng. Att det skulle kunna röra sig om ett annat vapen går inte att utesluta.

Jag vet att det låter som jag kollar för mkt på film nu och det kanske jag gör. Men hur är det med uzis och k-pistar i USA? Jag menar i Sverige är det inte jättelätt att få tag på äns för kriminella. Hur är tillgången i USA?
Citera
2009-11-29, 23:05
Medlem
bushtuckers avatar
Spektakulärt

Ett par tankar som slår mig är ju dels att det här var mycket spektakulärt utfört. Det gagnar knappast sådana som begår brott dagligen att Seattle den närmaste tiden mest kommer att likna en bikupa och att polisen kommer att hämta in en mängd hel och halvkriminella och förhöra dom om vad dom kan tänkas känna till. Det blir nog inte alldeles lätt att vara brottsling den närmaste tiden. Jag skulle nog gissa att den riktigt organiserade brottsligheten är minst lika intresserad som polisen att den här gärningsmannen åker fast så dom kan fortsätta ostört med exempelvis sina knarkaffärer. Skulle "maffian", eller vad man nu kallar den organiserade brottsligheten, varit skyldiga till det här så skulle det i så fall vara rena provokationen och nästan en direkt krigsförklaring, det är därför jag tvivlar på att det är någonting annat än en ensam galnings verk.

Själva utförandet skapar dock lite funderingar. Det är inte lika lätt som det ser ut på film att skjuta ihjäl fyra människor på en och samma gång, speciellt inte om det, som i det här fallet, är fyra beväpnade och tränade poliser. Det kräver i alla fall lite "skills", inte direkt nån Christer Pettersson-typ som utfört det av vad jag kan utläsa av det refererade skeendet.
Citera
2009-11-29, 23:14
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
En teori:
Korrumperade snutar som under en tid trakasserat kriminella i området, tagit del utav langarnas "inkomster" osv osv, någon/några tröttnade och gjorde slut på det hela?
Tror faktiskt jag också. Men jag har kanske sett för många maffiarullar...
Citera
2009-11-29, 23:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
Frågan är väl om det verkligen är oprovocerat. Vem vet vad dessa poliser har gjort? Dom kanske var något/några på spåren och maffian agerade därefter. Hur som helst är det rätt obehagligt hur folk kan skjuta ner fyra poliser helt kallblodigt. Tänk då vad dom kan göra på folk som verkligen "har gjort något".

Poliserna dokumenterar ju vad de håller på med. Rör det sig om allvarligare brott så är det ju dessutom mer än fyra poliser inblandade i en utredning, men visst om poliserna var en inbrottstjuv eller småhälare på spåren så kanske angreppet kan vara effektivt.
Citera
2009-11-30, 00:19
Medlem
mudpacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Det är säkert mycket svårare att skjuta under dessa omständigheter än vad man kan tro men 4 poliser sitter kanske mitt emot varandra i par. Det känns ändå som att även om man är lite pressad borde man kunna ta dem alla även med en pistol. Man får ju tänka på att de inte var förberedda heller, det är ju helt annorlunda under ett gripande tex när de är beredda på att nått kan hända.

Men visst du har en poäng. Att det skulle kunna röra sig om ett annat vapen går inte att utesluta.

Jag vet att det låter som jag kollar för mkt på film nu och det kanske jag gör. Men hur är det med uzis och k-pistar i USA? Jag menar i Sverige är det inte jättelätt att få tag på äns för kriminella. Hur är tillgången i USA?

Tänkte också på att alla dog, 2 kulor var så ska dom ju ta på rätt ställen för att man ska dö. Finns ju folk som överlevt långt fler än 2 kulor, antingen tur från mördarens håll eller kunde han verkligen sikta.

Jag gissar på att de inte är några större problem att få tag i lite rejälare vapen i USA.
Citera
2009-11-30, 00:25
Medlem
Schlaktarnns avatar
Ett litet klipp

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8385521.stm?ls
Citera
2009-11-30, 00:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
Tänkte också på att alla dog, 2 kulor var så ska dom ju ta på rätt ställen för att man ska dö. Finns ju folk som överlevt långt fler än 2 kulor, antingen tur från mördarens håll eller kunde han verkligen sikta.

Jag gissar på att de inte är några större problem att få tag i lite rejälare vapen i USA.

Man kanske kan tänka sig ett skott var per person i kroppen, och sedan ett skott vardera i huvudet? Från nära håll.

Men det troliga är väl att en jävla massa skott, säkert minst ett tjugotal i alla fall, avfyrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in