• 1
  • 2
2009-11-29, 18:28
Medlem
Plötsligt sitter det ett gult hänglås på vissa ikoner i Utforskaren. De mapparna kan jag inte öppna, och får meddelandet att access denied ungefär, med hänvisning till administratörsrättigheter.

Jag ÄR inloggad som admin, så hur fan gick det här till?
Citera
2009-11-30, 05:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2009-11-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem?

- W7

Får alltså svaret: "Access is denied" rakt av när jag klickar på en sådan mapp.
Ett litet gult hänglås ned till vänster på ikonerna. Inte alla, men på ex. "Documents and settings" och några till.
Vet inte hur tusan de kommit dit ens!
Citera
2009-11-30, 13:11
Medlem
hishultas avatar
Prova systemåterställning...
Citera
2009-11-30, 14:31
Medlem
Ingen som känner till det här alltså?
Citera
2010-10-26, 22:12
Medlem
Da4rces avatar
Jag har samma problem, typ 4 olika mappar med massa konstiga tecken...och ett hänglås på mapparna!
Citera
2010-10-27, 13:56
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percapita
- W7

Får alltså svaret: "Access is denied" rakt av när jag klickar på en sådan mapp.
Ett litet gult hänglås ned till vänster på ikonerna. Inte alla, men på ex. "Documents and settings" och några till.
Vet inte hur tusan de kommit dit ens!

Det kan bero på att Windows 7 inte har någon "Documents and Settings"-mapp...

Det du ser som Documents and Settings är en pekare till det den motsvarande mappen heter i Win7 nämligen C:\Users!

Så är det troligen med de övriga "Låsta" mapparna!

Så gör om, gör rätt... Använd windows 7 riktiga mappar istället så ser du att de inte är "låsta"
Citera
2010-10-27, 20:23
Medlem
Logmizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percapita
Plötsligt sitter det ett gult hänglås på vissa ikoner i Utforskaren. De mapparna kan jag inte öppna, och får meddelandet att access denied ungefär, med hänvisning till administratörsrättigheter.

Jag ÄR inloggad som admin, så hur fan gick det här till?

Du kan högerklicka på din hårddisk, sen gå in på säkerhets fliken, sen klickar du bara i ditt namn och redigera. Så kan du välja vad du ska få göra och inte göra !
Citera
2010-11-30, 11:09
Medlem
Da4rces avatar
Tack för era svar!

Jag har ännu inte fått ordning på rättigheterna

Tidigare har jag testat att
ändra rättigheterna i säkerhetsfliken (måste göras för varje mapp och gör bara att jag kommer ett steg djupare men kan fortfarande inte flytta/redigera/ta bort något på den partitionen)

ändrat i C:User mappen (där har jag en public och en med "mitt namn", där försökte jag sammanfoga dessa rättigheter men slutade med att jag blev av med min inloggning och fick rädda mina filer från /Skrivbord)

Nu har jag en (till) ny version av W7, men fortfarande problem att hämta mina filer från en HDD eftersom jag inte har behörighet

Helt otroligt, det är ju MINA filer hur fan kan jag inte ha behörighet...
Citera
2010-11-30, 12:40
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da4rce
Helt otroligt, det är ju MINA filer hur fan kan jag inte ha behörighet...

Starta upp på en Ubuntu Live-CD och ta hand om dina "skyddade" filer. Ubuntu skiter fullständigt i NTFS-rättigheterna och låter dig komma åt allt. När du väl kommit åt filerna är det kanske läge att förkovra sig lite i ämnet NTFS-rättigheter under Windows.
Citera
2010-12-04, 14:04
Medlem
Da4rces avatar
Kanon!
Ska testa Ubundtu!
Citera
2011-01-14, 08:02
Medlem
DiZturb3dChilds avatar
Jag har också konstigheter med hänglåsen du pratar om.. men.
Det är enbart på ungefär häften av en anime (Deathnote) som dessa gula hänglås finns på. Jag kan spela upp filerna som vanligt, men har aldrig fattat vad det satans hänglåset är till för. Provade också att lägga över filerna på en extern hårddisk, när jag skulle in och kolla i mappen senare så var dem borta.. har aldrig sett något sådant innan, och kört på många olika operativsystem. För övrigt har jag också Win 7.

Edit: Här är en bild av det http://img717.imageshack.us/i/blablaf.png/
Är det så det ser ut?, det sjuka är att jag iaf kan spela upp filerna
Senast redigerad av DiZturb3dChild 2011-01-14 kl. 08:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in