• 1
  • 2
2011-02-11, 00:59
Bannlyst
Jag har ett liknande problem som jag har spenderat några dagar med att googla runt på men hittar ingen lösning.

Here goes! Jag har programmerat en hemsida där användaren kan ladda upp bilder. När bilden laddas upp så sparas den först som en .tmp fil, sedan flyttas den av PHP-scriptet till en mapp under wwwrooten och får tillbaka sin gamla filändelse. Bildikonen får även det gula hänglåset och går därmed inte att komma åt om man inte har administratörs-behörighet på datorn. PHP-scriptet hittar alltså inte bilden igen...

Jag har kommit så långt på vägen att jag kan få bort hänglåset, men så fort jag laddar upp en ny fil så följer det med ett hänglås på den. Jag kan alltså inte få nya filer att ärva behörigheterna från mappen de ligger i automatiskt.

Hjälpavsnittet i Windows 7 påstår att det ska räcka med att ställa in behörigheterna på mappen och sedan kryssa i en ruta så att alla underliggande objekt ärver sina behörigheter från överliggande mapp. Givetvis, så höll inte Microsoft vad de lovade... Hänglåsen försvinner på gamla underliggande objekt, men inte på nya. Finns det något sätt jag kan ställa in så att t.ex. gruppen "Everyone" automatiskt får full behörighet till alla nya (och gamla) filer i bildmappen?

P.S. Bildmappen i det här fallet ligget under wwwrooten på en IIS 7.5 server.

Citat:
Det är enbart på ungefär häften av en anime (Deathnote) som dessa gula hänglås finns på. Jag kan spela upp filerna som vanligt, men har aldrig fattat vad det satans hänglåset är till för.

Hänglåsen indikerar att mappen/filen är låst för vissa användare/grupper, i mitt fall är det endast "SYSTEM" och "Administrators" som kan komma åt filen.

Hittar ingen bra guide på svenska men här är i alla fall en på engelska som visar hur man ändrar mappbehörigheter och ställer in ägare på filer/mappar (win7).
http://www.blogsdna.com/2159/how-to-...-windows-7.htm

Mer avancerad guide, fortfarande på engelska och mycket mer text. Dock är den till Windows XP men bör fungera utmärkt till Windows 7.
http://www.techrepublic.com/article/...ows-xp/1055994

Ber om ursäkt för all tråkig text, hoppas det hjälpt någon och hoppas någon vill hjälpa mig!
Senast redigerad av iSnitch 2011-02-11 kl. 01:13.
Citera
2011-02-11, 11:47
Medlem
/Nisse_Hults avatar
NjA! Svaret är nog enklare än så.. Fast svårare att förklara..

När du öppnar utforskaren så har du i vänstra fältet ditt namn.
om du t.ex. dubbelklickar på den så dser du alla mappar du bör använda..

Vissa av dom är dubbla.. klicka på + och du ser motsvarande DELADE mapp.. (T.ex. Delade bilder)

I denna vy ser du inga hänglås, för att du försöker komma åt dessa på rätt sätt.. (sålänge du inte fibblat med rättigheter etc. Du förstör grundinställningen väldigt lätt om du inte vet exakt vad du ska göra, så låt bli sådant och lär er anända Windows på rätt sätt)

Klickar du däremot på "Dator" i vänstra fältet så du ser C:\ etc. och via den vägen går till ditt konto
Då ser du hänglås och får "Access denied"..

Varför?
Enkelt! Windows använder ibland ett virtuelt filsystem (Ä.k.. "virtual store"), och det är där vissa förändringar sparas..
M.a.o. kan du spara filer till "Din Mapp" men den lagras inte där utan i det virtuella filsystemet..
Därför kan du inte klicka dej fram via c:\ Users\{mapp}

Klickar du istället på ditt användarmapp i västra fältet i utforskaren så mappar den ÄVEN allt i ditt virtuella filsystem så det ser ut som om det ligger direkt i mappen..

Så lösningen är INTE att ersätta behörigheter eller ta över ägandeskapet, utan så enkelt att man använder utforskaren så som den skall användas...

Prova.. Det funkar perfekt!

Och NEJ! det virtuella filsystemet går inte att stänga av då det löser de problem som uppstår när ditt konto hoppar mellan User-läge och det förhöjda behörighetsläget som blir när du klickar ok på UAC-prompten!

Och dessutom används virtullt filsystem för att ge bakåtkompabilitet för äldre program som försöker skriva till t.ex. C:\Windows etc. Utan detta skulle dessa appar krascha.. Så det virtuella filsystemet är mångsidigt..

Och NEJ! Man ska inte stänga av UAC heller!
http://www.dasmirnov.net/blog/why-yo...er-disable-uac

Skall ni dela ut , eller dela med er av något, spara dessa filer i era DELADE mappar, så slipper ni trixa med shares och behörigheter etc.

Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-02-11 kl. 12:04.
Citera
2011-02-11, 16:47
Bannlyst
Tack nisse_hult. Det blev lite klarare nu. Men det räcker tyvärr inte för mig.

Men låt oss då anta att du har rätt, vilket jag tror att du har, varför är det då ett hänglås på mina filer som laddas ner till "C:/inetpub/wwwroot/temp/" av ett php-script på IIS servern? Det finns ju bara en väg dit och det är inga "användarmappar". Jag tvivlar dessutom på att det är en del av det virtuella filsystemet.

Och varför försvinner hänglåset när jag ändrar behörighet på filerna?

Jag kan inte lägga bilderna i en mapp utanför wwwrooten då det inte går att skriva sökvägar i php så att man först går utanför wwwrooten och sedan in i en annan mapp. Oavsett var i wwwrooten de ligger så är de låsta när de laddas hem.

Jag vet inte hur detta kan lösas i Windows 7, IIS 7.5, men jag blir mer och mer sugen på Linux/Apache...

Om någon har några idéer så dela gärna med er!
Citera
2011-03-14, 22:05
Medlem
Jag har ett närliggande problem med låsta mappar. Jag flyttade över alla mina filer från en annan dator via den backup jag gjort på nätet på StoreGate. Jag tankade över till en mapp i Dokument. Då fick jag hela filträdet. Det var iofs inga problem. Men mapparna "Min musik" och "Mina bilder" fick hänglås och nu kan jag inte alls komma åt innehållet i dessa. Jag kan inte ändra behörigheter så att jag kan flytta över bilder och musik till de mappar det virtuella filsystemet vill ha dessa filer.

Hur kan jag komma åt mina filer och flytta dem?
Citera
2011-03-15, 08:22
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSnitch
Tack nisse_hult. Det blev lite klarare nu. Men det räcker tyvärr inte för mig.

Men låt oss då anta att du har rätt, vilket jag tror att du har, varför är det då ett hänglås på mina filer som laddas ner till "C:/inetpub/wwwroot/temp/" av ett php-script på IIS servern? Det finns ju bara en väg dit och det är inga "användarmappar". Jag tvivlar dessutom på att det är en del av det virtuella filsystemet.

Och varför försvinner hänglåset när jag ändrar behörighet på filerna?

Jag kan inte lägga bilderna i en mapp utanför wwwrooten då det inte går att skriva sökvägar i php så att man först går utanför wwwrooten och sedan in i en annan mapp. Oavsett var i wwwrooten de ligger så är de låsta när de laddas hem.

Jag vet inte hur detta kan lösas i Windows 7, IIS 7.5, men jag blir mer och mer sugen på Linux/Apache...

Om någon har några idéer så dela gärna med er!

Det beror väl på i vilket kontext filerna laddas ner..
Är det din användare som exekverar scriptet eller en tjänst eller System???

Intetpub är ju ingen mapp som användarna SKALL ha mer än läs-behörighet till...
Inettjänsten körs ju under ett eget konto!

EDIT: Det finns tydligen olika färg på hänglåsen och i vissa fall visar hänglåsen att åtkomsten till filerna är begränsade till dej och Admin trots att filerna finns i en "allmänt tillgänglig mapp"..
Hänglåsen HINDRAR i dessa fall inte dej att komma åt eller använda filerna..
Hänglåset visar bara att åtkomsten till dessa filer/mappar är begränsad FÖR ANDRA ÄN DEJ!..

Läser man Microsoft egna information om hänglåsen så verkar t.o.m. deras egna personal och MSVP´s ha svårt att begripa när och hur hänglåsen visas/fungerar..
Troligtvis beroende på omständigheterna!!
Men det jag skrev under EDIT ovan kommer från MS supportsidor..
SLUTEDIT!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-03-15 kl. 08:54.
Citera
2011-03-15, 08:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Jag har ett närliggande problem med låsta mappar. Jag flyttade över alla mina filer från en annan dator via den backup jag gjort på nätet på StoreGate. Jag tankade över till en mapp i Dokument. Då fick jag hela filträdet. Det var iofs inga problem. Men mapparna "Min musik" och "Mina bilder" fick hänglås och nu kan jag inte alls komma åt innehållet i dessa. Jag kan inte ändra behörigheter så att jag kan flytta över bilder och musik till de mappar det virtuella filsystemet vill ha dessa filer.

Hur kan jag komma åt mina filer och flytta dem?

Jag vet inte vad som hänt här, men då det är din egna dokumentmapp så kan du ge dej själv full kontroll till mapparna i dokument.. Håll ner shift när du högerklickar på utforskaren, välj: kör som admin och ge ditt konto full kontroll på dessa mappar..

Notera att NTFS filsystemet gör skillnad på om du FLYTTAR filer eller KOPIERAR filer...
http://answers.microsoft.com/en-us/w...1-8556dfe9345d
Citera
2011-03-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag vet inte vad som hänt här, men då det är din egna dokumentmapp så kan du ge dej själv full kontroll till mapparna i dokument.. Håll ner shift när du högerklickar på utforskaren, välj: kör som admin och ge ditt konto full kontroll på dessa mappar..

Notera att NTFS filsystemet gör skillnad på om du FLYTTAR filer eller KOPIERAR filer...
http://answers.microsoft.com/en-us/w...1-8556dfe9345d

Nej, det är det som är grejen, det går inte att ändra rättigheterna på de här mapparna. W7 har har helt självsvåldigt belagt de här mapparna med ett fullständigt lås som förhindrar mig att öppna dem eller att ändra rättigheterna på dem. Jag har själv installerat operativet och gett mig själv fullständiga administratörsrättigheter. Jag är inget blåbär på datoranvändning men det här lyckas jag inte hitta nån väg runt.

Jag tror att det har med det virtuella filsystemet att göra, att W7 inte vill att man ska ha specialmappar nån annan stans än det är tänkt, och när jag kopierade ner backupen så hamnade dessa mappar "fel" och nånstans har W7 fått härdsmälta och låst mapparna för alla inkl. admin.

Det är väl bra om man hittat ett sätt att vara bakåtkompatibel med gamla applikationer, men utvecklarna har uppenbarligen inte tänkt igenom alla scenarier.
Citera
2011-03-15, 09:15
Medlem
Jo, jag uttryckte mig lite otydligt. Jag kan gå in på egenskaper på dessa mappar och där har både admin och jag själv fullständiga rättigheter, så egentligen finns det inga fler rättigheter att tilldela, men trots att jag har dessa rättigheter har jag inte tillgång till mapparna. Meddelandet när jag försöker öppna är att mappen "inte är tillgänglig" och att "åtkomst nekas".
Citera
2011-06-17, 14:08
Medlem
Lånar tråden eftersom jag sitter på exakt samma problem.

Har installerat den "stora" uppdateringen till Windows 7 som kom för någon dag sedan. Sen fick jag en sådan där låst mapp på köpet, i min externa hårddisk som bara tar massa plats.
Hur ska jag få bort den? Har kollat i behörigheter även på Windows sida. Men dom beskriver ju så lustigt och det går ju inte ens göra som dom skrivit. Blir redigt trött på Windows 7. Ska alltid förstöra för mig med dess behörigheter överallt.

Har även försökt följa guiderna i tråden men ingenting fungerar ju..
Citera
2011-06-17, 15:45
Medlem
X_surfers avatar
Har ni provat med att överta ägarskapet för filerna?
Ibland har jag själv behövt ta bort användaren med nekad behörighet ifrån rättighetslistan och sen tagit över filerna igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in