Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-26, 20:52
  #1
Medlem
mollychamberss avatar
Fick idag mitt första recept på antidepp och är lite nojig över den ENORMA listan på biverkningar. Citalopram Orion hete läkemedlet, ska ta mot panikångest/social fobi - 1 tablett om dagen i en vecka, sedan 2, ev. fler efter en månad.
Vet att första veckorna oftast är värre än vanligt, innan medicinen verkar alltså, och funderar på huruvida jag kommer fixa skolan och sånt.
Står t.ex att det är vanligt med självmordstankar och mer ångest än usual, sexuella störningar (wtf?) osv och även om jag inte är minsta självmordsbenägen annars blir jag lite freaked out. Hur vanligt är det att man blir riktigt illa däran, liksom?
Kan leva med skakningar, muntorrhet och sömnsvårigheter, men undrar om man kommer fixa sitt vanliga liv om de psykiska besvären blir värre.
Oj vad rörigt det blev. Oh well. Undrar helt enkelt om jag borde vänta med medicinen tills jullovet börjar, och man kan sitta hemma och ha självmordstankar och sexuella störningar i lugn och ro.
Citera
2009-11-26, 21:15
  #2
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollychambers
Fick idag mitt första recept på antidepp och är lite nojig över den ENORMA listan på biverkningar. Citalopram Orion hete läkemedlet, ska ta mot panikångest/social fobi - 1 tablett om dagen i en vecka, sedan 2, ev. fler efter en månad.
Vet att första veckorna oftast är värre än vanligt, innan medicinen verkar alltså, och funderar på huruvida jag kommer fixa skolan och sånt.
Står t.ex att det är vanligt med självmordstankar och mer ångest än usual, sexuella störningar (wtf?) osv och även om jag inte är minsta självmordsbenägen annars blir jag lite freaked out. Hur vanligt är det att man blir riktigt illa däran, liksom?
Kan leva med skakningar, muntorrhet och sömnsvårigheter, men undrar om man kommer fixa sitt vanliga liv om de psykiska besvären blir värre.
Oj vad rörigt det blev. Oh well. Undrar helt enkelt om jag borde vänta med medicinen tills jullovet börjar, och man kan sitta hemma och ha självmordstankar och sexuella störningar i lugn och ro.

Det kanske inte är passande att skära av sig halspulsådern och skrika att det är JIHAD när man är i skolan men vad påverkar sexuelle störningar din skolgång?
Din mening "funderar på huruvida jag kommer fixa skolan och sånt" fick genast en felaktig mening..
Citera
2009-11-26, 21:18
  #3
Medlem
mollychamberss avatar
Felaktig? Är mest intresserad av vad folk tycker som tagit liknande, hur de gjorde första tiden. Jag vet inte ens vad som menas med sexuella störningar, tycker bara det låter lite obehagligt (men lite komiskt) i allmänhet. Fanns ju dock många värre saker på listan.
Citera
2009-11-26, 21:28
  #4
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollychambers
Felaktig? Är mest intresserad av vad folk tycker som tagit liknande, hur de gjorde första tiden. Jag vet inte ens vad som menas med sexuella störningar, tycker bara det låter lite obehagligt (men lite komiskt) i allmänhet. Fanns ju dock många värre saker på listan.

Det betyder antagligen att du börjar tända på riktigt tjocka och barkiga trädstockar.
Citera
2009-11-26, 21:29
  #5
Medlem
mollychamberss avatar
Lär ju inte bli något problem i skolan då. Nice.
Citera
2009-11-26, 21:32
  #6
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Du har alltså panikångest och klarar antagligen inte av skolan (om du har panikångest) men nojar övar antidepressiva för att de kan ge minskad sexlust och andra eventuella biverkningar.
Citera
2009-11-26, 21:33
  #7
Avstängd
kompaniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Det betyder antagligen att du börjar tända på riktigt tjocka och barkiga trädstockar.

jobbigt om man bor i skogen dock
Citera
2009-11-26, 21:35
  #8
Medlem
mollychamberss avatar
... Nej, jag nojar över att de kan göra panikångesten värre så att jag klarar skolan ännu sämre, och behöver därför råd om ifall jag borde vänta tills terminen är över och jag kan vänja mig vid medicinen hemma.

Låt bli att svara om du ska vara dryg.
Citera
2009-11-26, 21:37
  #9
Avstängd
Helsingborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollychambers
... Nej, jag nojar över att de kan göra panikångesten värre så att jag klarar skolan ännu sämre, och behöver därför råd om ifall jag borde vänta tills terminen är över och jag kan vänja mig vid medicinen hemma.

Låt bli att svara om du ska vara dryg.

Börja knapra pillerna och skjut upp betygshöjningen eller filminspelningarna några veckor. Får du total jävla ångest under dessa två veckor så slänger du in benzo.
Citera
2009-11-26, 21:42
  #10
Medlem
LordColtacs avatar
Jag har knaprat Citalopram för depression, ångest och social fobi, i ca 2 månader nu.
I början upplevde jag ökad ångest, kraftig ökade självmordstankar, var lite darrig, och det kändes som om man nästan gick runt i en dimma.
Det gick dock över efter 1-2 veckor, och sen dess har jag mått bättre an på jättelänge.

De enda biverkningarna jag känner av nu är lite sexulla störningar (Svårt att få orgasm, slaknar lätt) samt att det är lite svårt att kissa.
Jag är helt klart glad över denna medicinen, vet inte hur jag skulle klarat mig utan den.
Även om det är jobbigt i början rekommenderar jag att du äter den.
Kan tillägga att jag äter 30mg
Citera
2009-11-26, 21:50
  #11
Medlem
leprasjuklings avatar
Alla mediciner har långa listor av biverkningar. Men det betyder inte att just du kommer att drabbas av alla dem, har du tur får du inga biverkningar alls

Jämför med biverkningarna till Voltaren som är en receptfri värkmedicin. Skulle man få alla dessa skulle man ju dö.

Citat:
Ursprungligen postat av Biverkningar till Voltaren
Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, minskad aptit, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, svindel, hudutslag, förhöjda levervärden.

Mindre vanliga (färre än en av 100 patienter): kramp i luftrören, leverfunktionsstörningar (leverinflammation, gulsot).

Sällsynta (färre än 1 av 1000 patienter): Trötthet, svullnad i kroppen på grund av vätskeansamling, överkänslighetsreaktioner (nässelutslag, allergisk chockreaktion med blodtrycksfall), magsår, magblödning (blodblandad kräkning, blod i avföringen, blodiga diarréer), tarmbesvär (t.ex. förstoppning, inflammation i tarmen), försämring av Crohns sjukdom och ulcerös kolit, inflammation i tungan, munnen eller matstrupen, inflammation i bukspottkörteln, impotens (samband osäkert), astma (inklusive andnöd).

Mycket sällsynta (färre än 1 av 10 000 patienter inklusive enstaka rapporter): Påverkan på synen (dimsyn, dubbelseende) och hörseln (nedsatt hörsel, öronsusningar), insomningssvårigheter, mardrömmar, irritabilitet, ängslan, depression, minnesstörningar, förvirring, störd verklighetsuppfattning, myrkrypningar, darrningar, kramper, känselbortfall, smakförändringar, påverkan på hjärta och kärl (t ex bröstsmärta, hjärtklappning, högt blodtryck, hjärtsvikt, hjärtinfarkt, kärlinflammation), blodbildspåverkan (minskat antal blodplättar som kan ge små blödningar i hud och slemhinnor, minskat antal vita blodkroppar som kan försämra immunförsvaret (agranulocytos), sönderfall av röda blodkroppar, blodbrist), eksem, klåda, hudrodnad, allvarliga hudbiverkningar såsom Steven Johnsons syndrom (slemhinne- och hudinflammation med blåsor och hög feber) och Lyells syndrom (som Steven-Johnsons syndrom men även med plötslig hudavlossning), håravfall, ljusöverkänslighetsreaktioner, påverkan på njurarna (t ex minskad eller upphörd urinproduktion och blod i urinen), leversvikt, hjärnhinneinflammation eller lunginflammation utan bakteriell orsak, stroke, angioödem (t.ex. svullnad av ansikte, utslag, andningssvårigheter).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback