• 1
  • 2
2009-11-26, 16:42
Medlem
Tnkte inte lgga det i denna trden frst men hittade ingen annan som passade bttre.

Lst mycket om folk som attackerar och gnller nr folk vill ha hga lner. Skriver att pengar inte r lycka och att bara idioter som inte kan njuta av livet tnker p pengar.

Sjlvklart ska man kunna njuta av livet men kom igen! Hur naiv fr man vara, hur r er syn p samhllet? Jag t.ex. vill kunna resa verallt och se vrlden, vill ka till Bora Bora som r mitt drmstlle. Vill kunna cruisa nn gng med en fin bt i turkosa vatten. Vill kanske ha en familj med barn som fr leka i trdgrden. Ha mjligheten att lta barnen testa vad dom vill, fotboll, basket, instrument etc, och massa annat.

Tror ni detta r mjligt p medelsvensson ln? Visst kanske gr men d fr du ta ut massa ln och leva allmnt stressig fr att f det att g runt. Vad fan r det fr fel med att ha en bra ekonomi s att man kan njuta av det man lskar i livet.

Hade min drm varit att spela piano hade jag inte tnkt p pengar, hade frskt bli pianist och spela i stora Concert Halls. Men det jag vill gra krver pengar och vad fan r det fr fel med det?

Jvligt trtt p Sveriges mentalitet att alla ska tjna lagom. Har man ver till sparkassan s r det tabu.
Citera
2009-11-26, 17:11
Medlem
Qquads avatar
Vad vill du diskutera?

Man kanske inte kan gra allt det du sger p en normalln. Men vad r det som sger att du kommer att vara lycklig om du fr det du beskriver? Ungarna kanske brjar knarka? Frugan kanske r otrogen? Du kanske ker dit fr insideraffrer?

Medelsvensson kanske har andra krav p livet och r verlycklig med det? Vem r du att klaga p det?

Sjlvklart ska alla ha mjlighet att tjna pengar, och det ska inte var ngot fult. Men som svar p din frga om pengar=lycka r svaret nej, en bra ekonomi betyder inte att man blir lycklig.
Citera
2009-11-26, 17:16
Medlem
Skandiss avatar
Bra ekonomi != Hg inkomst

Att prompt behva hg ln (i motsats till att strva efter en god ekonomi) r ju snarare en signal p personen i frga tycker det r jobbigt och frihetsbervande att behva gra medvetna val. Det finns ju frsts grnser t bda hllen, men den majoritet jag talat med har samtliga funnit det patetiskt behva vlja sjlva istllet fr att lta ngon annan gra det t dem (mot betalning). Sledes strvar dessa efter ett skitjobb med bra betalning, s de slipper sitta 15 minuter och anvnda den gra massan istllet fr att kpa det dyraste dem hittar.
Citera
2009-11-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad
Vad vill du diskutera?

Man kanske inte kan gra allt det du sger p en normalln. Men vad r det som sger att du kommer att vara lycklig om du fr det du beskriver? Ungarna kanske brjar knarka? Frugan kanske r otrogen? Du kanske ker dit fr insideraffrer?

Medelsvensson kanske har andra krav p livet och r verlycklig med det? Vem r du att klaga p det?

Sjlvklart ska alla ha mjlighet att tjna pengar, och det ska inte var ngot fult. Men som svar p din frga om pengar=lycka r svaret nej, en bra ekonomi betyder inte att man blir lycklig.

Nej pengar r inte lycka, det har jag inte sagt. Sger dock att folk som gnller p att andra vill tjna pengar r fel. Sedan att verdriva och tjna pengar som Oprah eller dylikt r bara verdrivet.
Citera
2009-11-26, 17:19
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Sger dock att folk som gnller p att andra vill tjna pengar r fel.

Det hller jag med om.
Citera
2009-11-26, 17:23
Medlem
Tlagnojs avatar
Mycket pengar och en bra ekonomi r en mycket bttre frutsttning fr lycka n lite pengar och dlig ekonomi.
Citera
2009-11-26, 18:42
Medlem
Folk som sger att lycka inte kan kpas fr pengar har aldrig haft den mjligheten.

Vem hade inte njutit av livet om man hade haft frutsttningarna? Nej med 20milj. p kontot gr jag hellre till min 9-5kneg mn-fre som jag frvrigt hatar. och sen tar vi semestern 4v. i juli, som vi brukar...jo visst
Citera
2009-11-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncorle
Folk som sger att lycka inte kan kpas fr pengar har aldrig haft den mjligheten.

Vem hade inte njutit av livet om man hade haft frutsttningarna? Nej med 20milj. p kontot gr jag hellre till min 9-5kneg mn-fre som jag frvrigt hatar. och sen tar vi semestern 4v. i juli, som vi brukar...jo visst

Alla kanske inte vljer att arbeta med snt de hatar?
Citera
2009-11-26, 19:58
Medlem
Jthunderas avatar
Att tjna mycket pengar gr i de flesta fall hand i hand med att jobba jvligt mycket. Barnen och frugan kanske fr lyxa p en bt eller slappa p vardagarna. Du kommer att vara p jobb. Personer som vill bli rika fr att slappa blir det aldrig.
Citera
2009-11-26, 20:31
Medlem
SweTechs avatar
A&A > Privatekonomi
//Moderator
Citera
2009-11-26, 22:29
Medlem
Hg inkomst = Bra ekonomi

Man har inte bra ekonomi bara fr att man har hg inkomst och man har inte dlig ekonomi fr att man har lg inkomst.

Bra ekonomi r ett frhllningstt.
Citera
2009-11-27, 09:56
Medlem
zappBrannigans avatar
Citat:
Lst mycket om folk som attackerar och gnller nr folk vill ha hga lner. Skriver att pengar inte r lycka och att bara idioter som inte kan njuta av livet tnker p pengar.

Man blir lyckligare av att inte behva oroa sig fr sin ekonomi. Om man oroar sig mer med hg eller lg ln blir ju upp till var och en att bedma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in