• 1
  • 2
2009-11-27, 10:02
Medlem
aleisters avatar
Klart att chansen att vara lycklig r strre om man har en bra ekonomi. Slipper man oroa sig ver rkningar eller utgifter kan man ju lgga det krutet p att leva istllet.
Citera
2009-11-27, 12:23
Medlem
Undrar om Michael Jackson var lycklig ? Kurt Cobain ? Elvis? Bon Scott ? Hendrix ? Ren-Thierry Magon de la Villehuchet ? Saddam ? Dessa hade skert gott om pengar.

Bra ekonomi+bra balans i livet+bra hlsa=lycka ? Jag vet faktiskt inte.
Citera
2009-11-28, 10:26
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Undrar om Michael Jackson var lycklig ? Kurt Cobain ? Elvis? Bon Scott ? Hendrix ? Ren-Thierry Magon de la Villehuchet ? Saddam ? Dessa hade skert gott om pengar.

Vad med krvs i livet frutom en bra ekonomi, en bra balans och en bra hlsa? Antar att familj och sdant ingr i en bra balans. Lter som om du vill f det till att man mste vara fattig fr att vara lycklig p riktigt. Om det nu r s, rstar du sd? r du nationalist? Det r vldigt svenskt av dig!
Citera
2009-11-28, 11:19
Medlem
aleisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12

Gick inte MJ mer eller mindre i knken? Det vi pstr r ju att chansen till lycka r strre med en bra ekonomi. Misstycker du kan du ju alltid sknka samtliga dina tillgngar till vlgrenhet och sen skapa en blogg om hur lycklig du r.
Citera
2009-11-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Vad med krvs i livet frutom en bra ekonomi, en bra balans och en bra hlsa? Antar att familj och sdant ingr i en bra balans. Lter som om du vill f det till att man mste vara fattig fr att vara lycklig p riktigt. Om det nu r s, rstar du sd? r du nationalist? Det r vldigt svenskt av dig!

1. Jag r inte svensk (eller genetiskt till 80 % kanske), men ej p papper.

2. Jag skrev bra ekonomi. Det r inte lika med fattig i min svenska.

3. Nationalism har inget med lycka att gra. Samhrighet med ngot r frsts viktigt, det nskar jag vl sjlv jag hade mer av ibland. Men det behver inte vara en nation.
Citera
2009-11-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naggels
Alla kanske inte vljer att arbeta med snt de hatar?

Nej sjlvklart inte, men de flesta gr det.

Varfr ska just arbete vara en stor del av vardagen ven om man har frutsttningarna att inte behva?

Lev din dag som den sista, r iaf mottot jag hade rttat mig efter om jag hade haft mjligheten.
Citera
2009-12-01, 05:18
Medlem
Kivans avatar
Man kan bli lycklig utan materiella godelar. Det enda mnniskan egentligen kan ga r sin kropp och sitt sinne, vrigt gande r sociala konstruktioner som r mer eller mindre brckliga.

Hela vrlden r en ppen lekplats redo att tas av den som knner sig manad, kan man verkligen frst det och gra det till sin vrldsskdning behver man inga pengar. Jag har dock inte kommit dit nnu utan behver ha pengar fr att kunna slappna av. Jag har alltid i bakhuvudet att jag kan gra vad jag vill, jag behver inte arbeta, studera eller lyda ngon annans ord, fr jag r rik. Ovanstende r sant fr alla, rik eller ej, men jag har inte kommit till det stadiet nnu, arbetar p det.
Citera
2009-12-01, 08:16
Medlem
Om man har en hg inkomst fr man fler valmjligheter och det i sin tur ger bttre frutsttningar fr att vara lycklig n om man har en lg inkomst. Hg inkomst = hgre status. Med hgre inkomst kan man kpa sig mer fritid och rekreationsmjligheter. Hgre inkomst medfr trygghet (majoriteten av mnniskor r riskaversiva).

I kapitel tre i fljande artikel redogrs fr inkomstens effekt p lycka http://e-collection.ethbib.ethz.ch/e...h-25583-01.pdf (Frey and Stutzer, 2001).
Citera
2009-12-01, 13:01
Medlem
miqqqas avatar
Jag tror att med en bra ekonomi r man lyckligare n med dlig ekonomi - om allt annat r samma allts. Med en bra ekonomi behver man inte oroa sig fr hur man ska kunna betala rkningarna osv, (=ett stort orosmoment fr mnga frsvinner).

Frgan r egentligen vad r bra ekonomi? Innebr det att man har pengar ver varje mnad eller att man har rd med allt man vill? Jag skulle gissa p att de som r lyckligast r de som har en vettig inkomst men inte r speciellt materialistiska. ven om man tjnar bra med pengar och har en bra ekonomi s r det mnga som stressar ver kpa finare bilar, renovera huset s att det r mer imponerande och var man ska ka p semester som r fint nog osv.. Men r man en sjlvstndig mnniska som inte r speciellt materialistisk s tror jag att man kan njuta mer av livet, man tar bort mnga orosmoment.

Jag kan sjlv nska att jag var mindre materialistisk men jag tycker att det r alldeles fr roligt med saker..

Till slut s tror jag att de som tycker illa om de som vljer att satsa p en karrir med hg ln r mest avundsjuka fr att de inte kan/vill gra samma sak(de vill ha lnen men r inte beredda att jobba tillrckligt hrt fr att f den).

En sista tanke, jag tror att det finns en grns fr nr pengar brjar gra en mindre lycklig uppt ocks, har man massa massa miljoner s tror jag snarare att det r en klla till konstant oro, man frvntas gra saker, man vet inte om folk gillar en fr den man r eller fr ens pengar osv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in