• 4
  • 5
2009-11-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
ja det finns självklart en poäng i det du säger här också
att folk anser att det är ok trots att systemet inte gör det och man sätter sig över lagen visst..

men men, du måste väl ändå inse att ha påverkade i tjänst ex i ett fordon är en uppenbar risk. Sen är det ju helt vansinnigt att jämföra rödljus cyckling även om brottet är ringa så utgör ju personen ingen fara för sig själv eller sitt team ex i ett fordon i tjänst. Det kanske vi alla har gjort men det har inte påverkat oss och då har vi heller inga vapen och special befattningar.
Självklart ska lagen gälla alla, därför har vi lagar vissa är värre än andra och de flesta tycker nog tom att våra lagar kunde vara mycket hårdare inom vissa områden.

Jag har självupplevt folk påtända av div afghan droger och med stora alkohol problem det skadar kanske inte mig personligen om min baksätesskytt är helt stenad och klättrar på husväggen i kabul, men ett sånt beteende i en krigs situation vill man inte ha.
Vissa har tom kommit fulla till ex psd tjänst och glömt vapnen på sitt rum.
En glömde sin M4 på en toalett på en bordell..
När kunden eller företaget får reda på det blir det inte roligt, att jobba med någon sån är förjävligt och oproffsigt

Hehe, självfallet ställer jag mig inte bakom personer som uppträtt narkotikapåverkade i tjänst, nu talar jag om privata drogerfarenheter och ungdomssynder på fri tid.
Citera
2009-11-26, 22:52
Medlem
Droger och FM hör inte ihop ÖHT, vare sig man brukar det på fritid eller i tjänst.. man har ingenting inom FM att göra helt enkelt.

Alkohol och nikotin varor menar jag inte nu. Med det sagt ska man inte bruka alkohol i tjänst eller ha problem med det.
Citera
2009-11-26, 23:05
Medlem
Det är väl ingen som lever i villfarelsen att lumpen var en rättighet?
Försvaret hade fler sökande än vad man hade platser.
Då är det en enkel sak att välja dem som man vill ha.
Citera
2009-11-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adhdbarn1
Droger och FM hör inte ihop ÖHT, vare sig man brukar det på fritid eller i tjänst.. man har ingenting inom FM att göra helt enkelt.

Alkohol och nikotin varor menar jag inte nu. Med det sagt ska man inte bruka alkohol i tjänst eller ha problem med det.

En motivering kanske skulle vara på sin plats?

Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Det är väl ingen som lever i villfarelsen att lumpen var en rättighet?
Försvaret hade fler sökande än vad man hade platser.
Då är det en enkel sak att välja dem som man vill ha.

Det håller jag med om, självfallet har Försvarsmakten rätt att välja och vraka precis som de vill. Dock kan det te sig ganska underligt att man tillknyter sig ungdomar med 4 i snitt på mönstringen när det finns individer med betydligt högre poäng att tillgå som sållas bort enbart p.g.a. att de rökt cannabis.
Citera
2009-11-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojah
Det håller jag med om, självfallet har Försvarsmakten rätt att välja och vraka precis som de vill. Dock kan det te sig ganska underligt att man tillknyter sig ungdomar med 4 i snitt på mönstringen när det finns individer med betydligt högre poäng att tillgå som sållas bort enbart p.g.a. att de rökt cannabis.

Det som jag har fattat är att FM har ett generellt regelverk som säger "better safe than sorry". HAr med telefonbokstjocka regler, bestämmelser osv som rör militär verksamhet där man inte har råd att ta extra risker.

Sen har jag aldrig påstått att Pliktverket och FM HRC är de två smidigaste organisationerna i landet :P
Citera
2009-11-27, 02:04
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
tycker du ska ha ett öppet sinna och inte se varenda jävel som säger de har provat röka som en sunkig jävla pundare som inte har en hum över livet, tur att alla inte tänker som dig iallafall.

Kan ju återkomma när jag gjort lumpen i Finland och berätta hur jävla ostabil jag var med bössan.

Vad snackar du om egentligen?
Jag förstår knappt dina formuleringar, och "hum över livet" [sic] har vi över huvudtaget inte nämnt här.

Föga förvånansvärt att det är i just Finland du ska lumpa.
Lycka till!
Citera
2009-11-27, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Vad snackar du om egentligen?
Jag förstår knappt dina formuleringar, och "hum över livet" [sic] har vi över huvudtaget inte nämnt här.

Föga förvånansvärt att det är i just Finland du ska lumpa.
Lycka till!

Utifrån dina formuleringar så var de någorlunda otrevliga och gav mig indikationer på att du hade förutfattade meningar, exempelvis när du svor och sa "kalla det vafan du vill", "sånna i din värld" osv.

Alltså jag tyckte det lät som du hade fördomar, denna formulering må du ju förstå.

Med "hum över livet" menade jag att jag uppfattat det som att du tror att någon som rökt cannabis är en sunkig pundare som inte har en livsuppfattning för 5 öre.

Dock så kan jag ju missuppfattat din åsikt.

Varför är det föga förresten?

Tackar för lyckatillet iallafall, var inte orolig kommer inte dricka alkohol, eller för den delen röka under min lumpentid =)
Citera
2009-11-30, 20:47
Medlem
Någon som vet varför dom tog in en kill some inte ville göra lumpen och inte mig som ville göra? Hur mkt bryr dom sig om man är plattfotad och Ig i ett grund ämne?
Citera
2009-11-30, 21:51
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniBiff3n
Någon som vet varför dom tog in en kill some inte ville göra lumpen och inte mig som ville göra? Hur mkt bryr dom sig om man är plattfotad och Ig i ett grund ämne?
Betvivlar starkt att han blev antagen om han talade om för mönstringsförättaren att han inte ville.
Betyg spelar ingen roll tror jag, åtminstone inte när jag mönstrade 07. Plattfot kan du antagligen bli nekad för. Svårt att ge 100%iga svar då förättarens personliga åsikter spelar in.
Citera
2009-11-30, 21:54
Medlem
doppigrytans avatar
det påverkar med alla små brott
Citera
2009-12-01, 08:29
Medlem
PussyWeedMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniBiff3n

När jag mönstrade 08 så brydde dem sig heller inte av betygen, så det är nog tyvärr plattfoten som ställer till det.
Citera
2009-12-01, 09:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Själv fick jag ett brev där de skulle kontakta mig för mönstring runt 2010

Det säger egentligen inte så mycket. Av besparingsskäl så kommer mönstringen också att fram till 2010 förändras och mycket av sållningsarbetet kommer att ske redan innan kallelsen. Det kostar nämligen för mycket att kalla och mönstra personer som ändå inte erbjuds någon tjänst, så nu skall man sålla bort redan innan kallelsen. Det innebär att man kommer att gå igenom sjukjournaler, brottsregister etc innan ev kallelse.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in