2009-11-26, 15:36
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_d0ct0r
Vem fan har inte rökt på?

Jag.

Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Så du förutser att jag är en ostabil person som rökt cannabis förut, och vart fan får du fram att jag förespråkar något?

Nej, jag "förutser" ingenting (vad fan det nu har med sammanhanget att göra).
Jag säger att jag helt enkelt inte har någon tillit till de som befattar sig med knark, och i och med det så vill jag inte under några som helst omständigheter att sådana individer ska bli soldater.

Att någon prövat en gång kan jag ha överseende med.
Men bruk eller missbruk (kalla det vad du vill), där går gränsen.
Citera
2009-11-26, 16:01
Medlem
HRTs avatar
503, ja samma här delar din uppfattning fullt ut.
Jag växte upp på landet och det enda olagliga man testade var hembränt, o moped trim
Att någon vart osmart o testat i yngre dagar något otillåtet kan ja också ha över seende med men de som (testar varje helg eller lite då o då) är knarkare i mina ögon och har inget förtroende hos mig.

Trovalla, köper ditt resonemang med att man inte behöver vara galen för att ha testat förr mindre allvarliga droger, men men just kriminella och droganvändare som brukar har inget i det militära, polisen eller säkerhetstjänsten o göra. Bra är ju att om man rycker upp sig och inte begår brott eller knarkar på så ger ju staten en möjlighet att 5 år senare från en dom (om man nu är fri från dumheter) att få en chans till, det är jag helt för vid mindre allvarliga brott. Men grova våldsbrott och grova narkotika brott mfl..är såpass allvarligt att staten satt 10 år på riktigt dumma grejer och vissa saker försvinner inte alls som mord osv..

Du är säkert en smart man idag men precis som smala sussie sa i filmen med samma namn man blir skitsmart av pulver men bara då, efteråt är man ju inte så smart när man är sig själv igen haha..

Citera
2009-11-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jag.

Jag säger att jag helt enkelt inte har någon tillit till de som befattar sig med knark, och i och med det så vill jag inte under några som helst omständigheter att sådana individer ska bli soldater.

"(kalla det vad fan du vill, för oavsett hur mycket jag försöker så kommer det ändå vara fel i din värld)"

Låter ju direkt som att du kallar mig en drogförespråkare.

Bruk eller missbruk, Du har ju en förutfattad mening att jag inte tycker det är fel med narkotika.

Ja missbrukar man har man inget i försvaret eller i ett arbete där man har en roll att uppehålla, tycker du ska ha ett öppet sinna och inte se varenda jävel som säger de har provat röka som en sunkig jävla pundare som inte har en hum över livet, tur att alla inte tänker som dig iallafall.

Kan ju återkomma när jag gjort lumpen i Finland och berätta hur jävla ostabil jag var med bössan.

Jag hanterar vapen ofta i det civila och inte fan har jag varit oförsiktig i min hantering.

Missuppfatta mig inte, jag håller med er att folk som tycker det är ok att röka på helger och dylikt inte hör hemma. Men inser man någon gång att man ska ge fan i det och sedan ett par år efter det vill ge sig in i en sådan roll, och klarar tester som en frisk person så ser jag inga problem i att han skulle gå runt i gröna kläder och hantera vapen.

Det är inget fel på mig för att jag rökt några gånger förut, jag har aldrig kört trimmad moped när jag liten, har inte heller köpt HB eller druckit det.

anser inte alls att jag skulle vara en farlig människa pga det, och jag menar även att personer som begått "dumheter" förr inte behöver tänka kriminellt/osunt idag.

Hrt: Jag tyckte bara jag blev dummare då jag rökte, inte smartare. Haha
Citera
2009-11-26, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Man ju göra karriär inom FM, så jag ser inte nödvändigtvis något fel med den målsättningen.

Jo men så kommer man in i det militära och inser att det kanske inte var något för en, för det är nämligen ett karriärsval som man inte kan få någon riktig försmak på. Och nej, bara för att man älskar vapen och gillar friluftsliv innebär inte det att man kommer älska lumpen.
Citera
2009-11-26, 16:56
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Citat:
Jag.

Det håller jag med om, på samma sätt som jag inte vill ha alkoholister som strider med mig.

De flesta har gjort dumma saker i sin ungdom, men lyckligtvis mognar merparten och blir respektabla människor.
Citera
2009-11-26, 17:39
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Jo men så kommer man in i det militära och inser att det kanske inte var något för en, för det är nämligen ett karriärsval som man inte kan få någon riktig försmak på. Och nej, bara för att man älskar vapen och gillar friluftsliv innebär inte det att man kommer älska lumpen.
Varför skulle man inte kunna få någon riktig försmak på det militära livet? FM har ju massvis med ungdomsaktiviteter. Jag kan inte se att det skulle vara svårare att få försmak på det militära än många civila yrken.

För övrigt är ju inte lumpen samma sak som att vara yrkessoldat.
Citera
2009-11-26, 18:38
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addekiller
Hej kamrater!
Igår fick jag mitt brev ifrån Pliktverket där det stod "Du kommer inte kallas till mönstring"
Detta gjorde mig sjuukt besviken och faktiskt otroligt ledsen.
Det enda jag har gjort de senaste året är att träna inför just Mönstringen för att få göra det jag har velat göra hela mitt liv, Lumpen.

Jag tyckte det var väldigt konstigt att jag inte blev kallad för att jag hade fyllt i "testet" så positivt som man skulle kunna göra. Jag har inga hälsoproblem eller något liknande.

Jag beslöt mig idag att ringa till de där människorna som vägrar låta mig göra lumpen !
När jag kom fram och förklarade för dem, sa dem att det för att jag har blivit dömd för brott.

Detta är svin tråkigt, jag blev dömd för inbrottsförsök, alltså ett jävla skit brott. Inget jag tycker borde påverka !

Nu sitter jag här och är jävligt besviken å ledsen. Mina framtids planer har försvunnit helt.

Någon som vet vad jag kan göra? kan man på något sätt överklaga?
Någon som har varit med om något liknande?

Göra lumpen är det ända jag är riktigt säker på att jag vill göra här i livet.

tacksam för svar!

PS. ska ni skriva massa "skyll dig själv" och grejer kan ni låta bli att skriva, för självklart ångrar jag mitt brott och det är inget jag är glad över.

Själv fick jag ett brev där de skulle kontakta mig för mönstring runt 2010
Citera
2009-11-26, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Varför skulle man inte kunna få någon riktig försmak på det militära livet? FM har ju massvis med ungdomsaktiviteter. Jag kan inte se att det skulle vara svårare att få försmak på det militära än många civila yrken.

För övrigt är ju inte lumpen samma sak som att vara yrkessoldat.

Ja, men på dessa ungdomsverksamheter så bedriver man inte ens i närheten samma utbildning eftersom det då skulle handla om barnsoldater. Man kan jämföra det med när man praoar i skolan, då får man faktiskt prova på i princip allt inom det område man rör sig i, förutsatt att ens handledare är en duktig sådan. De som gått utbildningen går på några veckomöten och en o annan fältövning så tycker de det är asballt och det militära är det enda de någonsin vill syssla med. När de sedan rycker in i lumpen och så kanske de tycker att det är astråkigt eftersom de inte kände till att det tar x antal timmar med vård gruppmtrl, personlig mtrl och sig själv, allt väntande, vara ute och gå mitt i natten när man är kall, blöt, hungrig och trött.

Jag tycker inte att ungdomsverksamheten är dålig på något sätt eller att vi inte ska ha någon, jag menar bara att man kanske ska bredda sina vyer för andra karriärsval.
Citera
2009-11-26, 19:46
Medlem
Citat:

Jag förstår att ni tycker att personer som befattar sig med narkotika är omdömeslösa, men beror det på att de, som Ljungbackaerik uttrycker det, "sätter sig över lagen", eller på själva droganvändandet i sig; d.v.s. att ni anser att narkotikaklassade preparat påverkar människor såpass mycket att de för resten av livet är inkapabla att klara av militär tjänstgöring?

I båda fallen är resonemanget bristande - även små vardagsbrott är lagöverträdelser och narkotikalagstiftningen ändras och uppdateras hela tiden. Exempelvis skulle en person som berusade sig med drogen Spice den 14:e september i år få tillåtelse att göra lumpen, men inte en person som gjorde det den 15:e. Vidare finns det t.ex. knappast någon människa i Sverige över 18 år som aldrig har cyklat mot rött ljus, mot enkelriktat eller på en trottoar.
Citera
2009-11-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojah
Jag förstår att ni tycker att personer som befattar sig med narkotika är omdömeslösa, men beror det på att de, som Ljungbackaerik uttrycker det, "sätter sig över lagen", eller på själva droganvändandet i sig; d.v.s. att ni anser att narkotikaklassade preparat påverkar människor såpass mycket att de för resten av livet är inkapabla att klara av militär tjänstgöring?

I båda fallen är resonemanget bristande - även små vardagsbrott är lagöverträdelser och narkotikalagstiftningen ändras och uppdateras hela tiden. Exempelvis skulle en person som berusade sig med drogen Spice den 14:e september i år få tillåtelse att göra lumpen, men inte en person som gjorde det den 15:e. Vidare finns det t.ex. knappast någon människa i Sverige över 18 år som aldrig har cyklat mot rött ljus, mot enkelriktat eller på en trottoar.

Kan inte annat än hålla med. Om man aldrig ska ha gjort något brottsligt är det nog svårt att hitta tillräckligt med folk, vem har t ex inte kört för fort eller druckit alkohol under 18 t ex? Sen när blev det alla alla soldater ska vara perfekta små mammaspojkar som runkar till feministisk porr, engagerar sig i SSU och vars favoritprogram är hey barberiba?

Visst, grövre brott som misshandel osv ska ju inte accepteras men att ha gjort ett lite grövre pojksträck i tonåren och man ska uteslutas ur det militära för alltid?
Senast redigerad av Abschaum 2009-11-26 kl. 21:09.
Citera
2009-11-26, 20:44
Medlem
HRTs avatar
ja det finns självklart en poäng i det du säger här också
att folk anser att det är ok trots att systemet inte gör det och man sätter sig över lagen visst..

men men, du måste väl ändå inse att ha påverkade i tjänst ex i ett fordon är en uppenbar risk. Sen är det ju helt vansinnigt att jämföra rödljus cyckling även om brottet är ringa så utgör ju personen ingen fara för sig själv eller sitt team ex i ett fordon i tjänst. Det kanske vi alla har gjort men det har inte påverkat oss och då har vi heller inga vapen och special befattningar.
Självklart ska lagen gälla alla, därför har vi lagar vissa är värre än andra och de flesta tycker nog tom att våra lagar kunde vara mycket hårdare inom vissa områden.

Jag har självupplevt folk påtända av div afghan droger och med stora alkohol problem det skadar kanske inte mig personligen om min baksätesskytt är helt stenad och klättrar på husväggen i kabul, men ett sånt beteende i en krigs situation vill man inte ha.
Vissa har tom kommit fulla till ex psd tjänst och glömt vapnen på sitt rum.
En glömde sin M4 på en toalett på en bordell..
När kunden eller företaget får reda på det blir det inte roligt, att jobba med någon sån är förjävligt och oproffsigt
Citera
2009-11-26, 21:30
Medlem
the_d0ct0rs avatar
HRT jag håller med dig, men jag tror vi alla är överens om att det inte är ok att vara påverkad i tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in