2009-07-05, 15:30
Medlem
Björnfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCane
Vad som helst av Carina Rydberg

Jaså, är hon dålig? Jag hade tänkt läsa någon bok av henne efter att man talat positivt om henne i programmet Babel.

Ett problem med programmet Babel att programledarna säger att i stort sett alla författare och böcker är bra, man riktigt ”överrosar” allt med vördnad i rösten. Inget är dåligt, knappt ens mediokert. Det här gör att det är svårt att lita på dem, om man ska använda deras rekommendationer som tips vid nya bokinköp.

Jag diskuterar nu mer generellt om programmet. Just Carina Rydberg har jag inte läst, och kan alltså inte uttala mig om. Det sägs att hon ska ha ett bra språk (visserligen i Babel?), så det kan hända att jag skulle gilla henne. Vad var det som inte du gillade? Skvallret?
Citera
2009-07-05, 16:02
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Läste en gång en deckare av Hans Holmérs med polisen Loppan som huvudperson. Det visade sig vara ett misstag, då man fick reda på mördaren på första sidan och sedan fick följa den tappre Loppans långa kamp för hitta denna man.
En gång hittade en Loppan-deckare hemma hos min mormor och läste några sidor. Jag vill minnas att den började med en smaskig men föga trovärdig sexscen.
Citera
2009-07-05, 17:40
Medlem
ironmaidengeeks avatar
Läste förövrigt några sidor ur tyskungen av Camilla Läckberg för några veckor sen. Urk svårt att tro att en som skriver så dåligt och ointressant är så framgångsrik..
Citera
2009-07-05, 18:29
Bannlyst
allt som härman lindgvist har skrivit, han har fel i de mästa i sina historijeböcker, tycker han ska lära sej av jk rownling som är en bra fröfattare
Citera
2009-07-05, 18:35
Medlem
Chipsmongols avatar
Jag gillade ju Harry Potterböckerna när jag var mindre, men på senare år har jag börjat inse vilken undermålig litteratur det faktiskt rör sig om.
Ok, jag kan ge henne att hon är bra på att hitta på saker, men hon är faktiskt författarmässigt knapp i klass med de bättre Potter-fan-fictionförfattarna som huserar på internet.
Citera
2009-07-09, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Björnfar
Jaså, är hon dålig? Jag hade tänkt läsa någon bok av henne efter att man talat positivt om henne i programmet Babel.

....

Det sägs att hon ska ha ett bra språk (visserligen i Babel?), så det kan hända att jag skulle gilla henne. Vad var det som inte du gillade? Skvallret?

Läs inte Djävulsformeln. Den var obligatorisk läsning när jag pluggade genusvetenskap. Det var ett tag sedan och jag hade läst betydligt mindre då, men jag tyckte att den var totalt meningslös. Hon var rädd för att dyka, sedan knullade hon med Ernst Billgren och gillade att han var taskig mot henne, sedan lärde hon sig dyka, och det var ungefär det. Kändes som att läsa en dagbok av en person som bara skriver vad denna har gjort under dagen.
Men det var som sagt ett tag sedan, hon kanske har någon språklig genialitet som jag inte märkte då. Alla hennes böcker handlar ju inte om henne heller, det är nog värt att välja en som inte gör det.
Senast redigerad av kontrapost 2009-07-09 kl. 01:36.
Citera
2009-07-12, 12:59
Medlem
BloodBrides avatar
Den sämsta bok som existerar är en bok som heter "Dialog med kosmisk kultur" och är skriven av en UFO-nisse vid namn Sten Lindgren. (Köpte den för fem spänn på en loppis i Falun, gav sedermera bort den till en jobbarkompis.) En faktabok enligt "författaren" själv, lögn och förbannad dikt enligt mig. Därtill är den helt otroligt dåligt skriven.
Senast redigerad av BloodBride 2009-07-12 kl. 13:01.
Citera
2009-07-12, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boozey
Sämsta bok? I princip allt skrivet av Olof Möller svensk SF författare.

Här borde tråden ha tagit slut. Det borde vara obligatoriskt att läsa Olof Möller innan man får yttra sig om dåliga böcker.
Citera
2009-07-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hälsan Själv
Chaterine och rättvisan av Hanna Olsson. Denna boks genomslag skulle dock säkerligen ha imponerat på Joseph Goebbles

Själv tyckte jag om den boken. Kan förstås inte veta om allt är sant men den är i vilket fall läsvärd och mycket obehaglig.
Citera
2009-07-13, 01:03
Medlem
Björnfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrapost
Läs inte Djävulsformeln. Den var obligatorisk läsning när jag pluggade genusvetenskap. Det var ett tag sedan och jag hade läst betydligt mindre då, men jag tyckte att den var totalt meningslös. Hon var rädd för att dyka, sedan knullade hon med Ernst Billgren och gillade att han var taskig mot henne, sedan lärde hon sig dyka, och det var ungefär det. Kändes som att läsa en dagbok av en person som bara skriver vad denna har gjort under dagen.
Men det var som sagt ett tag sedan, hon kanske har någon språklig genialitet som jag inte märkte då. Alla hennes böcker handlar ju inte om henne heller, det är nog värt att välja en som inte gör det.

Tack för den varningen! För nyckelromaner gillar jag inte alls. Tycker det är äckligt då ett subjekt bara beskyller och försvarar sitt eget ego, utan att den anklagade har möjlighet att gå i svaromål.

Det verkar som hon skrivit flera sådana, så jag tror jag skiter i henne helt och hållet. Har visserligen läst några sidor i inledningen av en bok av henne som verkade lovande (befann mig borta och kunde inte ta boken med mig sen). Men kommer nu, något år senare, inte ihåg vad boken hette, bara att berättar-jaget befann sig i Pakistan eller Indien i början.
Citera
2009-07-13, 09:56
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björnfar
Tack för den varningen! För nyckelromaner gillar jag inte alls. Tycker det är äckligt då ett subjekt bara beskyller och försvarar sitt eget ego, utan att den anklagade har möjlighet att gå i svaromål.

Det verkar som hon skrivit flera sådana, så jag tror jag skiter i henne helt och hållet. Har visserligen läst några sidor i inledningen av en bok av henne som verkade lovande (befann mig borta och kunde inte ta boken med mig sen). Men kommer nu, något år senare, inte ihåg vad boken hette, bara att berättar-jaget befann sig i Pakistan eller Indien i början.

Det var hennes debutbok, Kallare än Kargil. Den tycker jag du ska läsa färdigt. Jag minns att jag blev mycket imponerad av det knappa, stilsäkra språket.
Man kan inte tro att det är samma person som skrivit "Djävulsformeln", som är pladdrig till förbannelse. "Sedan gick vi hit och sedan gick vi dit och när vi var vid Stureplan tappade jag klacken, så Ernst fick stötta mig blah, blah ,blah").
Högsta kasten är visserligen också en nyckelroman, men där tyckte jag fortfarande att hon hade kvar mycket av skärpan och intensiteten. Man kände att det var något plågsamt hon bearbetade.
Djävulsformeln tror jag var en framtvingad uppföljare.
Efter den har jag inte vågat läsa något mer av henne.
Citera
2009-07-13, 11:21
Medlem
Björnfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Det var hennes debutbok, Kallare än Kargil. Den tycker jag du ska läsa färdigt. Jag minns att jag blev mycket imponerad av det knappa, stilsäkra språket.
Man kan inte tro att det är samma person som skrivit "Djävulsformeln", som är pladdrig till förbannelse. "Sedan gick vi hit och sedan gick vi dit och när vi var vid Stureplan tappade jag klacken, så Ernst fick stötta mig blah, blah ,blah").
Högsta kasten är visserligen också en nyckelroman, men där tyckte jag fortfarande att hon hade kvar mycket av skärpan och intensiteten. Man kände att det var något plågsamt hon bearbetade.
Djävulsformeln tror jag var en framtvingad uppföljare.
Efter den har jag inte vågat läsa något mer av henne.

Tack. Silver Tip!

Det ringde något bekant när jag läste att du skrivit ”Kallare än Kargil”. Det var den.

Det får väl bli den om det blir av att läsa något av henne. Det exemplar som jag då läste i var inte mitt, så jag var tvungen att ställa den tillbaka då jag gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in