• 1
  • 2
2009-11-24, 12:13
Bannlyst
hitta ingen tråd om detta då jag sökte.

Har länge tänkt börja med MMA men nu äre så här att jag har svårt o bestämma mig dom som jag har pratat med säger att jag blir bättre om jag tränar Thaboxning + brottningen här i Sundsvall, i ställe för MMA hur skulle ni ha gjort? tränat thaiboxning och brottning 4-5 dagar i veckan eller tränat MMA 2 ggr i veckan? jag har svårt att bestämma mig har kört brottning i lite över ett år.
Citera
2009-11-24, 12:23
Medlem
Tja, vad har du för mål? Vilket tycker du är roligast? Kanske du kan prova att testa båda varianterna och sedan bestämma dig för vilket du ska fortsätta köra?
Citera
2009-11-24, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Tja, vad har du för mål? Vilket tycker du är roligast? Kanske du kan prova att testa båda varianterna och sedan bestämma dig för vilket du ska fortsätta köra?

mitt mål är att börja o tävla i MMA men jag vet inte riktigt jag tror jag utvecklas mer om jag tränar Brottning då vi har grymt bra tränare i brottning + att jag har en kussin som varit SM tvåa som jag får tips av hur jag kan göra för att försvara mig mot ner tagningar. Sen utvecklar man väl bättre Striking om man tränar Thaiboxning iställe för MMA
Citera
2009-11-24, 12:30
Medlem
fugus avatar
SAIK är en jävla lallarklubb

Nejdå. Jag tycker du ska fortsätta köra en del brottningspass.

Men hur ser ditt planerade schema ut? Måste du göra antingen eller? Kan du inte köra MMA + brottning? 3-4 dagar mma och 2 brottning? Brottning är ju stabilt, men du ska ju lära dig att använda teknikerna och anpassa det till mma.

Sen det där med bättre striking med thaiträning. Visst det kanske stämmer till viss del, beroende på hur mycket striking ni kör på mma-träningen. Men om du vill bli bra på MMA ska du ju träna MMA. En hockeyspelare tränar ju inte innebandy + skridskor.
Sedan beror det ju också på hur hög klass thaiträningen håller.

Edit: Kolla upp exakt hur GSP tränar och gör likadant. Det är det enda vettiga upplägget.
Senast redigerad av fugu 2009-11-24 kl. 12:32.
Citera
2009-11-24, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fugu

Men hur ser ditt planerade schema ut? Måste du göra antingen eller? Kan du inte köra MMA + brottning? 3-4 dagar mma och 2 brottning? Brottning är ju stabilt, men du ska ju lära dig att använda teknikerna och anpassa det till mma.

Edit: Kolla upp exakt hur GSP tränar och gör likadant. Det är det enda vettiga upplägget.

jo jag vet men det är brottning klockan 17:00 på måndagar och MMAn har sin träning klockan 21:00 tror jag det var på måndag sen så tränar vi halv 18:30 tisdag 19:00 på torsdag och klockan 10:00 på söndagar med brottningen tror att MMAN har klockan 21:00 på onsdagar också.

jo det kanske skulle vara en ide vart kan man hitta hans upplägg nån som har nån ide eller äre bara o googla sig fram
Citera
2009-11-24, 12:42
Medlem
arndidits avatar
men du kanske borde satsa på brottning och mma men mma involverar lite brottning så det skulle ju vara bra thaiboxning är ju mest spark och slag mma har ju alla delar beror på om du ska ha en still där du har mycket mark kamp kanske bjj och mma så kan du kontrollera både stående och markkamp
Citera
2009-11-24, 12:44
Medlem
No_fears avatar
Citat:

Sen det där med bättre striking med thaiträning. Visst det kanske stämmer till viss del, beroende på hur mycket striking ni kör på mma-träningen. Men om du vill bli bra på MMA ska du ju träna MMA. En hockeyspelare tränar ju inte innebandy + skridskor.
Sedan beror det ju också på hur hög klass thaiträningen håller.

Nu är jag inte helt hundra på detta men GSP tränade väl rätt så långt in i sin karriär inte för MMA för det fanns inte vart han bodde i Canada, utan han tränade brottning, boxning och allt annat var för sig.
Citera
2009-11-24, 12:44
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphyro
jo jag vet men det är brottning klockan 17:00 på måndagar och MMAn har sin träning klockan 21:00 tror jag det var på måndag sen så tränar vi halv 18:30 tisdag 19:00 på torsdag och klockan 10:00 på söndagar med brottningen tror att MMAN har klockan 21:00 på onsdagar också.

jo det kanske skulle vara en ide vart kan man hitta hans upplägg nån som har nån ide eller äre bara o googla sig fram
Frågan är ju också vad denna MMA-träning går ut på? En del klubbar kör ju nästan uteslutande grappling. Typ submission wrestling.
Om du vill köra MMA är en jävligt viktig del för dig som brottare att lära dig just passeringar på marken och subförsvar. Det lär du dig inte på vanlig brottningsträning.
Fokusera främst på MMA-träning och dra ner på brottningen. Kör max 2 pass i veckan brottning om du har möjlighet att fylla ut resten med striking + mma.

GSP's upplägg var lite skämtsamt menat. Men jag tror att han kör brottning, boxning osv med de bästa inom den disiplinen i montreal. Han åker så att säga runt hela stan för att få den bästa träningen. Men jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2009-11-24, 12:45
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Nu är jag inte helt hundra på detta men GSP tränade väl rätt så långt in i sin karriär inte för MMA för det fanns inte vart han bodde i Canada, utan han tränade brottning, boxning och allt annat var för sig.
Jopp. Tror han fortfarande kör så. Kan ha fel, men såg en dokumentär (kan ha varit primetime) och jag fick intrycket att det är så han kör.

Det är dock ett upplägg jag tror på. Köra brottning mot de bästa brottarna. BJJ mot de bästa inom BJJ. Striking mot de bästa inom striking osv.
Sedan krävs det ju en hel del jobb med att bygga in teknikerna så att de funkar för mma. Hjälper nog att vara en atlet av yttersta världsklass.
Citera
2009-11-24, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arndidit
men du kanske borde satsa på brottning och mma men mma involverar lite brottning så det skulle ju vara bra thaiboxning är ju mest spark och slag mma har ju alla delar beror på om du ska ha en still där du har mycket mark kamp kanske bjj och mma så kan du kontrollera både stående och markkamp

hehe joo det är väl så men dom som jag har pratat med och sett mig köra säger att jag inte har den stilen att jag ska ner på backen o GnP utan dom tycker jag ska ha en bra brottning för Takdown defens och använda slag och sparkar iställe.

Citat:
Frågan är ju också vad denna MMA-träning går ut på? En del klubbar kör ju nästan uteslutande grappling. Typ submission wrestling.
Om du vill köra MMA är en jävligt viktig del för dig som brottare att lära dig just passeringar på marken och subförsvar. Det lär du dig inte på vanlig brottningsträning.
Fokusera främst på MMA-träning och dra ner på brottningen. Kör max 2 pass i veckan brottning om du har möjlighet att fylla ut resten med striking + mma.

som jag fattat det äre rätt mycket BJJ dom kör iafall när jag varit där o kollat men jag ska kolla mig för lite kanske gå ner o snacka med tränarna och höra mig för hur ett pass där brukar se ut.
Senast redigerad av Aphyro 2009-11-24 kl. 12:49.
Citera
2009-11-24, 12:47
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphyro
hehe joo det är väl så men dom som jag har pratat med och sett mig köra säger att jag inte har den stilen att jag ska ner på backen o GnP utan dom tycker jag ska ha en bra brottning för Takdown defens och använda slag och sparkar iställe.
Lyssna på dig själv och vad du vill köra på.
Stil är ju något du utvecklar.
Citera
2009-11-24, 12:58
Bannlyst
mma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto