Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Det flesta arbetsgivare bryter mot avtal, dels för att facket är för svagt, samt att arbetsförmedlingen består av inkompetenta människor. Det spelar ingen roll vilket sektor det gäller. Idag kan arbetsgivare göra som de vill.
Det stora problemet i mitt fall är att min chef är min bästa väns far, samt vän till familjen. men jobb är jobb.
Tror inte han kan skita i facket, då kollektivavtalet är skrivet. och hans license med stor sannolikhet skulle rivas.
Sen är jag också en av dem bättre i butiken, väldigt uppskattad av kunderna, vilka han behöver då det är en Ica Nära, som lever på sina stammisar(mina grannar sen en längre tid) samt öppnings/stängningsansvarig+tidningsansvarig jourare. Han kan inte heller ignorera mig, då jag har många av personalen med ungefär samma tankar om chefen på min sida som jag också vet söker jobb, iaf 2(3 med mig inräknat) av dem 5 butiksansvariga söker nya jobb, så i slutändan står han med bara ny och oerfaren personal vilket i sin tur sänder ut dåliga vibbar till den kundkrets han livnär sig på, eller?
en fråga till om mitt kommande samtal med chefen om timlönen skulle skita sig, och jag kontaktar facket, har jag då rätt till ersättning för förlorad lön dem senaste 10 månaderna?(vilket också borde inkludera inkorrekt semesterlön, felaktig betalning till pensionskontot osv)