• 1
  • 2
2009-11-24, 00:11
Medlem
ARNOLDs avatar
Arbetsgivaren som inte följer handels kollektivavtal (ICA):

Jag har Lägsta lön/timme 2009 (exkl ob-tillägg och semesterersättning)
102,11 kr / timme

men EJ FÅTT OB-tillägg den senaste halvåret(alltså rätt till ersättning vid arbete på övertid och obekväm tid som kvällar och helger)

så här hade han sagt till mig :

en vanlig timlön är 92 kr/timme, du får ca 10 kr mer för att du jobbar helger(4 dagar varje månad) och kvällar(ca 8 kvällar) oxå.
Så du behöver inte OB.

Han säger att du är anställd 70 %
och 100 % är 17 000 bruttolön

och du får ca 70 % alltså.

Han anställde mig i sin kontorsdator direkt på ICAs speciella nätservice program i somras

Vad anser ni att jag kan göra nu?
kan jag få ersättning/tillrättelse för de tiotusentals kronorna jag haft rätt till?
Kan jag stämma honom?

Jag vet att det låter sjuuukt
Senast redigerad av ARNOLD 2009-11-24 kl. 00:15.
Citera
2009-11-24, 03:49
Medlem
Är det inte just detta varför facket finns?

Kontakta ditt fack om hjälp!!

Och om jag inte har fel så ska du ha 100% OB på helger
Citera
2009-11-24, 06:46
Medlem
macknus avatar
Kontakta facket.
Sen om du kan få ersättning för tidigare helgarbete beror på om han undertecknat kollektivavtal eller ej, har han inte det får han betala dig vad som helst.
Citera
2010-03-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARNOLD
Arbetsgivaren som inte följer handels kollektivavtal (ICA):

Jag har Lägsta lön/timme 2009 (exkl ob-tillägg och semesterersättning)
102,11 kr / timme

men EJ FÅTT OB-tillägg den senaste halvåret(alltså rätt till ersättning vid arbete på övertid och obekväm tid som kvällar och helger)

så här hade han sagt till mig :

en vanlig timlön är 92 kr/timme, du får ca 10 kr mer för att du jobbar helger(4 dagar varje månad) och kvällar(ca 8 kvällar) oxå.
Så du behöver inte OB.

Han säger att du är anställd 70 %
och 100 % är 17 000 bruttolön

och du får ca 70 % alltså.

Han anställde mig i sin kontorsdator direkt på ICAs speciella nätservice program i somras

Vad anser ni att jag kan göra nu?
kan jag få ersättning/tillrättelse för de tiotusentals kronorna jag haft rätt till?
Kan jag stämma honom?

Jag vet att det låter sjuuukt

Jag lider med dig, har fel lön jag med! däremot, i princip alla, om inte precis alla ica butiker är med i kollektivavtalet! din lön är som minst 102,11, inte 92! din chef hittar på, gå med i facket, DU tjänar på det! dem kan gå tillbaka 2 år tiden och kolla igenom din lön! sen kan du kräva det du gått miste om, eller gå ut i media, dem gillar Ica ;D hur länge har du jobbat där? om du har mer än 10-15 timmar/veckan, och haft det i mer än 1 år, 2år, samt 3 år då du är fullbetalt! så har du ju erfarenhetstillägg på din lön! (läs mer här -> http://www.handels.se/home/handels2/...8?OpenDocument)

Lycka till mate!
Citera
2010-03-25, 20:09
Medlem
tigertompas avatar
Det flesta arbetsgivare bryter mot avtal, dels för att facket är för svagt, samt att arbetsförmedlingen består av inkompetenta människor. Det spelar ingen roll vilket sektor det gäller. Idag kan arbetsgivare göra som de vill.
Citera
2010-03-25, 22:25
Medlem
cammlis avatar
Du kan alltid kontakta facket, sanningsolikhet att de går vidare med ditt fall är rätt kört.
även om de tar upp fallet, då kommer det säkerligen blir en dyr affär för dig om du förlorar i domstol,
Jag antag arbetsgivaren saknar kollektivavtalet etc, vilket är nackdel för dig eftersom facket kan inte förhandlar med din arbetsgivare om han inte vill,
han är även inte skyldigt att betala/ersätta dig för övertid,
Citera
2010-03-25, 22:54
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammli
Du kan alltid kontakta facket, sanningsolikhet att de går vidare med ditt fall är rätt kört.
även om de tar upp fallet, då kommer det säkerligen blir en dyr affär för dig om du förlorar i domstol,
Jag antag arbetsgivaren saknar kollektivavtalet etc, vilket är nackdel för dig eftersom facket kan inte förhandlar med din arbetsgivare om han inte vill,

Jag har svårt att se att en livsmedelshandlare kan behålla sin ICA-franchise om han inte tecknat kollektivavtal. Det är säkerligen en policygrej för att skydda varumärket.

Sålunda, ta kontakt med din fackliga organisation med en gång. Brott mot kollektivavtalet är ingen lek och om det är så att det krävs en rättslig process så tar Handels notan för att driva den. Och det kan handla om en hel del pengar för dig i slutändan.
Citera
2010-03-26, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Det flesta arbetsgivare bryter mot avtal, dels för att facket är för svagt, samt att arbetsförmedlingen består av inkompetenta människor. Det spelar ingen roll vilket sektor det gäller. Idag kan arbetsgivare göra som de vill.

Det stora problemet i mitt fall är att min chef är min bästa väns far, samt vän till familjen. men jobb är jobb.
Tror inte han kan skita i facket, då kollektivavtalet är skrivet. och hans license med stor sannolikhet skulle rivas.
Sen är jag också en av dem bättre i butiken, väldigt uppskattad av kunderna, vilka han behöver då det är en Ica Nära, som lever på sina stammisar(mina grannar sen en längre tid) samt öppnings/stängningsansvarig+tidningsansvarig jourare. Han kan inte heller ignorera mig, då jag har många av personalen med ungefär samma tankar om chefen på min sida som jag också vet söker jobb, iaf 2(3 med mig inräknat) av dem 5 butiksansvariga söker nya jobb, så i slutändan står han med bara ny och oerfaren personal vilket i sin tur sänder ut dåliga vibbar till den kundkrets han livnär sig på, eller?

en fråga till om mitt kommande samtal med chefen om timlönen skulle skita sig, och jag kontaktar facket, har jag då rätt till ersättning för förlorad lön dem senaste 10 månaderna?(vilket också borde inkludera inkorrekt semesterlön, felaktig betalning till pensionskontot osv)
Citera
2010-03-26, 08:37
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatbastrd
Det stora problemet i mitt fall är att min chef är min bästa väns far, samt vän till familjen. men jobb är jobb.
Tror inte han kan skita i facket, då kollektivavtalet är skrivet. och hans license med stor sannolikhet skulle rivas.

Varför då inte pratar med din chef angående ditt problem i affären, istället för att pratar med facket och liknande. Om du inte våga prata med chefen tar upp det med med din far.

Alla arbetsgivare gör som de vill, eftersom facket i dagens svenska samhälle är alldeles för svagt idag.

Och att gå ut i media är väl inte rätt väg att gå, med tanke på de som har t ex jobbat Mcdonlads fått sparken och liknande.
Citera
2010-03-26, 09:05
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatbastrd
en fråga till om mitt kommande samtal med chefen om timlönen skulle skita sig, och jag kontaktar facket, har jag då rätt till ersättning för förlorad lön dem senaste 10 månaderna?(vilket också borde inkludera inkorrekt semesterlön, felaktig betalning till pensionskontot osv)

Ja, visar det sig att du inte fått avtalsenlig lön så kan det justeras retroaktivt inklusive semesterlön etc, i ditt fall från det att du anställdes.
Citera
2010-03-26, 10:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammli

Har man hemförsäkring så gäller rättsskyddsdelen om man får betala advokatkostnader etc i ett civilmål man förlorar. Så det blir inte så dyrt då.
Citera
2010-03-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Varför då inte pratar med din chef angående ditt problem i affären, istället för att pratar med facket och liknande. Om du inte våga prata med chefen tar upp det med med din far.

Alla arbetsgivare gör som de vill, eftersom facket i dagens svenska samhälle är alldeles för svagt idag.

Och att gå ut i media är väl inte rätt väg att gå, med tanke på de som har t ex jobbat Mcdonlads fått sparken och liknande.

Det är väl självklart att jag kommer prata med honom, men då jag upptäckte detta igår, så har det inte blivit av ännu.
Nej, inte alls rätt väg att gå, men allt beror väl på vad han säger under våran kommande konversation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in