• 1
  • 2
2010-03-26, 21:09
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har man hemförsäkring så gäller rättsskyddsdelen om man får betala advokatkostnader etc i ett civilmål man förlorar. Så det blir inte så dyrt då.
Det stämmer inte. Samtliga försäkringsbolag i Sverige förbehåller sig rätten att neka rättskyddsersättning vid arbetsrättsliga tvister.

Exempel:

Folksam
Vad försäkringen inte gäller för tvister som har samband med ditt arbete eller annan förvärvsverksamhet eller tjänsteutövning
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.5969!/s2940.pdf

Skandia
Hemförsäkringen gäller inte vid tvist som har samband med din nuvarande eller tidigare anställning, yrkes- eller tjänsteutövning eller annan förvärvsverksamhet inbegripet åtgärder för avveckling eller överlåtelse av verksamhet.
http://www.skandiabanken.se/hem/uplo...Hem%202009.pdf

Länsförsäkringar:
Försäkringen gäller inte för tvist som har något samband med din yrkes- eller tjänsteutövning eller annan förvärvsverksamhet,
http://www.lansforsakringar.se/priva...ring_bol28.pdf
Citera
2010-03-26, 22:03
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatbastrd
Det är väl självklart att jag kommer prata med honom, men då jag upptäckte detta igår, så har det inte blivit av ännu.
Nej, inte alls rätt väg att gå, men allt beror väl på vad han säger under våran kommande konversation.

Varför är det inte rätt väg att gå? Vad är problemet i sådana fall?
Citera
2010-03-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Varför är det inte rätt väg att gå? Vad är problemet i sådana fall?

-"Och att gå ut i media är väl inte rätt väg att gå, med tanke på de som har t ex jobbat Mcdonlads fått sparken och liknande."

Mitt svar var då, nej det är inte rätt väg att gå, om jag vill behålla jobb, samt vän!

Nu har vi iaf pratat igenom det som har hänt, och han har mejlat lönekontoret idag(fredag) för att kolla upp det, hoppas på svar på måndag.

får man tillbaka det retroaktivt? hur betalas det ut? efter hur lång tid?

förstår dock inte hur lönen är satt, då ingångslönen ligger på 102,11:- utan erfarenhet! min nuvaranda lön ligger på 104,22:-
men enligt handels så borde jag ligga på 105:63. Sen var det nått snack från fackets sida om någon "lokal pott", tror jag det hette, som jag borde ha tagit del av? någon som vet vad som menas med det?

sen på mitt anst. bevis så står det "arbetstiden vid deltidstjänst utgör i genomsnitt 32 timmar per helgfri vecka." men jag har varierat från att ligga på 16 timmar/veckan till 30 timmar/ veckan och då menar jag inte "helgfri vecka" Någon som vet hur det borde vara? rätt drygt att det ibland skiljer sig så mycket från lön till lön! 7.000-16.000 efter skatt, svårt att upprätthålla en stabil ekonomi när det hoppar så mycket.

tackar på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in