Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-23, 17:43
  #1
Medlem
Det ska väl icke gå men nog fanken tror jag det.

Att det är när jag varit och badat på inomhusbadet nu i höst som jag plockat på mig förkylningar. Inte ska det väl gå? Smitta/virus i vattnet ska det väl inte finnas?
Eller?

Jag brukar klara mig undan, men nu är det andra förkylningen som bryter ut någon dag efter bad. Okej, helt korrelerat mot badtillfällena är det inte men nära på.
Någon som vet med säkerhet hur det är?
Citera
2009-11-23, 17:50
  #2
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Det ska väl icke gå men nog fanken tror jag det.

Att det är när jag varit och badat på inomhusbadet nu i höst som jag plockat på mig förkylningar. Inte ska det väl gå? Smitta/virus i vattnet ska det väl inte finnas?
Eller?

Jag brukar klara mig undan, men nu är det andra förkylningen som bryter ut någon dag efter bad. Okej, helt korrelerat mot badtillfällena är det inte men nära på.
Någon som vet med säkerhet hur det är?
Det finns gott om vattenburna smittor, varav en del virus. Ang. din fråga om förkylningsvirus så har jag aldrig hört talas om det och tror inte att så är fallet.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/...nburen-smitta/
Citera
2009-11-23, 22:44
  #3
Medlem
ja, det är nog sant. förkylningsvirus sprids via vätsekdroppar i luften eller via kontakt och händer på fel plats.

Andra normalt vattenburna smittor överlever väl inte i klorerat badvatten?
Citera
2009-11-23, 22:58
  #4
Medlem
Eliza CTs avatar
Den fuktiga luften i en sådan lokal borde också ge virus och smittämnen en god miljö, gissar jag.
Mvh
Citera
2009-11-23, 23:17
  #5
Medlem
Shrewishs avatar
Offentliga uppvärmda och fuktiga miljöer kan bjuda på alla möjliga otrevligheter. Fotvårtor, svinkoppor och vissa (förvisso sällsynta) fall legionärssjuka. Isch.
Citera
2009-11-24, 10:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Offentliga uppvärmda och fuktiga miljöer kan bjuda på alla möjliga otrevligheter. Fotvårtor, svinkoppor och vissa (förvisso sällsynta) fall legionärssjuka. Isch.
Ha, oj, vågar man.

Nåja, vårtor kan man enkel skydda sig emot de övriga får man välan ta om de kommer. Det välbefinnande som regelbunden motion ger gör det värt det.
Citera
2010-01-17, 23:05
  #7
Medlem
vafan... säger jag igen. fast denna gång har det gått snabbt om...

badade igår morse, nu på kvällen har jag ont i halsen.

Om inte jag blivit smittad på badet vette tusan var jag blivit smittad. Verkar korrelera väldigt bra i tid med att jag varit och badat även om 36 timmar är ganska kort tid för en infektion att få rot. vanligen.
Citera
2014-07-12, 10:45
  #8
Medlem
Jag har en fråga, vet inte om detta är rätt tråd men orkar inte läsa igenom allt.
Jag är ute på en interrail resa genom Europa och just nu befinner vi oss i Budapest och jag har blivit sjuk! Haft feber (tror jag) men nu börjar det bli bättre. Nu är jag dock bara snuvig och tjock i halsen.
Nu till problemet. Alla vänner ska till kända badhuset här idag, ska jag ligga hemma själv på hotellrummet hela dagen eller följa med? Kan det bli värre för det vill jag ej då en 20 h resa till Cannes väntar och där vill jag vara pigg och kry.

Snälla ge mig råd. Vad gör jag?
Citera
2014-07-12, 12:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bthe
Jag har en fråga, vet inte om detta är rätt tråd men orkar inte läsa igenom allt.
Jag är ute på en interrail resa genom Europa och just nu befinner vi oss i Budapest och jag har blivit sjuk! Haft feber (tror jag) men nu börjar det bli bättre. Nu är jag dock bara snuvig och tjock i halsen.
Nu till problemet. Alla vänner ska till kända badhuset här idag, ska jag ligga hemma själv på hotellrummet hela dagen eller följa med? Kan det bli värre för det vill jag ej då en 20 h resa till Cannes väntar och där vill jag vara pigg och kry.

Snälla ge mig råd. Vad gör jag?


Jag skulle ha tagit det lugnt och varit ute i solen, om det inte är besvärande varmt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback