Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-22, 16:25
  #1
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Jag vill höja ett varningens fuck you-finger till Vårdcentralen i Bagarmossen för deras kassa patientbemötande.

Hur lång tid ska det ta för en läkare att skriva ut ett nytt recept? (OBS! ej förnyande av ett recept)

Och hur vanligt är det att vårdcentralerna tar ut ett arvode på 80 kr som sen läggs på kostnaden för medicinen?

Min medicin kostar 58 kr och när jag då ska hämta den på apoteket får jag betala 138 kr. Har aldrig behövt göra det när jag haft mina journaler på andra vårdcentraler...så jag är nyfiken på vilka smaskiga extrakostnader ni andra fått betala för. Vissa betalar upp till 100 kr extra per medicin får jag höra.


Jag skulle iaf ta ut min medicin igår på Bagis Apotek, men fjanten i kassan visste inte hur han skulle hantera datorn, så han fick ta mitt körkort flera gånger och göra om det. Jag var stressad så jag sa "jag måste faktiskt gå, jag har inte tid att stå här och vänta på att du ska fatta hur du ska ta betalt av mig"

fick till svar "ja gå du då"

INGEN JÄVLA SERVICE.

138 kr skulle jag betalat på Bagis apotek, men kunde inte få ut medicnen då pga idioten i kassan, så jag åkte till centralen efter jobbet och där behövde jag bara betala 58 kr, inget arvode var alltså tilllagt, så vad hände på arvodet på 80 kr?
__________________
Senast redigerad av Ubangi_Stomp 2009-11-22 kl. 16:33.
Citera
2009-11-22, 16:27
  #2
Medlem
Psyko Dads avatar
Att de tar betalt för att skriva recept gör de väl alltid om man inte har frikort.
Däremot brukar det ta ngt timmar max en dag för mig att få mina mediciner.
Citera
2009-11-22, 16:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubangi_Stomp
Jag vill höja ett varningens fuck you-finger till Vårdcentralen i Bagarmossen för deras kassa patientbemötande.

Hur lång tid ska det ta för en läkare att skriva ut ett nytt recept? (OBS! ej förnyande av ett recept)

Och hur vanligt är det att vårdcentralerna tar ut ett arvode på 80 kr som sen läggs på kostnaden för medicinen?

Min medicin kostar 58 kr och när jag då ska hämta den på apoteket får jag betala 138 kr. Har aldrig behövt göra det när jag haft mina journaler på andra vårdcentraler...så jag är nyfiken på vilka smaskiga extrakostnader ni andra fått betala för.

Min läkare brukar ha medicinen utskrivet nästa arbetsdag.. på elektroniskt recept. När jag brukar gå dit så tar han inte ett arvode på 80 kr.. men när jag skickar ett mail så gör han det,
Citera
2009-11-22, 16:34
  #4
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Att de tar betalt för att skriva recept gör de väl alltid om man inte har frikort.
Däremot brukar det ta ngt timmar max en dag för mig att få mina mediciner.


Jag har frikort
Citera
2009-11-22, 16:36
  #5
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillmeck
Min läkare brukar ha medicinen utskrivet nästa arbetsdag.. på elektroniskt recept. När jag brukar gå dit så tar han inte ett arvode på 80 kr.. men när jag skickar ett mail så gör han det,


jag ringde på måndagen och fick ut det i fredags, enligt de på vårdcentralen hade läkaren skjutit fram ärendet flera gånger, vilket jälva pucko!
Citera
2009-11-22, 16:39
  #6
Medlem
Eliza CTs avatar
Det kan mycket väl ta några dagar att få ett e-recept. Beror på hur brådskande det är.
Nej, det är inte bara Bagarmossen som är "jobbiga".
Senast jag ringde och fick recept via tel så fick jag betala 50:- (priserna har förändrats efter) men du kan ju tänka om du måste göra ett läkarbesök så tar det både väntetid, mer tid för besök, kostar mer - alltså är det betydligt billigare och enklare med 80:-

Så att betala för recept är fullt normalt. Har varit så i många år, det är bara priset som stiger (likt allt annat)
Mvh
Citera
2009-11-22, 16:40
  #7
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillmeck
Min läkare brukar ha medicinen utskrivet nästa arbetsdag.. på elektroniskt recept.
Själv hinnet jag inte ens säga hejdå innan receptet finns hos apoteket.
Citera
2009-11-22, 16:42
  #8
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Själv hinnet jag inte ens säga hejdå innan receptet finns hos apoteket.
Samma här. Har aldrig varit med om att det tagit tid för ett recept att finnas tillgängligt hos Apoteket. Oftast har min läkare gjort klart det medans man fortfarande är kvar hos honom / henne.
Citera
2009-11-22, 16:42
  #9
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubangi_Stomp
Jag har frikort

När man har frikort är man själv skyldig att upplysa om det vid kontakter med sjukvården.
Mvh
Citera
2009-11-22, 16:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubangi_Stomp
jag ringde på måndagen och fick ut det i fredags, enligt de på vårdcentralen hade läkaren skjutit fram ärendet flera gånger, vilket jälva pucko!


Det låter lite slappt. Jag har iallafall klargjort för min läkare att jag är i stort behov utav min medicin. Annars så kan du be han skriva ut flera recept, så att du slipper ring han varje gång du behöver ett nytt.
Citera
2009-11-22, 17:54
  #11
Medlem
klybans avatar
Alla ggr jag besökt läkare så har dom skrivit ut det direkt till handen eller som E-recept vilket är det enda i rätt så lång tid nu.
Och absolut inte väntat.
Heller aldrig betalat för mer än själva läkarbesöket.

Ringer man in receptet så kan det tar par dagar och att det kostar en slant att lösa ut medicinen sen.
Citera
2009-11-22, 18:44
  #12
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
När man har frikort är man själv skyldig att upplysa om det vid kontakter med sjukvården.
Mvh
Stämmer, gör man det inte får man betala, vet inte om man kan få det avdraget i efterhand om man upplyser om det men jag är tveksam.
__________________
Senast redigerad av Psyko Dad 2009-11-22 kl. 18:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback