• 2
  • 3
2013-12-30, 13:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
*Bump* på tio år.

Håller med om att tyska korvar smakar betydligt godare än de svenska. Tyskarna kan det här med korv, och de skulle aldrig misshandla en sådan annars fin produkt med slaktavfall som man gör här i Sverige.

Tycker själva benämningen "Korv" borde innehållsskyddas så att inte vem som helst ska få kalla sina produkter för korv.

Några produkter med tvivelaktig innehåll är följande:
Dennis Hot Dogs
Lithells Varmkorv
Scan:s Falukorv
och nästan all falukorv hos vanliga matbutiker.

Om du inte gillar grisögon, brosk, benrester, tarmar, bindväv m.m. ska du inte köpa ovanstående produkter!
"Korv" är en beskrivning av formen och har alltså inget med innehållet att göra. Ärtsoppa, risgröt, sylt mm har också förpackningsformen "korv" i många fall.

Kolla upp vad som definieras som "kött", det är knappast oxfilé som mals ner....

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Hörde någon gång att hjärnan och tarmar från grisar är nedmalda i korv. Hade svårt att tro på det, så jag äter korv än idag med behållning..
Se ovan.
Citera
2013-12-30, 14:11
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Hörde någon gång att hjärnan och tarmar från grisar är nedmalda i korv. Hade svårt att tro på det, så jag äter korv än idag med behållning..

Vad tror du korvskinnet består av?
Citera
2013-12-31, 00:01
Medlem
Firthes avatar
Taylor and Jones gör riktigt fina körvar. Brukar finnas i vanliga livsmedelsbutiker. De har även en egen butik på Kungsholmen.
Citera
2013-12-31, 00:18
Medlem
Kashis avatar
En del av innehållet består i vilket fall ofta av bitarna som tas bort från de finaste partierna på diverse förpackade köttprodukter.

Visst kanske det finns lite tveksamma rester däri men mestadels är det ungefär en blandning andra goda varor.

Föredrar hot dogs och annan skinnfri korv, såsom falukorv.
Ibland kan det bli en Chorizo men fårtram kan vara riktigt vidrig som matprodukt,
"Vad man än gör med den här tarmen skulle jag ALDRIG ÄTA DEN WHUUEÄÄ" så äcklig alltså men visst testar man ibland med varierande upplevelser.

Fårtarm hos dom större korvproducenterna är inte av kontinuerlig fräshet... det är väl ändå inte farligt men personligen är det på gränsen till mänsklig föda under vissa omständigheter/batchar, kan jag tycka när man inspekterar den innan produktion.
Senast redigerad av Kashi 2013-12-31 kl. 00:21.
Citera
2013-12-31, 09:21
Medlem
negerbarns avatar
Jag förstår inte vad folk anser är så äcklande att äta andra delar än muskler från djuren? Vad är det som är så "rent" med de delarna?

Visst, är det något med konstig konsistens eller smak förstår jag, men att glatt äta korv för att sen bli äcklad av att få reda på att den innehåller något den alltid innehållit (exempelvis tarmar) är bara konstigt enligt mig.
Citera
2013-12-31, 16:33
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Några produkter med tvivelaktig innehåll är följande:
Dennis Hot Dogs
Lithells Varmkorv
Scan:s Falukorv
och nästan all falukorv hos vanliga matbutiker.

Om du inte gillar grisögon, brosk, benrester, tarmar, bindväv m.m. ska du inte köpa ovanstående produkter!

Vad exakt är så äckligt med följande?

Innehåll:

INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (58%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakter (cayenne, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom.
Citera
2013-12-31, 17:07
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut

Innehåll:

INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (58%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakter (cayenne, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom.

Den vanliga myten om att ögon och inälvor ingår i "gris- och nötkött". Så är det givetvis inte eftersom att det hade givit korven en oangenäm bismak. Vill man fylla ut korven är exempelvis potatismjöl avsevärt bättre än grisögon.
Citera
2013-12-31, 17:16
Medlem
Korv är bra på det sättet att man tar hand om även de andra ätbara delarna av djuret men som inte blivit fina köttbitar.

Själv är jag nog mest misstänksam om korven är i gott skick och inte gammal etc.

Anledningen till det är mest att jag gillade ölkorv men kvaliteten varierade fast det var samma typ av korv. Just att det var starka kryddor gav mig ibland känslan att de dolde smaken av gamla och dåliga råvaror.

Sen rent generellt om korv så slutade jag äta det när man förstod hur mycket matfusk det var. Rent logiskt sett borde korvar vara en av de varor man fuskar mest med. Typ egentligen inte ens någon kött överhuvudtaget.
Citera
2013-12-31, 18:48
Medlem
christerys avatar
Jag gillar ju korv, tja fläskkorv undantaget. Den går ner med senap (massor) men det är liksom konsistensen som är lite mysko.

Skall ge mig ut på äventyr om 2 veckor och tillbringar lite tid på frankfurts flygplats, såklart blir det korv som står på menyn. Kan inte avgöra om det blir currywurst eller en frankfurter, kanske med sauerkrauz åxå.

Finns inget trevligare än att veta att man har lite god korv i kylen/frysen om det kniper och i stugan så finns det alltid nån burk bullens för samma sak. Men jag anser inte att det är nödproviant, men mer att man kan göra lite vad man vill med den.

En tallrik med stuvade gammeldags makaroner, stekt falukorv och lite ketchup över makaronerna är ju bara så gott. Lite svartpeppar på är inte fel, muskotnöten kan man lämna därhän dock.

Isterband med stuvad potatis är ju åxå en höjdare med inlagda rödbetor.

Vad som skulle vara äckligt med mat, det övergår mitt förstånd. Men jag säger ju samma saker om militanta veganer som bränner ner korvkiosker och djurvänner som släpper ut minkar för att svälta ihjäl åxå. Jag fattar det inte...
Citera
2016-03-11, 11:12
Bannlyst
Korv är väldigt gott och en underskattat. Chorizo är grymt god, jag är helt såld på den korven och gärna starka korvar också.
Citera
2016-03-16, 17:22
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Korv är väldigt gott och en underskattat. Chorizo är grymt god, jag är helt såld på den korven och gärna starka korvar också.

Det finns så många korvsorter att välja mellan nuförtiden och man kan göra så mycket med korv.
Citera
2016-03-28, 02:04
Medlem
Ihavenonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut

Innehåll:

Det fetade. Alldeles för låg kötthalt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in