Citat:
Ursprungligen postat av ake
edit: förtjockningsmedlet Gelatin är väl gjort på diverse köttprodukter om jag minns rätt? Har för mig det var avskrap från benen. Men det smakar ju gott ändå.
Gelatin är ett (o)naturligt livsmedel. Som råvara används hud (svinsvål och nötspalt) och ben från djur som slaktats och godkänts som humanföda. Gelatin utvinns ur ben och hudar som kokas. Proteinet kollagen i ben och hud är den egentliga råvaran vid framställning av gelatin.
Då jag aldrig skulle äta något från grisen så undviker jag gelatin. Det är dock ett lömskt livsmedel och dyker upp lite här och var, margarin, glass, godis, schampoo m.m.