2004-01-26, 14:26
Medlem
I en diskussion under "Djurrätt" så kom vi in på ämnet korv, och ett flertal människor sa det gamla vanliga: "jag har hört/sett/läst vad som finns i korv, och sedan dess kan jag inte äta det blablabla". Jag försökte få reda på vad som var så hemskt, men fick inget bra svar.

Jag är helt nöjd om min mat inte skadar mig, och den ser/luktar/smakar ok. Om min korv sedan är gjord på juver, öron och fittkött så kan jag leva med det, så frågan kommer ju naturligt:

Vad är det som "folk" tycker är så hemskt?

PS, människor som helt enkelt inte gillar korv förstår jag helt.
Citera
2004-01-26, 14:47
Medlem
akes avatar
Är ju lite tvivelaktiga saker i korven som sagt..brosk, inälvor och annat billigt slaktavfall som inte passar till annat

Stör inte mig så mycket men jag förstår absolut att folk kan känna sig äcklade av det.
På bullens korv står det hjärta o lever o.s.v direkt på burken...så det ska va.
Annars kommer dom ju undan med att kalla det kött nu..innan fick man fint kalla det köttbiprodukter eller något liknande.

Kokt falukorv däremot, fy helvete vad äckligt.

edit: förtjockningsmedlet Gelatin är väl gjort på diverse köttprodukter om jag minns rätt? Har för mig det var avskrap från benen. Men det smakar ju gott ändå.
Citera
2004-01-26, 14:59
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ake
edit: förtjockningsmedlet Gelatin är väl gjort på diverse köttprodukter om jag minns rätt? Har för mig det var avskrap från benen. Men det smakar ju gott ändå.

Gelatin är ett (o)naturligt livsmedel. Som råvara används hud (svinsvål och nötspalt) och ben från djur som slaktats och godkänts som humanföda. Gelatin utvinns ur ben och hudar som kokas. Proteinet kollagen i ben och hud är den egentliga råvaran vid framställning av gelatin.

Då jag aldrig skulle äta något från grisen så undviker jag gelatin. Det är dock ett lömskt livsmedel och dyker upp lite här och var, margarin, glass, godis, schampoo m.m.
Citera
2004-01-26, 16:26
Medlem
mirakelpiskans avatar
Det enda med korv är väl att man maler allt, så lite mindre fina delar går att ha med i smeten. Låg kvalitet på råvaran ger ju ofta låg kvalitet på produkten.

Betalar man lite mer för korven får man ju högre kvalitet. Det där med slakteriavfall, och gud vet allt vad man hört om korv, är till största delen struntprat. Gör ett studiebesök på en firma som gör korv. Jag lovar dig att de inte ändrar receptet bara för att du står där och glor.
Citera
2004-01-26, 18:27
Medlem
dt52810s avatar
Jag har jobbat i "korvhallen" på ett slakteri.
Det är inga konstigheter alls med korven och ingredienser. slaktkött och kryddor hackas till en smet. det enda jag slutade äta efter min tid där var frukostkorv pg.a korvskinnet, illaluktande blöta tarmar. blodpudding luktar också helvetiskt illa.
Citera
2004-01-26, 19:06
Medlem
Nadss avatar
Är verkligen korvskinn fortfarande tarmar ?
Citera
2004-01-26, 20:50
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Jag är helt nöjd om min mat inte skadar mig, och den ser/luktar/smakar ok. Om min korv sedan är gjord på juver, öron och fittkött så kan jag leva med det, så frågan kommer ju naturligt:

Menar du kofitta? Mums!!!
Citera
2004-01-26, 20:58
Medlem
safts avatar
Mumms med fittkött.

Men korv är skitäckligt, men ändå så är korv som godast i sverige. Du vill inte äta de där äckliga korvarna i Östericke kan jag säga.

//Saft
Citera
2004-01-27, 08:14
Medlem
mirakelpiskans avatar
Det finns massor av olika korvsorter. Och som sagt, betalar du inget så får du ju kvalitet därefter. Jag har ätit många riktigt goda korvar.
Citera
2004-01-27, 17:53
Medlem
dt52810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nads

Inte all korv, men i det här fallet så hade frukostkorven det :P~
Citera
2004-01-27, 18:16
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nads

Till bra korv används riktiga tarmar. Sämre korv har andra material.
Citera
2004-01-27, 20:14
Medlem
RIP-Polariss avatar
Bra att göra själv om man har en egen rök:

Blanda köttfärs av nöt med späck, 50-50 eller 60-40 eller experimentera lite.
Pressa i vitlök, 2-4 klyftor per kg köttblandning. Ha i paprikapulver, (riktigt ungerskt eller liknande - hittas lättast i invandrarbutiker) ca 0,5 - 1,5 dl per kg köttblandning.
Blanda ordentligt och lägg i väl tättsluten plastpåse i kylen. Blanda runt köttblandningen i påsen minst en gång per dag i ca 2-6 dagar.

Stoppa blandningen i korvskinn, riktiga tarmar skall det vara!

Knyt korvar av lämplig storlek och rulla i salt.

Rök i en kallrök, ca 20-24 grader i 35-48 timmar.

Vips! så har du världens godaste ölkorv. Fungerar utmärkt i grytor etc. också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in