• 1
  • 2
2009-11-21, 12:32
Bannlyst
Vilka aktiefonder bör man investera i för bäst chans till god avkastning de närmaste 5 åren? Globalfonder? Europafonder? Tillväxtmarknader? Vissa säger att tillväxtmarknaderna redan stigit så mycket och kommer rasa snart, andra säger att de har mer att ge? Har Ryssland och Latinamerika mer att ge eller kommer det bara gå utför nu?
Citera
2009-11-21, 12:45
Medlem
RedXs avatar
Ingen aning.

Själv satsar jag väldigt brett av ovan nämnda anledning.
Citera
2009-11-21, 12:47
Medlem
Starvids avatar
Tja, jag tror själv att Skagen Global kommer att vara en av de bästa. Som vanligt.

Oavsett vad vet vi vilka fonder som kommer att vara sämst: storbankernas.
Citera
2009-11-21, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Tja, jag tror själv att Skagen Global kommer att vara en av de bästa. Som vanligt.

Oavsett vad vet vi vilka fonder som kommer att vara sämst: storbankernas.

Skagen Global verkar intressant, fler tips på bra fonder?
Citera
2009-11-21, 13:24
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda

Gå in på Morningstar.se och välj fonder med betyg fem. Det är nog det bästa tips du kan få.

Det går inte att förutse vilka fonder som kommer att gå bra i framtiden. Fonderna byter innehav/förvaltare/strategier/avgifter regelbundet - så det är helt enkelt inte möjligt att göra någon prognos angående vilken enskild fond som kommer att gå bäst de närmaste fem åren.
Citera
2009-11-21, 13:46
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Billiga indexfonder.
Citera
2009-11-21, 15:54
Medlem
c^2s avatar
Citat:

Investmentbolag är något du kan kika på också
Citera
2009-11-21, 18:50
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Investmentbolag är något du kan kika på också
Absolut!
Citera
2009-11-21, 23:15
Medlem
Att titta på Morningstars rating är inte en dum ide, men försök att analysera fonder själv, baserat på dina spekulationer. Jag har tex köpt HSBC GIF Brazil Equity A USD Acc (https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...derbookId=3141) ,som enligt Morningstar inte har goda förutsättningar. Dock så tror jag på Brasilien (sommar OS 2016 tex) och menar att fonden kommer generera en hög avkastning nästa år. Mer att läsa om fonden: https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=107705
Detta är dock en högrisksfond med en standardavikelse på 40 %. Välj vilken risk du själv vill ta och basera sedan beslut. Skagen Global är ju defenetivt en mindre risk. Tänk på det.
Citera
2009-11-22, 08:13
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCircus
Att titta på Morningstars rating är inte en dum ide, men försök att analysera fonder själv, baserat på dina spekulationer. Jag har tex köpt HSBC GIF Brazil Equity A USD Acc (https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...derbookId=3141) ,som enligt Morningstar inte har goda förutsättningar. Dock så tror jag på Brasilien (sommar OS 2016 tex) och menar att fonden kommer generera en hög avkastning nästa år. Mer att läsa om fonden: https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=107705
Detta är dock en högrisksfond med en standardavikelse på 40 %. Välj vilken risk du själv vill ta och basera sedan beslut. Skagen Global är ju defenetivt en mindre risk. Tänk på det.
Istället för att köpa fonder kan man ju titta på fonderna och köpa de av fondernas innehav man gillar mest. Jag ser att den där Brasilienfonden har en aktie som jag också har, Petrobras, men saknar min brasilianska favoritaktie, Eletrobras.
Citera
2009-11-22, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Gå in på Morningstar.se och välj fonder med betyg fem. Det är nog det bästa tips du kan få.

Vad baserar Morningstar.se sina betyg på? Avkastning historiskt sett eller framtida möjligheter?
Citera
2009-11-22, 11:53
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Vad baserar Morningstar.se sina betyg på? Avkastning historiskt sett eller framtida möjligheter?

Historisk avkastning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in