2009-11-22, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Tja, jag tror själv att Skagen Global kommer att vara en av de bästa. Som vanligt.

Oavsett vad vet vi vilka fonder som kommer att vara sämst: storbankernas.

Skagen Global har haft bra avkastning de senaste 12 åren. Vad får dig att tro att den kommer att fortsätta lika bra?
Citera
2009-11-22, 11:55
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Istället för att köpa fonder kan man ju titta på fonderna och köpa de av fondernas innehav man gillar mest. Jag ser att den där Brasilienfonden har en aktie som jag också har, Petrobras, men saknar min brasilianska favoritaktie, Eletrobras.

Jag vet inte om jag tycker att det är ett alltför bra tips. Åtminstone inte om det fonder med innehav i många bolag då de nästan alltid har innehav som återspeglar index väl. En sverigefond kommer ytterst sällan ha Odd Molly som största innehav.
Citera
2009-11-22, 12:54
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Skagen Global har haft bra avkastning de senaste 12 åren. Vad får dig att tro att den kommer att fortsätta lika bra?
De har samma förvaltare som när de började, Filip Weintraub. De har en bra investeringsfilosofi där de letar efter okända, impopulära och underanalyserade, enligt principen att marknaden alls inte alltid har rätt. De är ett av de få fondbolag som försöker slå index och lyckas med det. De har en rörlig avgift, om de inte lyckas bra med att förvalta kundernas pengar får de mindre betalt. Förvaltarna på Skagen har en stor andel av sina egna förmögenheter i sina fonder.

Tänk om storbanksförvaltarna hade det, då skulle vi ha många utfattiga bankmän...
Citera
2009-11-22, 12:55
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag vet inte om jag tycker att det är ett alltför bra tips. Åtminstone inte om det fonder med innehav i många bolag då de nästan alltid har innehav som återspeglar index väl. En sverigefond kommer ytterst sällan ha Odd Molly som största innehav.
Sant.

Men jag menade alltså att man kunde kolla på riktigt bra fonder och förvaltare, se vad de har för innehav, och sen ta rygg på de innehav man gillar bäst.
Citera
2009-11-22, 13:03
Bannlyst
Citat:
De har samma förvaltare som när de började, Filip Weintraub. De har en bra investeringsfilosofi där de letar efter okända, impopulära och underanalyserade, enligt principen att marknaden alls inte alltid har rätt. De är ett av de få fondbolag som försöker slå index och lyckas med det. De har en rörlig avgift, om de inte lyckas bra med att förvalta kundernas pengar får de mindre betalt. Förvaltarna på Skagen har en stor andel av sina egna förmögenheter i sina fonder.

Tänk om storbanksförvaltarna hade det, då skulle vi ha många utfattiga bankmän...

Detta låter ju intressant. Är de andra skagenfonderna också värda att satsa på? Bör man undvika storbankernas fonder helt? Jag har en hel del investerat i Nordeas rysslandsfond, latinamerikafond och nya tillväxtmarknader.
Senast redigerad av AmandaPanda 2009-11-22 kl. 13:06.
Citera
2009-11-22, 13:35
Medlem
bortkastads avatar
Börja snegla på fonder/företag som sysslar med grön verksamhet - miljö/ekologisk (inte för att jag tror att dom kommer att gå bäst de närmsta året), men på lite längre sikt kan dom visa sig otroligt bra. Kommer att ta ett tag innan det välden får upp ögonen för dessa fonder, men när det väl har hänt kommer det att pumpas in otroliga mängder pengar. Dessa fonder är fortfarande jävligt osexiga och avkastningen är tvivelaktigt om man jämför med senaste årets vinnare.

På några års sikt tror jag att Afrika kommer visa sig stark, kanske inte vinnare men denna kontinent är framtiden.
Kortsiktigt Asien.
Personligen håller jag mig för tillfället utanför Ryssland, varit en fin sommar för mina FIM small cap. Jag säger inte att det är fel att ligga kvar, bara att jag tillfälligt hoppat ur.
FIM Ukraina för den med is i magen, extrem potential!

Tyvärr finns det ingen som kan svara på vilken aktiefond som kommer att ge bäst avkastning de närmaste åren eftersom det är spekulation,

Lycka till!
Citera
2009-11-22, 13:42
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Detta låter ju intressant. Är de andra skagenfonderna också värda att satsa på?
De är bättre än 95 % av resten av fonderna där ute, men jag har själv svårt att se meningen med de andra fonderna. Skagen Vekst är ju bra om man vill ha en blandning av globalfond och Norgefond, men det vill väl bara norrmän? Vill man som jag ha lite svenskt i portföljen passar Investor och Industrivärden bra för att komplettera en globalfond.

Sen Skagen Kon-tiki, mycket högre avgift, större fokus på emerging markets, större svängningar, slår sitt jämförelseindex med mindre marginal. Nej tack.

Skagen Tellus, en fond som satsar på utländska statspapper. Kan väl kanske vara kul, men inget för mig.

Skagen Krona är dock en billig och bra penningmarknadsfond som ökar sin avkastning genom att äga svenska företagsobligationer.

Citat:
Bör man undvika storbankernas fonder helt?
JA!

Citat:
Jag har en hel del investerat i Nordeas rysslandsfond, latinamerikafond och nya tillväxtmarknader.
Gör dig omgående av med dem. Ersätt med Skagen Global eller liknande.
Citera
2009-11-22, 13:45
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortkastad
Börja snegla på fonder/företag som sysslar med grön verksamhet - miljö/ekologisk (inte för att jag tror att dom kommer att gå bäst de närmsta året), men på lite längre sikt kan dom visa sig otroligt bra. Kommer att ta ett tag innan det välden får upp ögonen för dessa fonder, men när det väl har hänt kommer det att pumpas in otroliga mängder pengar. Dessa fonder är fortfarande jävligt osexiga och avkastningen är tvivelaktigt om man jämför med senaste årets vinnare.
Det har varit en ordentlig hausse och bubbelvarning i dessa så kallade cleantech-bolag. Stay away.

Citat:
På några års sikt tror jag att Afrika kommer visa sig stark, kanske inte vinnare men denna kontinent är framtiden.
Länder och kontinenter är inte noterade på börsen, företag är det. Och bara för att ett land utvecklas bra behöver inte alls dess börs gå upp.
Citera
2009-11-22, 13:49
Medlem
alpha-betas avatar
Kina har hållit en tillväxttakt på ca 8%/år sista tio åren, så jag har svårt att argumentera för att inte äga lite kinafonder, trots att fonderna har gått ganska bra i år.
Citera
2009-11-22, 14:00
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Kina har hållit en tillväxttakt på ca 8%/år sista tio åren, så jag har svårt att argumentera för att inte äga lite kinafonder, trots att fonderna har gått ganska bra i år.
Den kinesiska börsen har inget att göra med företagens utveckling, utan snarare att kineser, ett folk som sparar enormt mycket, inte direkt har någon annanstans att stoppa undan sina sparade pengar, inte när de har en fastighetsbubbla och bankkonton med räntor lägre än inflationen.
Citera
2009-11-22, 14:12
Medlem
RedXs avatar
Man kan inte kategoriskt säga att storbankernas fonder är värdelösa. Det finns mängder av storbanksfonder med femstjärniga betyg.

Generellt sett tror jag att man ska akta sig från de "stora" storbanksfonderna (typ allemansfonder och obligationsfonder). Där har storbankerna enorma volymer och många av dessa fonder har haft en kraftig uppgång sett över de senaste 20 åren. Med vårt skattesystem innebär det att många kunder drar sig från att gå ur fonderna och realisera sina vinster, vilket i sin tur innebär att storbankerna kan behålla höga avgifter på dem eftersom kunderna ändå inte kommer att sälja sina fonder i första taget.

De nyare fonderna från storbankerna kan i vissa fall vara riktigt bra. Det har talats mycket om Skagen Global i denna tråd, men som exempel kan nämnas att det finns en fond i klassen som har slagit Skagen Global de senaste fem åren - och den fonden är Swedbank Roburs Privatiseringsfond. Storbankerna är dessutom väldigt duktiga på att rekrytera de mindre aktörernas framgångsrika förvaltare.

Så jag håller inte med om att man kan säga att storbankernas fonder per definition är värdelösa - även om jag håller med om att man även ska titta utanför sin egen banks fondutbud.
Citera
2009-11-22, 14:23
Medlem
bortkastads avatar
Citat:
Det har varit en ordentlig hausse och bubbelvarning i dessa så kallade cleantech-bolag. Stay away.

Länder och kontinenter är inte noterade på börsen, företag är det. Och bara för att ett land utvecklas bra behöver inte alls dess börs gå upp.
Intressant tolkning,
Jag kan hålla med dig att "eko"-fonder den senaste tiden varit uppmärksammade, men jag skulle inte gå så långt som att säga att det är en bubbla. Men jag förstår givetvis vad du menar.
När 70 miljoner indier som idag lever runt 2 dollar/dag (eller mindre) kan förses med förnyelsebar energi kommer det att vara ett steg mot en framtid och en marknad med stor potential,

Ang Afrika, det jag skrev är öppet för tolkning, att folk raljerar på min bekostnad är inget jag bryr mig speciellt mycket om,
Idag har vi lärt oss att kontinenter inte är börsnoterade,

Personligen försöker jag att vara lite mer reserverad i vad jag säger, speciellt när det gäller att "tipsa" andra.
T.ex. skulle jag inte direkt avråda att hålla sig borta från "storbankernas" fonder,

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in