Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-11, 17:51
  #1
Medlem
orkarNs avatar
Många frågeställningar i samma anda - jag har x i HP, ska jag satsa på betyg ändå? Vi gör en samlingstråd där alla dessa samlas så att alla kan ta del av Flashbacks SYOelits åsikter.

/mod
__________________
Senast redigerad av orkarN 2009-11-21 kl. 10:54.
Citera
2009-11-15, 23:14
  #2
Medlem
fyrkantigs avatar
Tack för 131 sidors intressant läsning.
Nu återstår det svåra, att ta sig in.
Jag gjorde HP nu för första gången och erhöll ett 1.6. Således har jag ett och ett halvt år att förbättra resultatet till 1.9.

Jag har tänkt igenom det lite, och egentligen KAN de ta bort intaget från HP, eftersom de inte har några statliga krav på sig. Ponera till exempel att det nya HP blir en total flopp, så har de den möjligheten men den torde vara extremt liten? Är bara något orolig så att de inte fortsätter på den inslagna vägen (15%->10%), och tar bort det till intaget HT2011.

Jag tänkte skita i skolan (få 2250 poäng G) samt fixa VG i Matematik C samt D. Anser ni det vara dumdristigt, eller tycker ni man LÄR sig något man har nytta för på HHS i gymnasiet? (Går fö sam-ekonomisk inriktning och har 1,5 år kvar)
Citera
2009-11-15, 23:26
  #3
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrkantig
Tack för 131 sidors intressant läsning.
Nu återstår det svåra, att ta sig in.
Jag gjorde HP nu för första gången och erhöll ett 1.6. Således har jag ett och ett halvt år att förbättra resultatet till 1.9.

Jag har tänkt igenom det lite, och egentligen KAN de ta bort intaget från HP, eftersom de inte har några statliga krav på sig. Ponera till exempel att det nya HP blir en total flopp, så har de den möjligheten men den torde vara extremt liten? Är bara något orolig så att de inte fortsätter på den inslagna vägen (15%->10%), och tar bort det till intaget HT2011.

Jag tänkte skita i skolan (få 2250 poäng G) samt fixa VG i Matematik C samt D. Anser ni det vara dumdristigt, eller tycker ni man LÄR sig något man har nytta för på HHS i gymnasiet? (Går fö sam-ekonomisk inriktning och har 1,5 år kvar)
De som tas in på HP har större avhoppsfrekvens av naturliga anledningar. Om du inte gör ett skit i två år, hur ska du då veta hur det är att plugga? Du kommer sannolikt kollapsa under första terminen på HHS. Ett antal intressanta arbetsgivare (främst svenska, skall sägas) kräver gymnasiebetyg vid ansökan. Har du inte sumpat betygen helt hittills skulle jag råda dig att plugga, efter 2010 lär inte 20.0 vara ett krav längre i och med att alla jävla komvuxmuppar ryker.
Citera
2009-11-16, 00:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
efter 2010 lär inte 20.0 vara ett krav längre i och med att alla jävla komvuxmuppar ryker.

vart kommer denna bitterhet ifrån?

mina fördomar om er 20.0:er krossas fullständigt i o med inläggen i denna tråd. men det är ju bra att man får en bit av sanningen
Citera
2009-11-16, 17:43
  #5
Medlem
fyrkantigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
De som tas in på HP har större avhoppsfrekvens av naturliga anledningar. Om du inte gör ett skit i två år, hur ska du då veta hur det är att plugga? Du kommer sannolikt kollapsa under första terminen på HHS. Ett antal intressanta arbetsgivare (främst svenska, skall sägas) kräver gymnasiebetyg vid ansökan. Har du inte sumpat betygen helt hittills skulle jag råda dig att plugga, efter 2010 lär inte 20.0 vara ett krav längre i och med att alla jävla komvuxmuppar ryker.

Jag var just utomlands och studerade ett år, så jag vet hur det är att plugga, åtminstonde till en viss grad. Har ungefär hälften VG/MVG efter ett år i gymnasiet. Hur många arbetsgivare kräver gymnasiebetyg (naturligtvis svårt att veta, men kan du beskriva lite mer specifikt är jag evigt tacksam), och är detta något man utan problem kan "förklara bort" (på liknande sätt ett C i snitt "förklaras bort" med ett en hög kåraktivitet) då jag tänkte mig jobba sista året i gymnasiet. Ty
Citera
2009-11-16, 18:04
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Har du inte sumpat betygen helt hittills skulle jag råda dig att plugga, efter 2010 lär inte 20.0 vara ett krav längre i och med att alla jävla komvuxmuppar ryker.

De som kompletterar ja, de som tar ut slutbetyg i komvux är i samma BG även efter 2010.
Citera
2009-11-16, 19:00
  #7
Medlem
Qwerty88s avatar
Det vore nog lite konstigt om HP-kvoten ryker. Jag hade några i min klass som fick 20,0 och om jag tror att de skulle kunna skriva 2,0? Knappast, betygsinflationen i Sverige är ett faktum. Och att en person som kommer direkt från gymnasiet, med 20,0, skulle klara sig bättre än en motiverad person med 2,0 som har tagit något sabbatsår är inget jag skulle hålla med om.

Både kvoterna behövs, enligt mig
Citera
2009-11-18, 00:02
  #8
Medlem
TengilJrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty88
Det vore nog lite konstigt om HP-kvoten ryker. Jag hade några i min klass som fick 20,0 och om jag tror att de skulle kunna skriva 2,0? Knappast, betygsinflationen i Sverige är ett faktum. Och att en person som kommer direkt från gymnasiet, med 20,0, skulle klara sig bättre än en motiverad person med 2,0 som har tagit något sabbatsår är inget jag skulle hålla med om.

Både kvoterna behövs, enligt mig

Förstår mig inte på högskoleprovet. Hur ska ett par timmars prov som testar ordkunskap, logiskt tänkande och läsförståelse kompensera för flera timmars studier man lagt ner på prov och uppsatser? Frågan är väll snarare om en som fått 2,0 på högskoleprovet skulle kunna få 20,0 i gymnasiet.
Citera
2009-11-18, 01:22
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TengilJr
Förstår mig inte på högskoleprovet. Hur ska ett par timmars prov som testar ordkunskap, logiskt tänkande och läsförståelse kompensera för flera timmars studier man lagt ner på prov och uppsatser? Frågan är väll snarare om en som fått 2,0 på högskoleprovet skulle kunna få 20,0 i gymnasiet.


Det gör den inte, ett färdighetsprov kan självfallet inte ersätta tre års studier på gymnasiet.

Från början var HP menat som ett alternativ för dem som inte hade gymnasium i kombination med 25:4 regeln. Sen har den levt sitt eget liv så till den milda grad att nästan alla idag gör provet trots bra gymnasiebetyg.

Tyvärr är det på g att utöka HP till ett fullfjädrat antagningsprov anpassat för olika inriktningar, ex natur/teknik och samhäll/ekonomi osv.
Citera
2009-11-18, 01:25
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TengilJr
Förstår mig inte på högskoleprovet. Hur ska ett par timmars prov som testar ordkunskap, logiskt tänkande och läsförståelse kompensera för flera timmars studier man lagt ner på prov och uppsatser? Frågan är väll snarare om en som fått 2,0 på högskoleprovet skulle kunna få 20,0 i gymnasiet.
Högskoleprovet testar de färdigheter som anses behövas för högre studier. Hur man inhämtat dessa är irrelevant. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Och nej, frågan är hur många som får 20,0 på gymnasiet som får 2,0 på högskoleprovet. Det senare är av allt att döma mycket svårare.
Citera
2009-11-18, 15:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollercaust2009
Högskoleprovet testar de färdigheter som anses behövas för högre studier. Hur man inhämtat dessa är irrelevant. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Och nej, frågan är hur många som får 20,0 på gymnasiet som får 2,0 på högskoleprovet. Det senare är av allt att döma mycket svårare.


Fast all forskning visar att dem med 20,00 klarar sig bättre med sina studier på högskolenivå än vad dem med 2,0 gör..
Citera
2009-11-18, 15:49
  #12
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StinaX
Fast all forskning visar att dem med 20,00 klarar sig bättre med sina studier på högskolenivå än vad dem med 2,0 gör..
Har svårt att se att det finns någon forskning på detta. Att de som kom in på HP-kvoten generellt sett presterar sämre kan det nog dock finnas till.

Sedan är betyg lång ifrån allt. Om de som kom in på hp i högre grad gör andra saker vid sidan av studierna är det en helt annan femma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback