• 1
  • 2
2009-11-21, 00:11
Medlem
Dengues avatar
Jag funderar över vad ni kommer att bjuda på för "ny" rätt på julbordet i år.
Med en knapp månad kvar börjar det bli intressant.
För egen del tänkte jag lite Mannerströmskt och tror att det blir laxcarpaccio som jag gör med lite pepparrot och soya Som ett komplement till gravad och rökt lax
Har inte provlagat ännu men det ska naturligtvis göras så jag smakat.
Men ni andra! Har ni några idéer?
Citera
2009-11-21, 00:12
Medlem
anooonyms avatar
Alla ska få en findus jultallrik

Nej men jag står inte för maten, så jag vet icke.
Citera
2009-11-21, 00:18
Medlem
jonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Alla ska få en findus jultallrik

Nej men jag står inte för maten, så jag vet icke.
Ja findus jultallrik är ju en klassiker : https://www.flashback.org/showthread.php?t=398773
Citera
2009-11-21, 00:19
Medlem
Aakes avatar
Lax låter nyår, men till Julen brukar jag stoppa korv själv och torka i förrådet ett par veckor innan.
Citera
2009-11-21, 00:28
Medlem
Trolldockans avatar
Usch, om mat ska vara krav strejkar jag
Under senaste åren (sedan jag, den yngsta kom hem) har vi skarvat i allt som vi gillar. Bara samlat allt som är gott men med lite svensk jul-tousch. Från veg till halv gris.

Hellre det än att sitta där med orörda grisfötter och tunga som ingen vill ha.

Alltid gott och ngt nytt och jävligt mycke jul!
Citera
2009-11-21, 00:33
Medlem
superkorvens avatar
Gravlax. Nytt för mig på julen i alla fall. Det känns väldigt rätt.

Byter ut all must mot Carnegie Porter.
Citera
2009-11-21, 04:31
Medlem
Jag kommer åka tillbaka till födelseort för att fira med mor, far, syskon osv så jag kan kanske inte ge förslag på något nytt (även om det är svårt att veta vad som är nytt ).

Men herremin vad jag ser fram emot pappas revbensspjäll som han tillagar på julen.
Citera
2009-11-21, 09:00
Medlem
Hispers avatar
Det kommer nog att bli en terrin med kycklinglever, torkade äpplen, persilja och naturligtvis gelé.
Citera
2009-11-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Lax låter nyår, men till Julen brukar jag stoppa korv själv och torka i förrådet ett par veckor innan.
Hur är det med temperaturen om man skall torka korv. Jag har själv planer på att i framtiden försöka att göra isterband.
Citera
2009-11-21, 16:13
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Hur är det med temperaturen om man skall torka korv. Jag har själv planer på att i framtiden försöka att göra isterband.

Isterband skall rökas. Den korv jag gör själv innehåller mest kött, späck, vin, vitlök och kryddor. Den hänger jag svalt i förrådet någon vecka tills de känns torra på ytan, sedan fryser jag in dem. Sedan kokar man eller steker korven när man blir sugen.
Citera
2009-11-21, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Jag funderar över vad ni kommer att bjuda på för "ny" rätt på julbordet i år.
Med en knapp månad kvar börjar det bli intressant.
För egen del tänkte jag lite Mannerströmskt och tror att det blir laxcarpaccio som jag gör med lite pepparrot och soya Som ett komplement till gravad och rökt lax
Har inte provlagat ännu men det ska naturligtvis göras så jag smakat.
Men ni andra! Har ni några idéer?

Nytt?? Grejen med julbord är ju att det alltid ska vara samma grejer år efter år efter år...
Citera
2009-11-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Isterband skall rökas. Den korv jag gör själv innehåller mest kött, späck, vin, vitlök och kryddor. Den hänger jag svalt i förrådet någon vecka tills de känns torra på ytan, sedan fryser jag in dem. Sedan kokar man eller steker korven när man blir sugen.
Vad jag har läst så skulle den lätt rökiga smaken som isterband har uppkomma vid torkning inte rökning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in