2009-11-21, 17:45
Medlem
Nja, nog har väl alltid vårat svenska julbord förändrats så smått hela tiden. Det nya för mig och min familj i år är krokodilkött som säljs på ett närbeläget ICA. Krokodil är ett gott kött måste jag säga. Men aldrig i helsicke att något som halal-kött kommer på mitt julbord.
Citera
2009-11-21, 17:46
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurraC
Nytt?? Grejen med julbord är ju att det alltid ska vara samma grejer år efter år efter år...

Håller med helt! Här ska det tamigfasen inte blir något nytt inte. Hem till mor och far ska man, och exakt samma middag som alla andra julaftnar skall förtäras! Minns en gång när mor fick för sig att veva ner ansjovis i hälften av köttbullarna - julen var förstörd!
Citera
2009-11-21, 18:02
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Vad jag har läst så skulle den lätt rökiga smaken som isterband har uppkomma vid torkning inte rökning.

Du förväxlar nog det med kallrökning. http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6kning_(matlagning)
Citera
2009-11-21, 18:09
Medlem
Rakiis avatar
Ni som vill förnya er en smula kan alltid laga till finska jullådor, t.ex morots låda.
Citera
2009-11-21, 18:19
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Haha nja inte riktigt, men gnälldes flitigt gjordes det! Inte minst då hon serverade båda sorten i samma skål! Som rysk jäkla roulette!

Ja ansjovis skall vara i Janssons frestelsen och ingen annanstans till Jul.
Möjligen kan man ha lite ansjovisspad i den hemmagjorda leverpastejen innan man gräddar den.
Citera
2009-11-22, 13:50
Medlem
TatueradeKockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Haha nja inte riktigt, men gnälldes flitigt gjordes det! Inte minst då hon serverade båda sorten i samma skål! Som rysk jäkla roulette!

Haha Får se vad jag ska fixa för i år, kanske kommer något bra förslag i den här tråden. Men nu vet jag vad jag inte ska bjuda på iaf eller ska jag?
Citera
2009-11-22, 13:52
Medlem
TatueradeKockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ni som vill förnya er en smula kan alltid laga till finska jullådor, t.ex morots låda.

Precis ganska underskattat i vårt avlånga land..
Citera
2009-11-22, 17:10
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TatueradeKocken
Precis ganska underskattat i vårt avlånga land..
Ingen jul är komplett utan kålrotslåda!
Fick jag endast välja två saker från julbordet skulle det bli kålrotslåda och julskinka.
Citera
2009-11-22, 17:37
Medlem
Losec.Muppss avatar
Det enda nya är väl att jag planerat att laga tre gånger så mycket gräddstuvad grönkål med bacon som jag brukar
Citera
2009-11-22, 23:56
Medlem
I tillägg til den "vanliga" jul maten och lite finska lådor tänkte jag laga en kycklinglever terrine med fikon. Mysigt med lite nytt på julbordet, och det blir inga sura miner när det vanliga finns där.
Citera
2009-11-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losec.Mupps
Det enda nya är väl att jag planerat att laga tre gånger så mycket gräddstuvad grönkål med bacon som jag brukar

ååå det lät gott! Vad äter ni den till?
Citera
2009-11-23, 04:12
Medlem
han solos avatar
Hemma hos mor och far ska jag pröva att göra egen gjord paté istället för att köpa. Hoppas det blir bra, någon som har recept på en god paté? Gärna något vi kan ha cumberlandsås till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in