2023-12-28, 14:59
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattro
Jag tar Stesolid en gång i veckan inte mer och enbart 2,5 mg. Tar du inte oftare än så kan det funka. Men du behöver ha disciplin. Var tvungen att ta innan jag skulle jobba sist då jag har ett extremt stressigt jobb och tidigare gått in i väggen (ganska nyligen) så för att klara att jobba funkade stesolid. Men kanske bättre att ta Betablockerare😅

Betablockerare tar inte bort ångest 😊
Citera
2024-01-03, 16:33
Medlem
SvartaVargens avatar
Någon som har samma fenomen som mig?

Behöver ta några stesolid ca 1 gång per månad, blir som att min hjärna går på högvarv och inget annat hjälper. Jag tränar regelbundet, jobbar, är väldigt aktiv och har ofta mycket bollar i luften. Är någon sorts stress men bara i tankarna.

Tar jag 10-20mg bensedine så är jag fine en månad minst.
Citera
2024-01-03, 17:20
Medlem
Benso är skit, bara att slänga
Citera
2024-01-11, 21:27
Medlem
Tjo
Tryckt totalt ca 80mg diazepam, visst känner mig lite vinglig och seg i rörelserna men hade hoppats på lite mer. Ska man kanske fortsätta med alprazolam i fortsättningen för flumsyfte? Testa lite bacardi razz då det var det jag hade tillgång till just nu. Tycket jag inte missklickar på tangentbordet mer än vanligtvis.
Har jag nått taket typ och effekten dött?
Är mer erfaren med Alprazolam. Slog mig nu att Diazepam är klenare än ALP.
Alla råd uppskattas men pallar inte med dumförklaringar vill mest veta hur jag ska dosera för bästa effekten.

(edit) skulle kanske ett par tre Arboga 10,2 boosta dom rejält? Hade en liten skvätt Bacardi Razz kvar för en ganska klen grogg. Eftersom då jag bor på studentboende och det är lite tvärförbjudet med alkohol här.

mvh
elmo20
Senast redigerad av elmo20 2024-01-11 kl. 21:33.
Citera
2024-01-14, 15:44
Medlem
Vival 5mg, vad är detta?

Hej,

Jag har haft Sobril 10mg i över ett år nu och enbart tagit vid behov mot ångest som blivit cirka 50 - 60 tabletter.

Det som är negativt med de är att de har så lång påslagstid och är tvungen att ta 30-40 mg för att känna något vilket även brukar resultera i torrfylla som jag inte gillar.

Ville byta och fick nu Vival 5mg utskrivet, vad är detta för något? Litar fullt ut på läkaren min men har ingen aning hur det skiljer sig mot sobrilen.

Någon med erfarenhet? ( jo der har ni alla, men på Vival )

Bor i Danmark så undrar över vad Vival blir på Svenska? Ok att ta med över landsgränserna?
Citera
2024-01-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Hej,

Jag har haft Sobril 10mg i över ett år nu och enbart tagit vid behov mot ångest som blivit cirka 50 - 60 tabletter.

Det som är negativt med de är att de har så lång påslagstid och är tvungen att ta 30-40 mg för att känna något vilket även brukar resultera i torrfylla som jag inte gillar.

Ville byta och fick nu Vival 5mg utskrivet, vad är detta för något? Litar fullt ut på läkaren min men har ingen aning hur det skiljer sig mot sobrilen.

Någon med erfarenhet? ( jo der har ni alla, men på Vival )

Bor i Danmark så undrar över vad Vival blir på Svenska? Ok att ta med över landsgränserna?

Om man googlar verkar det vara diazepam dvs stessolid/valium
Citera
2024-01-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Om man googlar verkar det vara diazepam dvs stessolid/valium

Tack för det! Nytt ämne som ska verka på mig, blir kul att se hur den fungerar.

Hur pass starkare är diazepam mot oxandralone?
Citera
2024-01-14, 16:00
Medlem
Citat:
Tack för det! Nytt ämne som ska verka på mig, blir kul att se hur den fungerar.

Hur pass starkare är diazepam mot oxandralone?

Skulle säga att diazepam ligger mitt i mellan oxazepam och alprazolam. Dvs slå på lagom fort, och lagom hårt.
Citera
2024-01-14, 16:01
Vival är samma substans som Stesolid. De används i Norge & Danmark men alla innehåller Diazepam. Skillnaden på Diazepam och Oxazepam är att Diazepam är lite mer potent har snabbare verkningstid och mycket längre halveringstid. 5mg diazepam motsvarar 10mg oxazepam. Du känner effekt från Diazepam redan efter 15 minuter till en halvtimme till skillnad från Oxazepam som oftast tar åtminstone en timme. Och du kommer ha viss ångestdämpning hela dygnet på Diazepam då halveringstiden är upp emot 40 någonting timmar.
Citera
2024-01-14, 16:07
Medlem
Airwave92s avatar
Du lyckades byta upp dig till en mycket bättre benso. Grattis
Citera
2024-01-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Skulle säga att diazepam ligger mitt i mellan oxazepam och alprazolam. Dvs slå på lagom fort, och lagom hårt.

Då ska jag gå försiktigt fram. Lite orolig att det blir för mycket på samma gång för mig som är ovan

Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Vival är samma substans som Stesolid. De används i Norge & Danmark men alla innehåller Diazepam. Skillnaden på Diazepam och Oxazepam är att Diazepam är lite mer potent har snabbare verkningstid och mycket längre halveringstid. 5mg diazepam motsvarar 10mg oxazepam. Du känner effekt från Diazepam redan efter 15 minuter till en halvtimme till skillnad från Oxazepam som oftast tar åtminstone en timme. Och du kommer ha viss ångestdämpning hela dygnet på Diazepam då halveringstiden är upp emot 40 någonting timmar.

Så om jag tar 5mg på morgenen så dämpar den hela ångesten för resterende av dagen?

Så jag behöver egentligen inte fylla på med ännu ett piller under dagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Du lyckades byta upp dig till en mycket bättre benso. Grattis

Tack för det, visste inte att den var så pass stark.

Vilka ämnen är det som räknas i följd?
Oxazepam - Diazepam - Alprazolam - ? Sen då?

Om inre Diazepam efter ett år fungerar bra, är der rätt på Ikto??
Citera
2024-01-14, 17:46
Citat:

Så om jag tar 5mg på morgenen så dämpar den hela ångesten för resterende av dagen?

Så jag behöver egentligen inte fylla på med ännu ett piller under dagen?

För många med lätt till måttlig ångest räcker det med en dosering, ja.
Dock för vissa om ångesten är för kraftig kan det va bra o fylla på en gång till vid kvällen vid behov.
Peak effekten på diazepam är ju främst de 4 till 12 första timmarna.

Dock så har du kvar effekter i resten av dygnet som bör hjälpa att dämpa så länge du inte har för kraftig ångest.
Men vid panikattacker kan de va bra med extra dosering.
Men se till att undvika ett sådant beteende regelbundet för då stiger toleransen tills slut och kan bli ett helvete på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in