2022-09-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhlattHjord
En fråga till om man drar till sjukan får man stess om det blir avgiftnin? Bara legat inne för alkohol tidigare eller ska man försöka med vc imorgon?

Egentligen behöver jag ingen avgiftning men är orolig om man blir konstig eftersom jag haft dille tidigare och glömmer bort mitt namn på tjack i 2 dygn.
Sömn är oerhört viktigt samt näring. Har du gett kroppen detta på sistone? Du borde få stesolid om du drar till akuten men inte säkert
Har själv sett saker när jag var inlagd. Fick rådet att sova bara. Men det kan ju bli sämre också. Tror du borde kunna vara lugn. Stressa inte upp dig. Andas djupt. Drick vatten, är bra mat och sov!
Citera
2022-09-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Sömn är oerhört viktigt samt näring. Har du gett kroppen detta på sistone? Du borde få stesolid om du drar till akuten men inte säkert
Har själv sett saker när jag var inlagd. Fick rådet att sova bara. Men det kan ju bli sämre också. Tror du borde kunna vara lugn. Stressa inte upp dig. Andas djupt. Drick vatten, är bra mat och sov!
Tack för ett bra svar. Misskött maten men ändå fått i mig lite. Skiter i sjukan om det inte snurrar på och försöker käka nyttigt så man återhämtar sig snabbare så slipper man oroa sig. Ditt svar gjorde så jag kan sova en stund.

Ta hand om dig och tack igen.
Citera
2022-09-19, 06:24
Bannlyst
Hur länge skulle ni vilja påstå att man känner av diazepam? Den sägs ju sitta i hela dagen och även delvis dagen efter, men jag känner max av den i 3-4 timmar. Sen äre slut på det roliga.
Citera
2022-09-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenkammad123
Hur länge skulle ni vilja påstå att man känner av diazepam? Den sägs ju sitta i hela dagen och även delvis dagen efter, men jag känner max av den i 3-4 timmar. Sen äre slut på det roliga.
Allt beror på omständigheter och vad det är man vill uppnå. Ska du vara ångestfri så sitter det i rätt länge. Men den har sin maximala effekt efter 30-90 minuter har jag för mig!
Citera
2022-09-20, 04:43
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtunderliv
Jag håller helt med första stycket, men att säga att terapi löser allt är en ren eufemism.
Vissa människor med psykisk ohälsa måste använda medicin. Jag har själv OCD, PTSD och GAD.
Det som hjälper mig mest är cannabis utan / försumbar halt TCH, men med hög CBD, CBG och medel CBN.

Jag har gått i terapi genom den offentliga sektorn och efter 10 år börjar det kännas hopplöst.
Försöker vara återhållsam med diazepam som jag har på recept men ibland måste jag ta det för att fungera i sociala sammanhang. Kanske hade det varit annorlunda om jag haft en privat psykolog och rätt verktyg men ekonomin finns tyvärr inte där. Mängden aktörer inom kommunen är skrämmande och många psykiatriker jag träffat har gjort mer skada än nytta.
Min poäng är att medicin kan vara nödvändigt för vissa personer men självklart bör inga bensodiazepiner användas på daglig basis om det inte handlar om somatiska besvär ex epilepsi.

hade kanske inte behövt ta benso om jag fått tillgång till KBT. Men så länge jag inte är drogfri får jag ej hjälp med den delen och kan inte bli drogfri utan att bli av med min ångest så är liksom fast i ett evigt moment 22.
Citera
2022-09-20, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
hade kanske inte behövt ta benso om jag fått tillgång till KBT. Men så länge jag inte är drogfri får jag ej hjälp med den delen och kan inte bli drogfri utan att bli av med min ångest så är liksom fast i ett evigt moment 22.

Förstår ditt resonemang helt.. Samtidigt vet jag inte hur mottaglig jag hade varit för KBT i mina yngre dagar. Man var ju odödlig med 542or i munnen.

Hade en liknande situation för några år sedan, min nuvarande psykolog ifrågasätter inte mitt bruk av THC fri cannabis, eller Stesoliden som jag har på recept. Har stött på exakt samma problem, där min psykiatriker avbröt behandlingen pga att jag tog stesolid.

Nuvarande kontakt är lite mer liberal och anser att så länge jag inte är påverkad under besöken så är det okej, och onykter är det sällan jag blir även om jag försöker ibland. Jag hade väl tur, VC har trugat om BC i många år men jag vägrar då det inte skulle fungera rent logistiskt.

Jag har nog en del skelett i garderoben men ärligt talat vet jag inte om jag vågar släppa ut dom. Många minnen som har förträngts och av goda anledningar. Känner i mångt och mycket att jag skulle bli, om något mer dysfunktionell om jag minnas allt från barnsben till idag.

Önskar dig lycka till med mentala hälsan och nykterheten!
Citera
2022-09-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
Jag beklagar, men det är många som är i din situation. Ingen vill ha med en att göra i dessa lägen. Men i framtiden kommer det att ändras så att man kan få vård samtidigt som man inte helt slutat (miss)bruka. Men det kommer ta sin tid. Kämpa på och ge inte upp. Du får hjälp förr eller senare! Vänd dig till din kommun så kan de också hjälpa dig. Eller beroendeavdelningar som är lite bättre på att hantera sådana här situationer (iaf i vissa delar av landet).
Citera
2022-09-20, 17:59
Bannlyst
Citat:

Jag skulle säga att jag mår bra i två dagar efter en högre dos diazepam. Förmodligen den bästa drog jag testat efter meskalin och ephedra supercaps.
Citera
2022-09-20, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thetotalend
Jag skulle säga att jag mår bra i två dagar efter en högre dos diazepam. Förmodligen den bästa drog jag testat efter meskalin och ephedra supercaps.

Ny på den eller?
För mig känner jag av effekten i några timmar sen sitter den väl i i bakgrunden i ca 2 dagar och motarbetar ångest, vilket såklart är härligt.
Var försiktig med dagligt bruk, toleransen flyger iväg som en raket.
Citera
2022-09-20, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ny på den eller?
För mig känner jag av effekten i några timmar sen sitter den väl i i bakgrunden i ca 2 dagar och motarbetar ångest, vilket såklart är härligt.

Nej, det var väl 20 år sedan jag tog det första gången. Tack för varningen, brukar bara benso i korta perioder numera.
Citera
2022-09-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ny på den eller?
Ja, där pratar vi en sjuk toleransökning. Första gången testade jag 2.5mg och somnade direkt (hade knappt sovit på två veckor då) när jag flög bort mot drömmarnas värld. Gav enorm effekt. Brukat diazepam sporadiskt sen den dagen då och då och har varit försiktig. Men har jag det hemma och krökat till det innan så kan jag klämma allt från 50mg till 250mg. Tror inte jag skulle känna av 10mg i dag knappt, även om den likväl hjälper till. Men hur jag bara domnade bort första gången. Ja, då får man väl ta 50mg i dag antar jag så. Och då äter jag de väldigt sällan ska också åter förtydligas!
Citera
2022-09-20, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Ja, där pratar vi en sjuk toleransökning. Första gången testade jag 2.5mg och somnade direkt (hade knappt sovit på två veckor då) när jag flög bort mot drömmarnas värld. Gav enorm effekt. Brukat diazepam sporadiskt sen den dagen då och då och har varit försiktig. Men har jag det hemma och krökat till det innan så kan jag klämma allt från 50mg till 250mg. Tror inte jag skulle känna av 10mg i dag knappt, även om den likväl hjälper till. Men hur jag bara domnade bort första gången. Ja, då får man väl ta 50mg i dag antar jag så. Och då äter jag de väldigt sällan ska också åter förtydligas!

Ja det är ljuvligt första gången.
När jag gick på benso kunde jag testa stess under en period och var uppe i 50-100mg på bara några veckor, utan att knappt känna av det (den ångestlindrande effekten finns som sagt dock alltid) men man vill ju känna hur det slår på osv. Tror bara man ska ta stess när det krisar typ 1-2 gånger i månaden då lär den ju fungera när toleransen gått ner. Ska jag själv göra detta så blir det nog ändå 50mg på en gång, 10-20mg är för lite helt enkelt, hjärnan har blivit permanent van på något sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in