2010-11-19, 14:45
Medlem
TilleyHats avatar
En gång i tiden hade jag stora problem med ComHems bredband vilket gjorde att jag skaffade mig Telia som backup. Eftersom jag spelar poker på nätet är jag hyfsat beroende av ett stabilt bredband. Efter ganska många vändor hit och dit med olika förslag på lösningar så skickade de en tekniker som gick igenom själva bredbandsuttaget. Det visade sig vara ett fel där och efter det hade jag inte några problem längre.
Citera
2010-11-19, 20:35
Medlem
Vi får hoppas det blir bättre när de öppnar nya datacentret i Finland.

Dock lär det väl endast vara bättre i någon månad innan trafiken växer ikapp igen.
Citera
2010-11-20, 22:32
Medlem
Com Hem Internet

Jag har flyttat till en lägenhet med Com Hem internet.
Men på den lilla boxen på väggen har jag ej internet uttag, måste jag ha eget modem?
Tack i förhand.
Citera
2010-11-20, 22:33
Medlem
mungs avatar
ComHem har en speciell router som man måste ha.
Citera
2010-11-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
ComHem har en speciell router som man måste ha.

Jaha jaja, kan man köpa en på blocket så det fungerar eller?
Citera
2010-11-20, 22:48
Medlem
Förr fick man iaf den av Com Hem, du kan ju testa o höra med dem.
Citera
2010-11-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Förr fick man iaf den av Com Hem, du kan ju testa o höra med dem.
Ska jag göra, men går ju snabbare om man köper privat? Kan inte kosta så jättemycket?
Citera
2010-11-20, 23:38
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaarga
Ska jag göra, men går ju snabbare om man köper privat? Kan inte kosta så jättemycket?

Har för mig att den kostar någonstans mellan 600-1000 kr, men jag tror bara du kan köpa den av ComHem i princip eftersom den ska ha ingång för deras speciella kabel. Möjligen kan du köpa den på Blocket och då ska den fungera förutsatt att du betalar för tjänsten.
Citera
2010-11-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Har för mig att den kostar någonstans mellan 600-1000 kr, men jag tror bara du kan köpa den av ComHem i princip eftersom den ska ha ingång för deras speciella kabel. Möjligen kan du köpa den på Blocket och då ska den fungera förutsatt att du betalar för tjänsten.
Hittade på blocket för 100kr vilekt är ganska billigt då, borde fungera ananrs är det inte jätte mycket man slösat ändå ju.
Citera
2010-11-21, 11:03
Medlem
Vad gör vi med ComHem-nätet?

I vår brf har vi ett s.k. ComHem-nät byggt med coax.
Via detta nät säljer ComHem Internet-access, IP-telefoni samt kabel-TV.
Man har också ett antal TV-kanaler som går analogt.

Om föreningen bygger ett nytt fastighetsnät med fiberanslutning så är det frestande att säga upp avtalet med ComHem som är rejält dyrt (ca 100000 sek/år).
ComHem-nätet blir då föreningens, men ComHem kommer förstås att klippa förbindelsen med omvärlden.

Vad kan vi göra för kul/nyttigt med ComHem-nätet i det läget?

Några saker som jag funderar på:
-Att mata in Boxer-signaler i det
(Alla TV-apparater verkar ju nu ha inbyggd förmåga att ta emot Boxer)
-Att i egen regi göra ett analogt basutbud

Jag tror mig förstå att Boxer-signalerna eventuellt kan ligga utanför det frekvensband som nätets "burkar" idag klarar av, men det kan ju vara ganska rimligt att byta ut dom.

Att göra ett eget analogt basutbud innebär väl i princip att man har ett "rack" med TV-mottagare och modulatorer. Borde inte vara några större problem, eller?

Vem konsultar (inom stor-Stockholm) med detta?

/T
Citera
2010-11-21, 11:27
Medlem
Pappersvargens avatar
Säger ni upp kontakten med Com hem så är det ni som äger nätet fullt ut sedan. Dock är det inte allt för jävla enkelt att dra igång ett eget analogt nät i huset.

Enklast vore om ni sätter upp en TV-antenn och ringer en certifierad (www.cant.se) tekniker som får smeka ihop nätet med antennen. Då kommer ni få Boxers fria utbud så länge ni har en box och ni kan självklart teckna abonnemang hos Boxer också.
Citera
2010-11-21, 11:34
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
I vår brf har vi ett s.k. ComHem-nät byggt med coax.
Via detta nät säljer ComHem Internet-access, IP-telefoni samt kabel-TV.
Man har också ett antal TV-kanaler som går analogt.

Om föreningen bygger ett nytt fastighetsnät med fiberanslutning så är det frestande att säga upp avtalet med ComHem som är rejält dyrt (ca 100000 sek/år).
ComHem-nätet blir då föreningens, men ComHem kommer förstås att klippa förbindelsen med omvärlden.

Vad kan vi göra för kul/nyttigt med ComHem-nätet i det läget?

Några saker som jag funderar på:
-Att mata in Boxer-signaler i det
(Alla TV-apparater verkar ju nu ha inbyggd förmåga att ta emot Boxer)
-Att i egen regi göra ett analogt basutbud

Jag tror mig förstå att Boxer-signalerna eventuellt kan ligga utanför det frekvensband som nätets "burkar" idag klarar av, men det kan ju vara ganska rimligt att byta ut dom.

Att göra ett eget analogt basutbud innebär väl i princip att man har ett "rack" med TV-mottagare och modulatorer. Borde inte vara några större problem, eller?

Vem konsultar (inom stor-Stockholm) med detta?

/T

Vet att det är många brf som har varit med om samma sak. Då "bidningstiden" med comhem tog slut. Då var telia snabba och ge ett bra pris. Det som hände var att de som bodde i lägenheterna var tvugna och gå över till telia och deras comhem avtal bröts.

Jag är lite osäker hur det ser ut med att använda dvb-t nätet (boxer) analogt. Men antar rent tekniskt är det inte omöjligt.

100000 kr/år tycker jag verkar ganska billigt. Visserligen vet jag inte hur många som är med. Om det är bara 1 person så är det ju lite saftigt
ex. skulle ni välja telias fiberlösning med bredband, tv och telefoni så måste man ha en digitalbox till varje tv. och ett tvillingabb vilket kostar.

Har ni räknat på hur mycket allt kommer kosta till slutkund (alltså de som bor i lägenheterna) för antar dessa 100000 kr är bara för brf.

Vem som konsultar i sthlm så tror jag det beror på per leverantör. De har nog ett avtal med någon firma som fixar allt åt er. Det bästa är nog att ringa runt. Se ifall ni kan få en offert och sedan ha brf-möte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in