Citat:
Ursprungligen postat av
Ontogenes
Jag har ComHems egna router (modell CG3700) som tillhandahåller trådlöst internet både på 2,4GHz samt 5GHz-bandet. Jag kan inte så mycket om nätverk men försöker lära mig grunderna sakta men säkert. Som jag förstått det så är skillnaden mellan 2,4GHz och 5GHz i princip bara att 5GHz-bandet är snabbare, samt att man antagligen behåller det lite äldre 2,4GHz-bandet för äldre enheter som saknar stöd för 5GHz-bandet.
I mitt hem så är dock 5GHz-bandet rätt instabilt, och när det väl fungerar så är det mycket långsammare än 2,4GHz-bandet. Vad kan detta tänkas bero på? Av denna anledningen kopplar jag alltid upp mot det gamla goda 2,4GHz-bandet när jag sitter med min laptop, men om jag t.ex. startar om datorn eller om den bara går in i viloläge så envisas den med att kopplas upp mot 5GHz-bandet per default. Kan jag på något sätt ändra denna inställning i routerns kontrollpanel? Och är det någon som har någon teori om varför 5GHz-bandet beter sig så efterblivet? Felsökningstips mottages tacksamt!
5GHz har kortare räckvidd och är mer känsligt för störande objekt liksom tjocka väggar.
Bor du i ett stort hyreshus med många boende?
Du kan ställa in din dator på att automatiskt ansluta till 5GHz eller 2,4GHz, dessa ligger som två "olika" nätverk, bocka helt enkelt i 'anslut automatiskt'.
Om inte de hjälper så kan du gå till Kontrollpanelen -> Nätverks och delningscenter -> Ändra inställningar för nätverkskort -> Högerklicka på det trådlösa nätverkskortet och välj Egenskaper -> Klicka på Konfigurera -> Avancerat -> under Egenskaper markera
Preferred band och välj 2,4GHz.
Alternativt kan du inaktivera 5GHz och få kortet att sluta skanna på det bandet genom samma sökväg, fast istället för att markera
Preferred band markerar du
Wireless mode och väljer 802.11b/g.
Routern har väl egentligen bara inställningar för att aktivera eller inaktivera de trådlösa nätverken.
Blir lite svårare att ställa in något sådant där, det du kan göra är ju att neka en MAC-adress att få access, men då kommer du aldrig komma åt det.