2019-05-20, 20:37
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om inget ändras beror det på abonnemang hur många ip-adresser man får tillgång till, max 4st.
Var några år sedan jag sålde skiten, tror det var 4st adresser på abonnemang över 100mbit/s
Citera
2019-05-20, 20:44
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Felanmäl direkt.

Det är vid just denna felanmälan jag ombeds låta modemet vara frånkopplat 12 timmar. De säger att inget annat finns att göra.
Citera
2019-05-20, 20:48
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Det är vid just denna felanmälan jag ombeds låta modemet vara frånkopplat 12 timmar. De säger att inget annat finns att göra.
Knepigt, dom vill bara att du ska få en ny adress, återkoppla gärna till dom med din nya ip som fortfarande säger sig komma från Norge. Ibland sitter 2nd line(felanmälan) och kliar sig på huvudet för dom har noll koll på vad felet är. Pröva gärna fler uttag(finns egentligen inte mycket att göra för dig) samt be dom boka på en ny tjänst för att se om de blir någon skillnad. Jävligt skumt ärende.
Citera
2019-05-28, 01:56
Medlem
NoReplys avatar
Felet sitter i att det lånas IP-adresser från Tele2.
Någon gång i tiden har dessa IP-adresser befunnit sig i Norge och när Com Hem nu lånar dom så har olika t.ex streamingsidors Geolocation-leverantörer fortfarande felaktiga uppgifter om IP-adressernas geografiska lokalisation. Felet sitter inte hos Com Hem per se, men det är bara en viss range av IP-adresser som det rör och dessa tillhör idag Com Hem genom Tele2.

Det hjälper inte att göra routern strömlös i X timmar, oavsett vad telefontomtarna säger.
Mest troligt får man tillbaka samma IP som man hade innan och om man mot förmodan får en ny så får man likförbannat en IP inom samma range = samma jävla fel.
Citera
2019-05-28, 05:08
Bannlyst
Citat:
Någon mer som har problem med att den publika ip ni blir tilldelade visar att ni är i Norge, när man faktiskt är i Sverige. Tjänster som viaplay vägrar funka. Startat om routern nu (strömlös 12 timmar) fick ny ip men det blev Norge igen.

Någon som har tips på hur man kan göra detta fortare?

Kan man inte ändra macadressen på modemet?
Citera
2019-05-28, 05:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Jag undrar om det kommer märkas stor skillnad i hastighet om jag nedgraderar mitt bredband hos Comhem?
Nu har jag Silverpaketet ; 75-150 mbit...byter jag till Baspaketet får jag 30-50 mbit...
Det är egentligen tv-paketet jag vill nedgradera,men såg att då nedgraderas även bredbandet.

50 mbit är fortfarande en ok hastighet.
Citera
2019-05-28, 06:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
50 mbit är fortfarande en ok hastighet.
+1, drar lätt hem en dvd på under en timme.

Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Felet sitter i att det lånas IP-adresser från Tele2.
Någon gång i tiden har dessa IP-adresser befunnit sig i Norge och när Com Hem nu lånar dom så har olika t.ex streamingsidors Geolocation-leverantörer fortfarande felaktiga uppgifter om IP-adressernas geografiska lokalisation. Felet sitter inte hos Com Hem per se, men det är bara en viss range av IP-adresser som det rör och dessa tillhör idag Com Hem genom Tele2.

Det hjälper inte att göra routern strömlös i X timmar, oavsett vad telefontomtarna säger.
Mest troligt får man tillbaka samma IP som man hade innan och om man mot förmodan får en ny så får man likförbannat en IP inom samma range = samma jävla fel.
Några år sen nu men iallafall för gick det tvinga fram ip-byte, koppla ur datorn byta mac-adressen och sen koppla in datorn i en annan port om jag minns rätt.
Man har tillgång till ett visst antal ip-adresser och byter man mac-adress o port så tror modemet att en ny enhet kopplats in och tillhandahåller därmed en ny ip-adress.

OBS funkar inte om nat är påslaget, funkar bara om modemet fungerar som ett rent modem.
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-05-28 kl. 06:12.
Citera
2019-05-28, 12:40
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Knepigt, dom vill bara att du ska få en ny adress, återkoppla gärna till dom med din nya ip som fortfarande säger sig komma från Norge. Ibland sitter 2nd line(felanmälan) och kliar sig på huvudet för dom har noll koll på vad felet är. Pröva gärna fler uttag(finns egentligen inte mycket att göra för dig) samt be dom boka på en ny tjänst för att se om de blir någon skillnad. Jävligt skumt ärende.

Detta är nu löst efter 3dje gången med sladden ute 12 timmar.

Men när jag kollar upp ip adressen tillsammans med de som inte fungerade innan så ser jag att alla nu är svenska. Har comhem försvenskat ip adresserna?
Citera
2019-05-28, 16:14
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Detta är nu löst efter 3dje gången med sladden ute 12 timmar.

Men när jag kollar upp ip adressen tillsammans med de som inte fungerade innan så ser jag att alla nu är svenska. Har comhem försvenskat ip adresserna?
Jag har ingen aning vad som kan ha skett, com hems ip börjar på:

193
80
83
151
75
Om jag minns rätt, kan ha fel iom att det var flera år sedan jag jobba där.
Citera
2019-05-30, 12:51
Medlem
Under de senaste 24timmarna har jag 2341 dns requests från denna adress. Någon som vet vad det är?
Kod:
cpetelemetry.comhem.com
Citera
2019-06-09, 22:48
Medlem
Ok ... this is fuckat..

har bytat till comhem pga av iptv enbart därför..
sen bytet 2 dagar sen så får jag att hemsidor " dör " dvs att det kommer upp att anslutningen inte finns etc etc.. Discord har börjat flippa totalt..

Detta efter comhem bytet skedde..

Va fasen kan de bero på o hur får jag klantarslen hos comhem att åtgärda det.
3 dagar sen när jag körde annan leverantör så existerade inte dessa problem, Dessa problem började mer eller mindre direkt med comhem. Märkte först av att när jag surfar så får jag ibland refresha sidan 2-3ggr för att sidan skall komma upp
Citera
2019-06-18, 12:43
Medlem
BarryHeros avatar
Någon som vet ifall man kan ha spela upp Com Hem Play genom PlayStation 4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in