2017-01-12, 18:47
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kusdbkluen
Jag försöker förstå en sak nu som inte är så logiskt.

Två nissar kom och knackade på och erbjöd:
Oförändrad summa på mitt abonnemang nu när ComHem byter pris och blir 20 kr dyrare.
En ny router för 1 kr plus frakten på 99.

Sen när jag ser avtalet som jag fick på mejl så ser jag att jag är bunden i 12 månader, vilket jag inte var innan.

Är detta en form av försäljningsfishing där de får provision på nuvarande kunder och bara binder upp folk som är lösa kunder?

Jag har varit kund i 3 år med 250/10. Aldrig klagat eller behövt byta router.

Jag har inga invändningar emot den här affären eftersom jag betalar 99 kr för en router som ska klara rätt så mycket nya grejer, plus att jag får behålla min gamla router som backup.

Någon annan som har input?

Det är standard på alla sätt och vis, inget 'special'. Är du kund, obunden då tiden gått ut, gammal keff router osv och vill ha en ny? Bind dig 12 månader så bjuder vi på den säger dom då.. Standard. Kunden tänker, det är ju nice? 1kr för en router hehe, och Comhem tänker ,'fan va nice, han är bunden ett år till'. Så, beroende på hur man ser det är det win/win eller win/loose om man ska flytta 2 månader efteråt och nya kåken har andra ledningar. Men som sagt, standardförfarande.

Är man nöjd med sitt internet och gärna binder sig 12 månader för en ny router, så ser jag inga större nackdelar med den dealen. Du får en ny router som du förhoppningsvis blir nöjd med, och dom får dig som kund ett år till garanterat och det gör Comhem nöjda.

Men en generell sak att tänka på: Dom gör det inte för att vara snälla för dig, dom gör det för att tjäna pengar på dig som kund och Behålla dig som kund...
Senast redigerad av Sleepyoh22 2017-01-12 kl. 18:49.
Citera
2017-01-12, 22:50
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Hur kopplar man stereon till tivo-boxen? Eller ska man dra från tvn till stereon?
Citera
2017-01-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Hur kopplar man stereon till tivo-boxen? Eller ska man dra från tvn till stereon?
Stereo mellan boxen oc tv:n via hdmi
Citera
2017-01-13, 13:04
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Stereo mellan boxen oc tv:n via hdmi

Vad är det för kabel?
Citera
2017-01-13, 14:31
Medlem
Citat:
Vad är det för kabel?
Du behöver 2st hdmi-kablar, från boxen ut till stereo in och stereo ut till tv in
Citera
2017-01-13, 14:32
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Du behöver 2st hdmi-kablar, från boxen ut till stereo in och stereo ut till tv in

Har inte hdmi på min stereo tyvärr. Bara rca uttag.
Citera
2017-01-13, 18:19
Medlem
Citat:

Citat:
Har inte hdmi på min stereo tyvärr. Bara rca uttag.

RCA är en trevlig men helt analog kontakttyp.

HDMI är ett digitalt gränssnitt som medger flera parallella signalvägar för både styrsignaler och "nyttolast" i båda riktningar samtidigt.

Till en modern audio/video källa och modern TV/bildskärm behövs en digital stereo-/surround-anläggning för att få till den uppställning och manövrerbarhet som känns intuitivt självklar idag.
Citera
2017-01-13, 18:46
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
RCA är en trevlig men helt analog kontakttyp.

HDMI är ett digitalt gränssnitt som medger flera parallella signalvägar för både styrsignaler och "nyttolast" i båda riktningar samtidigt.

Till en modern audio/video källa och modern TV/bildskärm behövs en digital stereo-/surround-anläggning för att få till den uppställning och manövrerbarhet som känns intuitivt självklar idag.

Med andra ord måste jag köpa ny stärkare för att kunna nyttja det digitala fantastiska ljudet?
Citera
2017-01-14, 00:28
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Med andra ord måste jag köpa ny stärkare för att kunna nyttja det digitala fantastiska ljudet?

Går även att lösa med en burk som plockar ut ljudet ur en passerande HDMI-ström till en SPDIF-signal. Har du sen bara analoga ingångar behöver du även en DAC-burk. Då får du ju inget flerkanalsljud förstås.

/capmac

Edit: hittade en kombinerad burk. Du behöver även en extra HDMI-kabel .

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...FUmBsgodOQ8GOA
Senast redigerad av capmac 2017-01-14 kl. 00:31.
Citera
2017-01-14, 01:36
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Går även att lösa med en burk som plockar ut ljudet ur en passerande HDMI-ström till en SPDIF-signal. Har du sen bara analoga ingångar behöver du även en DAC-burk. Då får du ju inget flerkanalsljud förstås.

/capmac

Edit: hittade en kombinerad burk. Du behöver även en extra HDMI-kabel .

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...FUmBsgodOQ8GOA

Borde inte scart till rca göra samma sak? Blir ju analogt hur man än vänder och vrider på det. Är enbart intresserad av 2-kanal inte surround om det gör någon skillnad.
Citera
2017-01-14, 01:55
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Borde inte scart till rca göra samma sak? Blir ju analogt hur man än vänder och vrider på det. Är enbart intresserad av 2-kanal inte surround om det gör någon skillnad.

Har du en Scart-utgång på boxen kan du så klart hitta en analog ljudsignal där. De flesta moderna boxar har ju ingen sån kvar dock.

/capmac
Citera
2017-01-14, 09:15
Medlem
Citat:
Om du har tur så skickar din TV ut ljudet som matchar bilden på några scart-stift. Men ännu större chans är att din TV har hörlursutgång, vilket precis motsvarar ditt behov!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in