Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-18, 16:59
  #1
Medlem
pekfingers avatar
tre år sedan: mina psykologer fixade en läkare åt mig, skrev ut sertralin.
Fick biverkningar vilket jag var beredd på. min läkare höjde dosen och allt blev bara värre.
När jag hade maximal dos mådde jag fruktansvärt dåligt.
Den värsta biverkningen var att jag ibland kände som om allt snabbspolades(?)
blev yr och tappade balansen. Alla ljud lät högre, jag nojjade och hade tunnelseende.
Sen byttes min läkare ut (hmm) och med det började jag med zoloft.
"Snabbspolnings-biverkningen" kvarstod.(kunde få det flera gånger om dagen)
När jag trappade ner började biverkningarna försvinna, förutom just "snabbspolningen".
nuläget: ca två år sedan jag slutade med medecineringen helt,
men det är kvar än! (med ca en månads mellanrum.)
Har någon varit med om liknande?
Och kan sånna här biverkningar verkligen kvarstå eller kan det vara nåt annat mysko?
Citera
2009-11-18, 17:04
  #2
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekfinger
Och kan sånna här biverkningar verkligen kvarstå eller kan det vara nåt annat mysko?
Jag håller med dig till fullo, det låter väldigt
mysko. Har du varit i kontakt med någon
läkare efter att du slutade medicineringen,
och talat om att biverkningarna kvarstår?
Det tycker jag om inte att du bör/måste göra.

Det finns ju en sjuhelvetes massa biverkninar
av setralin/soloft, men jag har varken läst eller hört om
så här segdragen process.
Citera
2009-11-18, 17:34
  #3
Medlem
pekfingers avatar
jag träffade mina psykologer utan att läkaren var med.
hade också sjuka jävla marddrömmar som började tära på mig både psykiskt och fysiskt. berättade allt för dom, och frågade om jag skulle prata med läkaren men dom var helt "ingen fara lilla gumman, gå hem och drick ett glas vatten och vila lite". ungefär så.
Citera
2009-11-18, 18:11
  #4
Medlem
Fobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekfinger
[
nuläget: ca två år sedan jag slutade med medecineringen helt,
men det är kvar än! (med ca en månads mellanrum.)
Har någon varit med om liknande?
Och kan sånna här biverkningar verkligen kvarstå eller kan det vara nåt annat mysko?

Jag har själv gått igenom ett rent helvete efter ha knaprat Seroxat och fick massa biverkningar där jag bla kände mig helt drogad, fick problem med det kognitiva, balansen påverkades osv. Åt dom iaf för det hjälpte mot ångesten men efter 1 1/2 år så var jag så trött på att känna mig helt fucked så jag trappade ut men biverkningarna försvann inte. Blev som insättningssymptom omvänt som höll på i flera år (känner mig fortfarande 4 år efter inte mig helt återställd) med bla konstant förhöjd ångest, panikattacker, 10 ggr värre grundsymptom, yrsel, balansproblem, ögonrubbningar osv osv listan kan göras lång!

Hittade till RFHL/Kilen Paxilprogress mm så jag upptäckte att jag inte var ensam.

Det jobbigaste var nog att alla inom läkarkåren avfärda allt man sa och bara skyllde på att det var min grundsjukdom...aldrig i mitt liv haft såna här fysiska symptom.

Nu mår jag bättre och symptomens styrka minskade för varje år.

Här kan du läsa om andra drabbade

http://www.oberoende.info/rfhlups/forum/index.php
__________________
Senast redigerad av Fobia 2009-11-18 kl. 18:15.
Citera
2009-11-18, 18:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekfinger
tre år sedan: mina psykologer fixade en läkare åt mig, skrev ut sertralin.
Fick biverkningar vilket jag var beredd på. min läkare höjde dosen och allt blev bara värre.
När jag hade maximal dos mådde jag fruktansvärt dåligt.
Den värsta biverkningen var att jag ibland kände som om allt snabbspolades(?)
blev yr och tappade balansen. Alla ljud lät högre, jag nojjade och hade tunnelseende.
Sen byttes min läkare ut (hmm) och med det började jag med zoloft.
"Snabbspolnings-biverkningen" kvarstod.(kunde få det flera gånger om dagen)
När jag trappade ner började biverkningarna försvinna, förutom just "snabbspolningen".
nuläget: ca två år sedan jag slutade med medecineringen helt,
men det är kvar än! (med ca en månads mellanrum.)
Har någon varit med om liknande?
Och kan sånna här biverkningar verkligen kvarstå eller kan det vara nåt annat mysko?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_z..._sensations.22

Är det ungefär liknande det där du menar?
Citera
2009-12-07, 03:20
  #6
Medlem
Caacrinolaass avatar
Passar på och skriva här istället för att starta en ny tråd. Har fått Sertralin Teva 50mg utskrivet av min läkare och käkat dom i en vecka ungefär. Nu är det så att min sexlust är väldigt låg och det går knappt och komma var sig man runkar eller har sex. Man får i princip tvinga sig själv att bli kåt. Detta är ju biverkning av medicinen helt klart.

Men det jag undrar är om dessa biverkningar sitter i hela tiden medans man äter Sertralin eller om dom försvinner med tiden när kroppen har vant sig. Man orkar ju inte pumpa/runka tills bara urinröret är kvar precis.
Citera
2009-12-07, 10:29
  #7
Medlem
Bellossoms avatar
Om du har svårt att komma pröva byte till Efexor (= venlafaxin) ist. Har funkat bra för mig, blir både normalt kåt och tar normal tid till orgasm.

Angående om det går över är min erfarenhet att det blir lite bättre efter en tid, men inte normalt. En del killar tar ssri mot för tidig utlösning.
__________________
Senast redigerad av Bellossom 2009-12-07 kl. 10:34.
Citera
2009-12-08, 04:17
  #8
Medlem
Caacrinolaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Om du har svårt att komma pröva byte till Efexor (= venlafaxin) ist. Har funkat bra för mig, blir både normalt kåt och tar normal tid till orgasm.

Angående om det går över är min erfarenhet att det blir lite bättre efter en tid, men inte normalt. En del killar tar ssri mot för tidig utlösning.

Får ta upp det snarast med min läkare isf! Känns inte som att jag vill att mitt sexliv ska bli lidande för en medicin. Får tacka så mycket för svaret!
Citera
2009-12-08, 12:06
  #9
Medlem
Jensofswedens avatar
Läkarna förstår inte riktigt medicinerna själva men anyways

Menar du typ som elstötar i hjärnan, liksom "zap"?
Citera
2009-12-08, 12:07
  #10
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caacrinolaas
Passar på och skriva här istället för att starta en ny tråd. Har fått Sertralin Teva 50mg utskrivet av min läkare och käkat dom i en vecka ungefär. Nu är det så att min sexlust är väldigt låg och det går knappt och komma var sig man runkar eller har sex. Man får i princip tvinga sig själv att bli kåt. Detta är ju biverkning av medicinen helt klart.

Men det jag undrar är om dessa biverkningar sitter i hela tiden medans man äter Sertralin eller om dom försvinner med tiden när kroppen har vant sig. Man orkar ju inte pumpa/runka tills bara urinröret är kvar precis.

För mig och många andra killar jag vet som ätit zoloft (sertralin) och anti-depp överhuvudtaget så är det bara att ge upp sexlivet helt. Kuken funkar inte, sorgligt men sant
Citera
2009-12-08, 12:40
  #11
Avstängd
jakans avatar
Snart brakar det loss!

Hej Gunilla Sjölin-Forsberg!
Hur ska du göra nu?
Är det inte dags att ni på MPA gör ett uttalande om SSRI-preparaten?
Det är faktiskt strax två år sedan,
ni på Läkemedelsverket fick svart på vitt att
inga SSRI,NSRI och samtliga liknande,
alltså de vi kallar antidepressiva,
inte fungerar mot depressioner
Vi är många,
över sjuhundra tusen,
som behöver få veta,
vad och hur vi bör göra.
Ska vi fortsätta eller ska vi sluta med dessa?
Citera
2009-12-08, 23:17
  #12
Avstängd
kilodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakan
Hej Gunilla Sjölin-Forsberg!
.. Hur ska du göra nu?
...Är det inte dags att ni på MPA gör ett uttalande om SSRI-preparaten?
....Det är faktiskt strax två år sedan,
.....ni på Läkemedelsverket fick svart på vitt att
......inga SSRI,NSRI och samtliga liknande,
.......alltså de vi kallar antidepressiva,
........inte fungerar mot depressioner
.........Vi är många,
..........över sjuhundra tusen,
...........som behöver få veta,
............vad och hur vi bör göra.
.............Ska vi fortsätta eller ska vi sluta med dessa?

-Vi avvaktar på att EMA, det europeiska läkemedelsverket ska göra en bedömning av FDA, det amerikanska läkemedelsverket, och de resultat som håller på att utvärderas för att vi tillsammans ska göra ett uttalande . Så svara hon 2005, två år efter att USA blackboxade alla sk antidepressiva senaste gången SSRI var på tapeten när det gällde rapporten juni 2002 som bevisade ökad risk för självmord och självskadebeteende vid användning av antidepressiva medel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback