Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-18, 05:06
  #1
Medlem
Jag har funderat på att gå Civilingenjörsutbildningen i Medieteknik. Antingen på Linköpings universitet eller på KTH. Jag är dock lite osäker på hur arbetsmarknaden ser ut när man är klar med utbildningen. Jag har fått för mig att den inte har särskilt bra status.

Jag skulle gärna vilja att någon som har gått utbildningen kunde svara på det. Sedan vill jag gärna veta hur studietakten är jämfört med de andra civilingenjörsutbildningarna.
Citera
2009-11-18, 05:31
  #2
Medlem
noonelses avatar
Studietakten och kraven är samma som övriga utbildningar på samma universitet skulle jag tro. Jag har själv pluggat på två olika civ ing program och kan säga att kraven och kvalitén är högre på KTH. Inte jättemycket, men märkbart, främst har de en jämn hög nivå. Det andra universitetet var ett av de mindre, där hände det att någon kurs var rent dålig. Studietakten är hög, gymnasiet är ungefär ingenting i jämförelse.

Vilket tekniskt universitet som är bäst kan vi bråka om hela natten men Linköping tillhör ju de bättre de med. Om du ska välja skola så skulle jag se på vilken typ av forskning de bedriver, om det är något som verkar intressant och inom det område du är intresserad av samt andra utmärkelser och saker som sticker ut. T.ex så har ju D-teknologer från KTH vunnit programmerings SM typ 8år i rad, och placerat sig bra/vunnit internationella tävlingar också. Det finns säkert fler tävlingar med ännu mer media inriktning som du kan kolla upp.

Kolla vilka inriktningar som finns på olika skolor, vad vill du läsa?
Citera
2009-11-18, 08:11
  #3
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParanoidAndroid
Sedan vill jag gärna veta hur studietakten är jämfört med de andra civilingenjörsutbildningarna.
Y/F/Pi är de som anses tuffast. Spontant tror jag att medieteknik ligger bland de som är lättare. Man ska dock ha i åtanke att det ändå är en mycket svår utbildning.

Angående KTH och LiTH ska du förutsätta att nivån är likvärdig. Noonelse sejour på någon lantskola ska inte förknippas med studier på LiTH. Basmatten ska erfarenhetsmässigt vara snäppet svårare på LiTH än på KTH fö.
Citera
2009-11-18, 13:25
  #4
Medlem
Trams att kalla skolor för lantskola, KTH´s mest spännade forskning just nu görs av en tjej med civ-ing examen från KAU, forskningen betalas dock av DARPA
Citera
2009-11-18, 13:31
  #5
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Trams att kalla skolor för lantskola, KTH´s mest spännade forskning just nu görs av en tjej med civ-ing examen från KAU, forskningen betalas dock av DARPA
Det är oftast studenter från Linköping som kallar övriga skolor för lantskolor. Förmodligen någon typ av mindrevärdeskomplex för att deras egna skola ligger mitt ute på en blåsig åker.

Helt obefogat då LiU är ett mycket bra lärosäte. Synd med attityden som tycks råda där bara.
Citera
2009-11-18, 15:03
  #6
Medlem
Jag har ingen större ångest över vilken skola jag ska välja, tror båda utbildningarna är bra, utan det är mest om jag verkligen ska välja programmet.

Det viktigaste är hur arbetsmarknaden ser ut och jag skulle vilja veta vad det är störst chans att man får arbeta med när man är klar med utbildningen.
Citera
2009-11-18, 19:47
  #7
Medlem
Tänk på att Mediateknik har sitt campus i Norrköping, inte Linköping. Det skulle få mig att inte vilja välja (Mediateknik på) Linköping i alla fall.
Citera
2009-11-18, 20:05
  #8
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParanoidAndroid
Jag har ingen större ångest över vilken skola jag ska välja, tror båda utbildningarna är bra, utan det är mest om jag verkligen ska välja programmet.

Det viktigaste är hur arbetsmarknaden ser ut och jag skulle vilja veta vad det är störst chans att man får arbeta med när man är klar med utbildningen.


Arbetsmarknaden är ganska dålig för de flesta just nu, dvs - ingen kan nog veta hur det ser ut när du är klar. Jag känner en sån ingenjör som du vill bli, han har svårt att hitta jobb (trots att han är social och duktig). Jag tror det är generellt lättare att få jobb om man läst någon "klassisk" ingenjörsutbildning (men man måste gilla det man gör, man kan inte ta någon utbildning som man skulle hata att jobba med senare i livet).

God speed!
Citera
2009-11-18, 20:08
  #9
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Y/F/Pi är de som anses tuffast. Spontant tror jag att medieteknik ligger bland de som är lättare. Man ska dock ha i åtanke att det ändå är en mycket svår utbildning.

Angående KTH och LiTH ska du förutsätta att nivån är likvärdig. Noonelse sejour på någon lantskola ska inte förknippas med studier på LiTH. Basmatten ska erfarenhetsmässigt vara snäppet svårare på LiTH än på KTH fö.

Jag försökte absolut inte förknippa Linköping med landsortsuniversitetet jag pluggat på! Linköping är en av de bättre tekniska högskolorna i landet.
Citera
2009-11-18, 20:12
  #10
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Trams att kalla skolor för lantskola, KTH´s mest spännade forskning just nu görs av en tjej med civ-ing examen från KAU, forskningen betalas dock av DARPA
Men den bedrivs på KTH och inte i Karlstad. Nuff said.

Med landsortsskola men jag små högskolor i mindre städer. De har av naturen mindre resurser. Jag tror att man gör rätt i att söka sig till ett erkänt lärosäte om man har möjlighet.
Citera
2009-11-18, 21:08
  #11
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Det är oftast studenter från Linköping som kallar övriga skolor för lantskolor. Förmodligen någon typ av mindrevärdeskomplex för att deras egna skola ligger mitt ute på en blåsig åker.

Helt obefogat då LiU är ett mycket bra lärosäte. Synd med attityden som tycks råda där bara.
Med all säkerhet är det vetenskapligt säkerställt.

Läget och hur lokalbefolkningen beter sig är inget som jag bryr mig nämnvärt om. Det var studierna som diskuteras. De mindre skolorna är ofta rätt nischade och om man väljer "fel" program kan kvalitén vara rätt låg.
Citera
2009-11-18, 21:30
  #12
Medlem
Censor Scipios avatar
Medieteknik i Linköping har inte helt omärkbara alumner. Deras mest kända är väl Stefan (något?) som skapade ett planetarieprogram, där i princip alla kända stjärnor plottats in. NASA:s chef ska ha börjat böla när han såg detta

Sedan ska det även ha funnits studenter från Medieteknik i LKPG som nu sitter i Hollywood och animerar specieleffekter i filmer.

Kanske två specialfall, men jag vet även en tredje - och det är en mer "vanlig" student, faktiskt dotter till min gamla gymnasielärare i Kemi. Hon jobbar för DICE i Stockholm nu (japp, spelföretaget).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback