Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-17, 23:14
  #1
Medlem
Hej, för att fatta mig kort, så skriver jag en avhandling. Jag letar bilder och ibland kan det vara svårt att hitta mer än 1 vettig bild och då måste man kanske ta den. Men hur är det med upphovsrättslagen, är det okej att ta bilder från google?

Och tror ni det är okej att ta bilder från wikipedias mediearkiv? Träffar handledaren nästa måndag tidigast, så vore bra med snabba svar.
Citera
2009-11-18, 00:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattefifflarn
Hej, för att fatta mig kort, så skriver jag en avhandling. Jag letar bilder och ibland kan det vara svårt att hitta mer än 1 vettig bild och då måste man kanske ta den. Men hur är det med upphovsrättslagen, är det okej att ta bilder från google?

Och tror ni det är okej att ta bilder från wikipedias mediearkiv? Träffar handledaren nästa måndag tidigast, så vore bra med snabba svar.
Jag skulle inte använda bilder som man hittar på google utan att ta kontakt med de som innehar upphovsrätten. (Kan vara svårt att få rätt på vem det är som innehar upphovsrätten också)

Vad gäller bilder som ligger på Wikipedia Commons så står det under varje bild vilken licens bilden ligger under.
Den här texten beskriver rätt bra vad man får använda de olika bilderna till beroende på vilken licens den ligger under: http://commons.wikimedia.org/wiki/Co...side_Wikimedia
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback