2011-07-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det verkar, utifrån information från FB samt vänner, att man nästintill kan doktorera i vadsomhelst. Läste för en tid sedan om en person som hade doktorerat i städning, sålänge man har en god frågeställning samt en viss projektplan torde det inte vara en omöjlighet.

de va inte riktig min fråga. tex om man vill doktorera i matematisk statisktik måste man vänta tills en öppning i de depertementet är ledig???
Citera
2011-07-15, 00:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
de va inte riktig min fråga. tex om man vill doktorera i matematisk statisktik måste man vänta tills en öppning i de depertementet är ledig???
Jag tolkade det som din fråga då din rubrik säger "[k]an man doktorera i vadsomhelst?" vilket antyder att "vadsomhelst" är just, vadsomhelst. Gällande din omformulerade fråga torde det gå om man genom stipendium kan sköta forskningen.
Citera
2011-07-15, 01:09
Medlem
Det finns nog inget som hindrar dig från att forska på vad du vill, när du vill, vart du vill osv. Däremot som sagt om du vill ha en doktorand tjänst på en viss skola så är det inte bara något som du kan begära att få.
Citera
2011-07-16, 11:16
Medlem
Söker du en doktorandplats på en institution har de redan säkerställt de pengar som krävs för en person att doktorera vilket innebär att de pengarna är avsatta för en forskningstjänst inom ett visst område. Forskningspengar kan ej läggas på vad man vill utan de är ganska öronmärkta då detta krävs för att ansöka om forskningsbidrag.
Kan du fixa egen finansiering genom stipendier eller med egna pengar borde det vara ännu enklare att hitta någon handledare då de slipper betala för dig.
Kostnad för en doktorandtjänst varierar säkert kraftigt inom olika utbildningar. Jag som är kemist har för mig att en doktorandtjänst inom kemi går loss på runt miljonen. Vet dock inte om detta innefattar allt dvs hyra av dragskåp, förbrukning av kemikalier samt drift av alla instrument man använder osv. Skulle man doktorera inom något då du egentligen enbart behöver papper och penna samt en gammal dator borde det bli avsevärt mycket billigare.
Citera
2011-07-16, 12:15
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drhank
Söker du en doktorandplats på en institution har de redan säkerställt de pengar som krävs för en person att doktorera vilket innebär att de pengarna är avsatta för en forskningstjänst inom ett visst område. Forskningspengar kan ej läggas på vad man vill utan de är ganska öronmärkta då detta krävs för att ansöka om forskningsbidrag.
Kan du fixa egen finansiering genom stipendier eller med egna pengar borde det vara ännu enklare att hitta någon handledare då de slipper betala för dig.
Kostnad för en doktorandtjänst varierar säkert kraftigt inom olika utbildningar. Jag som är kemist har för mig att en doktorandtjänst inom kemi går loss på runt miljonen. Vet dock inte om detta innefattar allt dvs hyra av dragskåp, förbrukning av kemikalier samt drift av alla instrument man använder osv. Skulle man doktorera inom något då du egentligen enbart behöver papper och penna samt en gammal dator borde det bli avsevärt mycket billigare.
Jag tycker att miljonen för en doktorandutbildning låter ganska lite tbh. Om en doktorand ska ha en lön på ca 23-24 tusen kronor per månad, hyra av labutrustning, lokal osv.
Mycket kan ju gå på stipendier osv, men fortfarande.
Citera
2011-07-16, 14:41
Medlem
Var det inte någon tomte här på FB som skrev att det fanns nästan en miljard kronor att spendera på doktorander och om pengarna inte används så "går de tillbaka till staten"? Nu vet jag inte om h'n trollade eller inte.
Citera
2011-07-16, 15:13
Medlem
Jag vet inte om det ovan givna påståendet är sant eller inte, det är egentligen ointressant. Även om det finns miljarder kronor över som de inte vet vad de skall göra av så får eller vill de inte spendera det på vad som helst, ett vanligt problem i statlig och kommunal verksamhet. Vanligen är pengarna på något sätt öronmärkta. Problemet då blir som sagt att de inte hittar lämpliga doktorander och kan därför inte spendera pengarna utan tvingas låta dem ligga oanvända.

Förövrigt verkar en miljon väldigt billigt. Är det per år eller för hela tiden? Jag gissar på det första för det är inte onormalt att detta tar en 4-5 år. Detta skulle då bli 200-250k per år och det äts upp mer eller mindre enbart i lön och socialaavgifter.
Citera
2011-07-18, 15:06
Medlem
En doktorand tjänar iaf på SU runt 17-18 k om jag har för mig. Efter 2 år eller att du licensierar får du mer i lön då man blir anställd på riktigt för att undervisa.Kan inte exakta siffror bakom doktorander men jag antar att miljonen det kostar mest går till det basala som lön och så. Möjligt att det finns en annan budget för kemikalier. De gemensamma kostnaderna för lokaler och apparatur osv kanske går i någon slags gemensam pott som också är utanför denna miljon.
Vad jag vet är att man ej kan ansöka om pengar och handla in lite sådant man känner att man behöver. Vill man ha ett visst instrument måste man utveckla ett projekt som gör denna maskin oumbärlig vilket kan vara knepigt om man vill handla en analysmaskin för några miljoner. Som tur är finns privata investerare som hjälper till ibland.
Till denna miljonen jag talade om ingår inte några resor alls om du ska på utbildning eller konferens utan det är egna stipendier man får söka.
Citera
2012-03-24, 01:19
Medlem
Doktorera eller inte? (om du doktorerar, SKRIV)

Hej!
Jag har under senaste tiden funderat på att doktorera efter att jag är klar med min utbildning.
Jag är snart klar Apotekare, och jag är väldigt intresserad att få forska i framtiden (ej så intresserad av att jobba på ett apotek). Är själv väldigt intresserad att få forska fram nya läkemedel för psykiska sjukdomar.

Så därför undrar jag ifall det finns någon där ute som doktorerar just nu? Någon som doktorerar inom Neurologi-området?

För den som doktorerar vill jag fråga; vad får du göra? Får du arbeta med många projekt? får du hålla många föreläsningar? och isf hur många föreläsningar per termin? Får man göra många tentor samtidigt som man doktorerar? Isf hur många per termin?
Är det tufft att doktorera? Hur tufft är det jämfört med din utbildning?

Jag har läst många inlägg om doktorander, men jag har inte riktigt kunnat få svar på dessa frågor, det hade varit jätteschysst om någon kunde ta sig tiden och berätta lite om hur det är att vara doktorand
Citera
2012-03-24, 11:06
Medlem
Uppsala eller göteborg? Institutionen för neurofarmakologi är i alla fall väletablerad i Uppsala. Om du inte redan håller på med ditt exjobb, sök till den institutionen du kan tänka dig doktorera på. Tror inte du håller föreläsningar under det första året, men däremot vara amanuens på labbar eller övningar. Vad menar du med tentor; resttentor?
Citera
2012-03-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Uppsala eller göteborg? Institutionen för neurofarmakologi är i alla fall väletablerad i Uppsala. Om du inte redan håller på med ditt exjobb, sök till den institutionen du kan tänka dig doktorera på. Tror inte du håller föreläsningar under det första året, men däremot vara amanuens på labbar eller övningar. Vad menar du med tentor; resttentor?

Göteborg. Okej men det låter som den bilden jag själv har fått av doktorander, att de får vara handledare på labbar och övningar men även hålla enstaka föreläsningar.
Nej alltså jag fick höra från en vän att man får göra tentor som doktorand.. Men jag har ingen aning om det är sant eller inte?
Men om man gör tentor, betyder det att man läser kurser under sin doktorandutbildning?
Citera
2012-03-24, 13:28
Medlem
Det ska ingå ett antal kurser i en doktorsexamen, ja. Ofta ligger väl det kravet på 60hp tror jag, men det borde gå att hitta på lärosätets hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in