2012-09-06, 09:46
Medlem
Doktorera i Psykologi utan kandidat?

Som rubriken lyder, är med möjligt för en person att bara läsa 30p kurser och dokorera inom psykologi? Ta avancerade kurser osv fritt, om det går ens.
Citera
2012-09-06, 10:16
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
På min instutionen så krävs fil. kand för att börja master, och master för att börja doktorandutbildningen. Förstår inte din fråga riktigt, man kan ju erhålla både fil. kand och mastersexamen genom att gå 30hp-kurser, vilket råkar vara min egen målsättning. För majoriteten av alla avancerade kurser krävs fil. kandexamen.
Citera
2012-09-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDenverGentleman
På min instutionen så krävs fil. kand för att börja master, och master för att börja doktorandutbildningen. Förstår inte din fråga riktigt, man kan ju erhålla både fil. kand och mastersexamen genom att gå 30hp-kurser, vilket råkar vara min egen målsättning. För majoriteten av alla avancerade kurser krävs fil. kandexamen.

men det går med andra ord att ta en kandexamen, utan att gå kandidat linjen?
Citera
2012-09-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bojangles
men det går med andra ord att ta en kandexamen, utan att gå kandidat linjen?
Ja, givetvis. Där jag går (en av de största psykologiska instutionerna i Sverige) så finns det inte ens något jävla kandidatprogram, som egentligen bara är en föruppsättning av kurser som man lika gärna kan läsa fristående. Man slipper dock söka till en ny kurs varje termin. Man måste ju såklart fördjupa sig succesivt och läsa b och c-kurser. Samma gäller för mastersexamen, det går att ta utan att läsa program om man läser ett antal obligatoriska kurser.
Citera
2012-09-06, 10:37
Medlem
För att uppnå en doktorsgrad krävs ju en avhandling och doktorandstudier under en tid. Detta måste mig veterligen göras genom att man söker en specifik utbildning, som väl brukar ta fem år eller så. Men då har man gissningsvis rätt mycket frihet, några obligatoriska kurser till trots.
Citera
2012-09-06, 11:08
Medlem
karamellas avatar
Vill man studera psykologi läser man antingen psykologprogrammet på fem år som är kandidat och masters inbakat, sen kan man få en legitimation efter ett års PTP-tjänstgöring. Programmet är enda sättet att bli legitimerad psykolog om man vill det.

Vill man istället läsa psykologi för att få ut en kandidatexamen läser man 90 hp psykologi och 90 hp valfria ämnen. Då är ens officiella titel beteendevetare. Man kan sedan fortsätta med beteendevetenskap (psykologi alltså) även på mastersnivå.

För att doktorera behöver du alltså antingen en psykologexamen eller fil.kand+fil mag i psykologi.

När man väl har en magister eller masters (beror lite på) kan man söka in på doktorandutbildningar i psykologi.

Blir det inte något av doktorandstudierna när man väl studerat så länge så är det ju betydligt bättre karriärsmässigt att vara utbildad psykolog än att ha en examen i psykologi.
Citera
2012-11-27, 20:53
Medlem
Att doktorera?

Halloj.
Har en fundering på vad som krävs för att få kalla sig "Doktor" i ett ämne.
Ponera att jag går en högskolekurs i ett ämne under 10 HP samt sedan skriver nån form av uppsats om detta.
Kan jag sedan titulera mig doktor hipp som happ eller vad behövs?
Citera
2012-11-27, 20:57
Medlem
du behöver nog doktorera inom ämnet, alltså 4 ytterligare år efter att du tagit din examen från ett program.

det blir alltså inte riktigt rätt om du bara läser 10 hp inom ett ämne och sedan kallar dig doktor.
Citera
2012-11-27, 20:59
Medlem
anonpeds avatar
Aa, det krävs bara 10HP sen får du ett diplom av kungen, en doktorshatt och möjligheten att titulera dig själv som doktor i passet mm.

Vad fan tror du själv?
Citera
2012-11-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Aa, det krävs bara 10HP sen får du ett diplom av kungen, en doktorshatt och möjligheten att titulera dig själv som doktor i passet mm.

Vad fan tror du själv?

Jag har ingen jävla aning! Därför jag frågar.
En Jeppe kallar sig doktor efter att ha utfört ungefär det jag beskrev ovan.
Då jag saknar kompetens i ämnet och gärna vill påvisa orimligheten i det hela så frågar jag här.
Citera
2012-11-27, 21:04
Moderator
Diagorass avatar
Är TS seriös eller? Om du inte orkade kolla på wikipedia kan jag meddela att det krävs minst 8 års utbildning i Sverige, varav 4 ska vara som forskare inom ett ämne och ska leda till en godkänd avhandling som ska försvaras vid en offenlig opponering.
Citera
2012-11-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Är TS seriös eller? Om du inte orkade kolla på wikipedia kan jag meddela att det krävs minst 8 års utbildning i Sverige, varav 4 ska vara som forskare inom ett ämne och ska leda till en godkänd avhandling som ska försvaras vid en offenlig opponering.

TS är jag och jag är helt seriös.
Wikipedia är ett medium jag ogärna länkar till då det flertalet gånger stått felaktigheter där.

Killen jag pratar om hävdade att det inte behövdes någon opponering då ämnet inte var så stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in