• 1
  • 2
2009-11-16, 16:03
Medlem
Kunde tyvärr inte hitta någon tråd om det hela, sökt på google och hittade inget där EXAKT samma summa dragits 2 gånger.

Jag var hur som helst och tankade i ett par liter i bilen igår. Det gick till som vanligt och inget krångel med kortmaskinen (Tankade för övrigt på JET om det skulle vara av intresse). En vanlig tankning med andra ord. Men nu till det märkliga, skulle gå in på mitt konto och se hur mycket pengar jag har på det lite mer exakt pga. ett kommande köp och möts av detta märkliga ting.

2009-11-15 Prel kortköp -351,81

Samma summa har alltså dragits 2 gånger, är detta ett fenomen som förekommer ofta? Jag har själv aldrig varit med om något liknande förut, Dessutom så har jag förstått att "Preliminärt kortköp" innebär att det inte registrerats vilket företag som dragit pengarna. Det var iallafall vad banken sa när jag ringde dem nyss. De sa åt mig att avvakta ett par dagar... Det irriterande är att denna summa försenar mitt kommande köp, trots den ynka summan (Har redan använt mina max antal överföringar från sparkontot detta året, så det är inget att överväga )

Hur ska jag gå tillväga ifall detta inte rättas till? Något som varit med om något liknande och fått tillbaka pengarna?

Visst det handlar om en liten summa, men rent symboliskt så är det lika irriterande.
Citera
2009-11-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Kunde tyvärr inte hitta någon tråd om det hela, sökt på google och hittade inget där EXAKT samma summa dragits 2 gånger.

Jag var hur som helst och tankade i ett par liter i bilen igår. Det gick till som vanligt och inget krångel med kortmaskinen (Tankade för övrigt på JET om det skulle vara av intresse). En vanlig tankning med andra ord. Men nu till det märkliga, skulle gå in på mitt konto och se hur mycket pengar jag har på det lite mer exakt pga. ett kommande köp och möts av detta märkliga ting.

Samma summa har alltså dragits 2 gånger, är detta ett fenomen som förekommer ofta? Jag har själv aldrig varit med om något liknande förut, Dessutom så har jag förstått att "Preliminärt kortköp" innebär att det inte registrerats vilket företag som dragit pengarna. Det var iallafall vad banken sa när jag ringde dem nyss. De sa åt mig att avvakta ett par dagar... Det irriterande är att denna summa försenar mitt kommande köp, trots den ynka summan (Har redan använt mina max antal överföringar från sparkontot detta året, så det är inget att överväga )

Hur ska jag gå tillväga ifall detta inte rättas till? Något som varit med om något liknande och fått tillbaka pengarna?

Visst det handlar om en liten summa, men rent symboliskt så är det lika irriterande.

Det brukar rätta till sig av sig självt, om det inte gjort det inom 3 dagar bör du ringa din bank.
Citera
2009-11-16, 16:07
Medlem
KryddAs avatar
Äh, var en jobbig konsument och förklara din situation för bensinbolaget. Kräv rimlig kompensation eftersom ditt planerade köp blivit försenat. Har dom något intresse av nöjda kunder kommer du garanterat få plåster på såren. Lycka till!
Citera
2009-11-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snejana
Det brukar rätta till sig av sig självt, om det inte gjort det inom 3 dagar bör du ringa din bank.

Jaså, konstigt att jag inte varit med om detta fenomen förut, så mycket som jag handlar med mitt kort Får väl hoppas och se, tänkte starta den här tråden mest för att höra om det finns de som varit med om något liknande för att sänka mitt redan pressade tålamod
Citera
2009-11-16, 16:11
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:

Tre (företaget) drog exakt samma summa från mig, sju gånger.

Har nog aldrig varit så arg i hela mitt liv som när jag upptäckte det

Ringde omgående till Tres kundservice och en sötsliskig "wannabe-börsmäklar-brat-fast-jag-jobbar-på-tres-sketna-kundservice" (no offence, men ni förstår vad jag menar ) kungjorde, lugnt och pedagogiskt att pengarna skulle vara tillbaka om c:a 3 dagar.

Efter två dagar var de tillbaka på kontot...
Citera
2009-11-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Tre (företaget) drog exakt samma summa från mig, sju gånger.

Har nog aldrig varit så arg i hela mitt liv som när jag upptäckte det

Ringde omgående till Tres kundservice och en sötsliskig "wannabe-börsmäklar-brat-fast-jag-jobbar-på-tres-sketna-kundservice" (no offence, men ni förstår vad jag menar ) kungjorde, lugnt och pedagogiskt att pengarna skulle vara tillbaka om c:a 3 dagar.

Efter två dagar var de tillbaka på kontot...

haha jag vet hur du känner dig, trots att det var mycket värre för dig. Visst, de kommer säkert tillbaka till mitt konto. Men, hur kommer det sig att sånt här sker i överhuvudtaget? Det är ju inte så att jag dragit kortet 50 gånger i maskinen och det krånglat, utan att jag stoppat in det som vanligt, sen är det kvar där tills efter jag slagit min kod och sen valt pump att tanka på.
Citera
2009-11-16, 16:21
Medlem
Citat:
Jaså, konstigt att jag inte varit med om detta fenomen förut, så mycket som jag handlar med mitt kort Får väl hoppas och se, tänkte starta den här tråden mest för att höra om det finns de som varit med om något liknande för att sänka mitt redan pressade tålamod

Haha jo men visst har det hänt mig med, men det löste sig alltid
Citera
2009-11-17, 12:49
Medlem
gb85s avatar
Jag tror det blir så för att företaget man handlar hos har nått dataproblem eller nått. Har hänt mig rätt ofta faktiskt, hos jet, coop, statoil och senast hos Ica. Det var dessutom i 3 olika icabutiker och under 3 veckors tid som alla köp debiterades dubbelt. Rätt irriterande eftersom man redan från början har ett dyrt matkonto. Men pengarna kom ju såklart tillbaka efter 3-7 dagar.
Tröttnade dock på att låna ut mina pengar utan att få ersättning för det, så jag handlar numera mat på icakortet och allt annat med cash så långt det är möjligt.
Citera
2009-11-17, 19:45
Medlem
Jag fick ett utbetalningskort från Statoil när de dubbelregistrerat. Det är fan ännu jobbigare. Måste gå till banken och lösa in det.
Citera
2009-11-18, 16:25
Medlem
Vanligt förekommande om man betalar med bankkort på restaurang och dricksar personalen. Då reserveras först beloppet för notan utan dricks, och sedan beloppet med dricks. Det förutsätter givetvis att man dricksar efter att kortet är draget. Rättar till sig efter ett par dagar. Inga konstigheter.
Citera
2009-11-18, 17:50
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Jag fick ett utbetalningskort från Statoil när de dubbelregistrerat. Det är fan ännu jobbigare. Måste gå till banken och lösa in det.

Och det kostar väl? Sjukt krångliga ska de vara.
Citera
2009-11-18, 23:26
Medlem
Kostar inget på egen bank, men 100 kr om jag gått till Swedbank
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem