Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-15, 20:40
  #1
Medlem
Hejsan
Jag undrar om det är någon här på flashback som är kunnig nog att hjälpa mig med ett par frågor. Har nämligen fått en uppgift, och förstår inte riktigt hur jag ska börja.

"To compare GDP levels between Sweden and the other country of choice. Choose data series that You consider comparable. Identify structural differences and similarities. For example You may consider such things as educational differences, infrastructure, healthcare, production structure, exchange rate system and regime shifts, external and internal shocks and so forth. Extract the GDP trend and explain the GDP-fluctuations and the GDP-trend. How do they differ and why do they differ."

Jag har fått massa siffror att jämföra mellan Sverige & ett annat land, men det står ju inget om skillnader när de gäller healthcare och andra såna saker. Menar läraren att man skall ta reda på detta själv, eller kan man på något få ut det i siffrorna? Och sedan, hur gör man detta?
"extract the GDP trend and explain the GDP-fluctuations and the GDP-trend"

Hoppas på att någon kan hjälpa mig.
Citera
2009-11-15, 21:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adriano86
Jag har fått massa siffror att jämföra mellan Sverige & ett annat land, men det står ju inget om skillnader när de gäller healthcare och andra såna saker. Menar läraren att man skall ta reda på detta själv, eller kan man på något få ut det i siffrorna? Och sedan, hur gör man detta?
"extract the GDP trend and explain the GDP-fluctuations and the GDP-trend"

Hoppas på att någon kan hjälpa mig.

Hoppas att du driver.
För det första, ska vi plocka fram våra kikare och kolla på vilka listor/tabeller du erhållit av din lärare ?. För det andra, ja, jag misstänker att din lärare vill att du ska lösa uppgiften själv.
Citera
2009-11-15, 21:27
  #3
Medlem
Jag menade inte att jag vill ha svaren, jag ville ha en förklaring på hur man skulle gå tillväga för att få fram svaren. Det var b.la därför jag inte skrev ner siffrorna.
Citera
2009-11-15, 22:39
  #4
Medlem
Deerps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adriano86
Jag menade inte att jag vill ha svaren, jag ville ha en förklaring på hur man skulle gå tillväga för att få fram svaren. Det var b.la därför jag inte skrev ner siffrorna.

Fråga läraren?
Citera
2009-11-19, 20:48
  #5
Medlem
i like your style
Citera
2009-11-30, 18:08
  #6
Medlem
Urbanfests avatar
gå in på cia.gov world factbook, hitta samband mellan GDP och de olika siffrona, gör en sammanställning
Citera
2009-12-01, 21:35
  #7
Medlem
Vad är det för konstig kurs du läser? Uppgiften är helt obegriplig.
Citera
2009-12-02, 01:12
  #8
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
gå in på cia.gov world factbook, hitta samband mellan GDP och de olika siffrona, gör en sammanställning

Ja, där kan man hitta mycket bra och vinklad information.
Citera
2009-12-02, 07:23
  #9
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Ja, där kan man hitta mycket bra och vinklad information.

haha svårt att vinkla siffror som är allmänt erkända.
Citera
2009-12-02, 22:16
  #10
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
haha svårt att vinkla siffror som är allmänt erkända.

På många länder är det faktiskt olika befolkningstal osv. Dessutom är det ju inte enbart siffror på den sidan.
Citera
2009-12-03, 23:14
  #11
Medlem
Urbanfests avatar
1) Jag tipsade endast om siffrorna

2) Om du ska kritisera faktan får du allt komma med motbevis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback