Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-15, 00:54
  #1
Medlem
Ja, som rubriken säger: Vilka värden mäter sjukvården i vanliga blodprov vid vanliga tester? Mäter de blodsockervärden? Har nämligen ett par symptom vilket skulle kunna kopplas till diabetes (urinerar ofta, törst, trötthet) men jag har både tagit ett blodprov i fingret för några veckor sedan i samband med influensa där de sa att allt såg bra ut, samt ett "riktigt" blodprov som skickades på analys, och även där såg "allt" bra ut.

Borde man gå ner och be om ett till blodprov eller borde de ha sett blodsockervärdet på föregående tester? Måste sluta vara så otroligt hypokondrisk nu känner jag.
Citera
2009-11-15, 01:05
  #2
Avstängd
Hadars avatar
Du ska ta diabetesprovet på fastande mage har jag för mig.
Citera
2009-11-15, 01:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadar
Du ska ta diabetesprovet på fastande mage har jag för mig.
Någon som har bekräfta detta? Borde man ta ett till blodprov alltså?
Citera
2009-11-15, 08:58
  #4
Medlem
Muppis avatar
Man måste inte vara fastande för blodsockerprov men man måste tolka värdet efter situationen.
Citera
2009-11-15, 11:18
  #5
Avstängd
EvilBlackout666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoeggarn
Någon som har bekräfta detta? Borde man ta ett till blodprov alltså?

Hadar har rätt. Fastande mage gäller.
Citera
2009-11-15, 12:24
  #6
Medlem
Ett vanligt blodprov kan väl få ut en indikator på hur insulin/blodsockervärdet är. Vid misstanke gör man väl ett sockerprov. Det vill säga man låter patienten dricka en sockerlösning och sedan med jämna intervall mäter man av insulin-responsen och även blodsockervärdet.

och då är det bäst om man är fastande för att få likvärdiga resultat.
Citera
2009-11-15, 12:30
  #7
Medlem
Muppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Ett vanligt blodprov kan väl få ut en indikator på hur insulin/blodsockervärdet är. Vid misstanke gör man väl ett sockerprov. Det vill säga man låter patienten dricka en sockerlösning och sedan med jämna intervall mäter man av insulin-responsen och även blodsockervärdet.

och då är det bäst om man är fastande för att få likvärdiga resultat.

Nja, nu är du ute och cyklar lite.

Glukosbelastningen är bara till vid oklara fall. Man mäter ett fasteblodsocker, sen dricker man glukoslösningen och tar ett till socker 2 timmar senare.

Har man ett fasteblodsocker exakt eller över 7,0 mmol/L vid två olika tillfällen kan man ställa en diabetesdiagnos. Detsamma gäller vid ett icke fastande blodsocker över 11,0 mmol/L vid något tillfälle.

Varför du blandar in insulin i detta vet jag inte? Man mäter inte insulin rutinmässigt.
Citera
2009-11-15, 12:50
  #8
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppi
...
Detsamma gäller vid ett icke fastande blodsocker över 11,0 mmol/L vid något tillfälle.
...
+ symtom, annars inte uppfyllt diabeteskriterium.
Citera
2009-11-15, 13:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppi
Nja, nu är du ute och cyklar lite.

Glukosbelastningen är bara till vid oklara fall. Man mäter ett fasteblodsocker, sen dricker man glukoslösningen och tar ett till socker 2 timmar senare.

Har man ett fasteblodsocker exakt eller över 7,0 mmol/L vid två olika tillfällen kan man ställa en diabetesdiagnos. Detsamma gäller vid ett icke fastande blodsocker över 11,0 mmol/L vid något tillfälle.

Varför du blandar in insulin i detta vet jag inte? Man mäter inte insulin rutinmässigt.
Ah, ok, tack för klargörandet.
Citera
2009-11-15, 14:32
  #10
Medlem
Eliza CTs avatar
Med andra ord har du symtom på en eventuell diabetes.
Då gäller att be att få kontrollerat blodsocker i blodprov. Enkelt blodprov men frågeställningen för provet måste vara vad du har i blodsockervärde. Det finns 2 typer av prov. Dels vad du har vid provtagningstillfället och ett där man ser på hur blodsockeret legat den senaste tiden "långtidsblodsocker".
Mvh
Citera
2009-11-15, 15:43
  #11
Medlem
Tack för svaren allihopa!

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Med andra ord har du symtom på en eventuell diabetes.
Då gäller att be att få kontrollerat blodsocker i blodprov. Enkelt blodprov men frågeställningen för provet måste vara vad du har i blodsockervärde. Det finns 2 typer av prov. Dels vad du har vid provtagningstillfället och ett där man ser på hur blodsockeret legat den senaste tiden "långtidsblodsocker".
Mvh
Ja alltså, egentligen skulle min nödighet kunna vara från min koffeinkonsumption. Det skulle inte förvåna mig alls, men hypokondrisk och nojjig som man är så är det hela tiden nya sjukdomar man "har" och visar symptom för. Det är inte en besvärande nödighet och törst... Förmodligen är den normal/lite över normal bara. Börjar jag oroa mig mer eller känner flera symptom så får jag dra ner till läkaren och be om ett till blodprov då.

Tack igen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback