Onsdag natt var det återigen dags för ännu en UFC gala, och trots att man på förhand inte var lika exalterad över detta kort jämfört med det i lördags fanns det en del spännande matcher. pga. jobb och plugg valde jag att se galan nu, och har inte kollat på underkortets fighter ännu.
Ricky Simon emot Ray Borg var en bra fight där storleken och styrkan blev den avgörande faktorn. Simon mixar upp sina färdigheter på ett mycket bra sätt och är en rolig fighter att kolla på. Ray Borg bjöd på många fina kombinationer och gjorde en fin insats i mitt tycke. Det blev en split decision seger för Simon och en rättvis sådan.
Alexander Hernandez emot Drew Dober var den fight jag var mest hypad över att se. Dober pressade Hernandez bra och kom med hårda kombinationer och gav lite utrymme för att bli nedtagen. Hernandez lyckades ibland kontra men tog mer skada än Dober när de väl utväxlade slag. Efter att pressat tillbaka Hernandez hela fighten lyckades han tillslut skada Herdandez som fick till en nödvändig nedtagning. Den blev dock inte långvarig och när Dober tog sig upp snabbt fortsatte han straffa Hernandez som ytterligare än gång kom med en növändig nedtagning. Denna blev ännu mer kortvarig och då Hernandez fortfarande var påtagligt skadad kunde Dober slutföra det hela genom en vinst på TKO.
Imponerande prestation av Dober som nu kommer bli rankad vilket inte är lätt i 155-divisionen.
OSP och Rothwell hade jag inga höga förväntningar för. OSP har inte varit sig lik efter USADA:s inträdelse, och Rothwell har inte bjudit på lika roliga fights som i yngre dagar. I första ronden lyckades Rothwell (i lik Rothwell) anda pressa tillbaka sin motståndare mot buren där han kommer med många uppercuts och slag från vinklar som är svåra att se. Han lyckades även använda sin vikt och hotade med submission och kom med en del slag som resulterade i att OSP:s redan halvdåliga kondition tog stryk.
I andra rond försökte OSP med några sparkar på avstånd vilket han i mitt tycke skulle satsat mer på,
men han hade svårt att hålla avståndet. När Rothwell lyckades stänga avståndet och clincha kunde han straffa sitt motstånd med uppercuts och knän. I slutet av ronden kom dock ett momentum skifte när OSP lyckades kontra med en hård vänster som ledde till att Rothwell gick ner.
Tredje rond började med att OSP försökte följa upp sitt framsteg och kom med en högre volym av slag, men hade återigen svårt med Rothwells boxning och knän i clinchen när avståndet inte kunde hållas. Tredje rond var helt klart den mest underhållande, speciellt när den avslutades med att båda svingade och att OSP lyckades få ner Rothwell när gonggongen gick.
Rothwell tog hem det på split decision, och blev lite förvånad över att det inte var enhälligt då han vann de två första ronderna rätt solklart i min bok trots att han gick ner i slutet av andra.
Main eventet mellan Smith och Teixeira såg jag fram emot då båda dessa herrar är så kompletta. Smith hittade det rätta avståndet och timing från start och plockade Glover med fina left-right combos tillsammans med några front och side kicks. Glover träffade med en bra höger sista minuten när han
lyckades stänga avståndet en kort stund som vobblade Smith lite grand, men annars rätt så dominerande första rond av Smith.
Andra rond fortsatta som första fram tills ett momentumskift skedde då Glover började landa BOMBER när han fick Smith emot buren, som helt klart ledde till att Smith började sakta ner sitt inledningsvis höga tempo. Riktigt actionfylld andra rond med fina tekniker från båda.
I tredje hade Smith inte återhämtat sig riktigt och fick äta en HÅRD uppercut som följdes upp av Glover ordentligt och ledde till en STENHÅRD vänster som Smith åkte i backen av. Trodde faktiskt domarn skulle bryta där, men konstigt och felaktigt beslut började Glover leta en choke mitt i allt, istället för att bara fortsätta hamra på. Smith lyckades iaf att överleva och rulla ut vilket resulterade i att Glover kunde ta en backposition där resterande tid av ronden spenderades med att Smith fick utstå ground and pound bestraffning i allra högsta grad
I fjärde kan man lugnt konstatera att Smith verkligen inte återhämtat sig och fick DIREKT äta en HÅRD uppercut. Smith visade hjärta och försökte med ett par armbågar nu när Glover inte längre hade problem med att stänga avståndet och Glover började ha mer tålamod genom att noggrant välja sina slag, när bytet hans nu började läcka blod.
Lejonhjärtat började tvina ut mer och mer och benen såg knappt ut att bära honom längre. Efter mer nasty ground and pound och några submission försök kunde denna rond inte slutat mindre än 10-8. Dock chockerande att Glover inte lyckades slutföra jobbet.
Förvånande nog lät Smiths cornermen honom kliva in femte och sista rond efter blivit misshandlad i 10 minuter. Denna gång tog det bara en minut innan domaren sett tillräckligt.
Säger bara WOW vilken vinst av Glover! Det svänger snabbt vilket gör denna sport så underhållande att kolla på.
Kul med två riktigt underhållande huvudkort på bara 4 dagar, knappt så man hinner ta in allt fören det är dags igen
Hörs på lördag!