Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-12, 21:50
  #1
Medlem
Tänkte prova att starta min första tråd.

Jag behöver hjälp!
Här är mina förutsättningar:

28 år.
Har gymmat ca 6 år.
Styrketränar minst 3 ggr i veckan, oftast 4. Tränar två muskelgrupper per gymtillfälle ca 3 övningar per muskelgrupp samt 6-9 repetitioner
Äter 5-6 ggr om dagen. Äter inga kosttillskott förutom att jag tar en gainomax och en banan efter träning.
Inte så petig att jag räknar proteingram och dyl men tycker att jag äter en bra och balanserad kost.
Har ett relativt fysiskt jobb och sover ca 7h/natt.

Gick upp från 66 till ca 75kg på 2-3 år (ca 180cm) .
Pendlar givetvis något i vikt som alla gör men på det hela taget har jag inte ens gått upp 100g de senaste 3-4 åren. Det tog tvärstopp vid 74.5kg!!??
Har heller inte just blivit varken starkare eller större under den här tiden. Kan lyfta marginellt större vikter men det beror troligen snarare på slipad teknik än på ökad styrka.


Har på senare tid börjat konditionsträna 1-2 ggr /vecka vilket känns bra, men kanske egentligen inte är så bra om man vill gå upp i muskelmassa?

Trivs bra på gymmet och är inte på nåt vis desperat att bli grövre men det börjar kännas lite tråkigt att träna så pass mycket utan utdelning.


Förstår att det inte finns något facit på sådana här frågor men jag är lite nyfiken om det finns någon som har något bra tips att ge mig utifrån mina förutsättningar?

Mycket tacksam för svar!!!
Citera
2009-11-12, 22:00
  #2
Medlem
jag skulle nog rekomendera ett riktigt gris upplägg

Mån: bröst-rygg
Tis: ben-axlar
ons: vila
tors: tricep-bicep-mage

6-8 rep ( tungt! )
8-15 set per muskelgrupp ( tex 8set bicep / 15 set rygg )
2-4 övningar per muskelgrupp

mucket bas övningar, marklyft är ett måste !

variera varje pass med ny övning, superset mm.

och sen äta utav bara helvete !

lycka till !
Citera
2009-11-12, 22:15
  #3
Medlem
Dreass avatar
Ät mer mat! Börja räkna kcal, träna styrkelyftsinriktat kanske? Tunga basövningar!
Citera
2009-11-12, 22:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ät mer mat! Börja räkna kcal, träna styrkelyftsinriktat kanske? Tunga basövningar!


Urk för att räka kcal, det verkar så tid och tålamodskrävane.
Något kosttillskott som kan tänkas vara användbart?

Vad innebär styrkelyftsinriktat?
Ursäkta min okunnighet, har tränat länge men är mer eller mindre självlärd amatör
Citera
2009-11-12, 22:26
  #5
Medlem
Som sackt ändra dina sets samt reps, super set och dyligt! Du måste varia din träning serrö!
Citera
2009-11-12, 22:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippiehimself
jag skulle nog rekomendera ett riktigt gris upplägg

Mån: bröst-rygg
Tis: ben-axlar
ons: vila
tors: tricep-bicep-mage

6-8 rep ( tungt! )
8-15 set per muskelgrupp ( tex 8set bicep / 15 set rygg )
2-4 övningar per muskelgrupp

mucket bas övningar, marklyft är ett måste !

variera varje pass med ny övning, superset mm.

och sen äta utav bara helvete !

lycka till !

Det såg ut som en hård vecka det där, är det inte bättre att ta en dag till och inte göra så mycket varje gång?
Variation och tunga basövningar kan jag nog ta till mig!
Har kanske kört något enformigt. Kan det vara bra att inte bara byta ut övningar utan också kanske ändra repetitioner och/eller sett..?
Citera
2009-11-12, 22:27
  #7
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprekar
Urk för att räka kcal, det verkar så tid och tålamodskrävane.
Något kosttillskott som kan tänkas vara användbart?

Vad innebär styrkelyftsinriktat?
Ursäkta min okunnighet, har tränat länge men är mer eller mindre självlärd amatör


Finns massor med information både här och på kollo som är gratis och lättläst. Passa på nu medans det är gratis.

Om du ska ha något tillskott är det väl EAA och ev Kreatin. Men om du inte äter ordentligt kommer det ändå inte hjälpa så fantastiskt mycket.
Citera
2009-11-12, 22:34
  #8
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprekar
Urk för att räka kcal, det verkar så tid och tålamodskrävane.
Något kosttillskott som kan tänkas vara användbart?

Vad innebär styrkelyftsinriktat?
Ursäkta min okunnighet, har tränat länge men är mer eller mindre självlärd amatör
Ja, 99% av oss som sitter här inne är självlärda amatörer.

Det är inte tråkigt eller jobbigt, uppskatta vikten bara, excelmallen som finns på Kolozzeum kan hjälpa tex.

Styrkelyfstinriktat: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75392 där har du en bra tråd.

EAA före och efter passet och sen MAAAAAAAASSA MAT!
Citera
2009-11-12, 22:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Finns massor med information både här och på kollo som är gratis och lättläst. Passa på nu medans det är gratis.

Om du ska ha något tillskott är det väl EAA och ev Kreatin. Men om du inte äter ordentligt kommer det ändå inte hjälpa så fantastiskt mycket.

Nej det är förståss sant, men räcker det inte med att man äter sig mätt 5-6 ggr om dagen? Har visserligen ganska bra ämnesomsättning och ett fysiskt jobb... Det är konstigt att det tog tvärnit på precis 74.5kg tycke jag
Citera
2009-11-12, 22:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprekar
Urk för att räka kcal, det verkar så tid och tålamodskrävane.
Något kosttillskott som kan tänkas vara användbart?

Vad innebär styrkelyftsinriktat?
Ursäkta min okunnighet, har tränat länge men är mer eller mindre självlärd amatör

Räkna kcal är ovärt och onödigt. Ha bara koll på vikten och spegelbilden. Ät mer mat om du vill upp i vikt bara. Så att du vet så är konditionsträningen hämmande för muskeltillväxten, men det funkar om du ser till att äta extra. Styrkelyftinriktat låter som att du ska köra tyngre, men det bör du inte. 7-10 reps är bäst för maximal hypertrofi. Varje muskelgrupp kräver ca 3 dagars vila efter ett tungt pass. Tungt pass= ca 10 set på varje muskel (mer eller mindre beroende på muskelns storlek). tror jag fick med det viktigaste! du har ju trots allt tränat i 6 år så förstår inte hur det kan vara något problem.
Citera
2009-11-12, 22:49
  #11
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RememberTheName
Räkna kcal är ovärt och onödigt. Ha bara koll på vikten och spegelbilden. Ät mer mat om du vill upp i vikt bara. Så att du vet så är konditionsträningen hämmande för muskeltillväxten, men det funkar om du ser till att äta extra. Styrkelyftinriktat låter som att du ska köra tyngre, men det bör du inte. 7-10 reps är bäst för maximal hypertrofi. Varje muskelgrupp kräver ca 3 dagars vila efter ett tungt pass. Tungt pass= ca 10 set på varje muskel (mer eller mindre beroende på muskelns storlek). tror jag fick med det viktigaste! du har ju trots allt tränat i 6 år så förstår inte hur det kan vara något problem.
Ovärt och onödigt!? Att uppskatta och skaffa sig ett okej hum om vart man ligger skulle jag är väldigt värt. Speciellt ifall man inte har någon koll på hur mycket protein man får i sig!
Citera
2009-11-12, 22:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RememberTheName
Räkna kcal är ovärt och onödigt. Ha bara koll på vikten och spegelbilden. Ät mer mat om du vill upp i vikt bara. Så att du vet så är konditionsträningen hämmande för muskeltillväxten, men det funkar om du ser till att äta extra. Styrkelyftinriktat låter som att du ska köra tyngre, men det bör du inte. 7-10 reps är bäst för maximal hypertrofi. Varje muskelgrupp kräver ca 3 dagars vila efter ett tungt pass. Tungt pass= ca 10 set på varje muskel (mer eller mindre beroende på muskelns storlek). tror jag fick med det viktigaste! du har ju trots allt tränat i 6 år så förstår inte hur det kan vara något problem.

Problemet är att jag gör i princip precis som du säger(; 6-9 rep 9 set per muskel och en veckas vila för alla muskelgrupper) men det händer inte nångonting över huvud taget. Vågnålen står still och spegelbilden sig lik År efter år...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback