Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-12, 13:30
Medlem
d00rkeys avatar
Tjena!

Jag tror inte att detta har dryftats tidigare. Sökte och fann inget, men skulle det eventuellt finnas en tråd om detta så peka mig gärna dit.

Den senaste veckan har något i operativet (Win XP pro) börjat stjäla fokus från andra program, skärmsläckare och video i helskärmsläge, vilket är duktigt irriterande!
Det märks bl a när jag skriver det här inlägget. För en stund sen tappade FF överhögheten, så att säga, så jag blev tvungen att klicka (var som helst) i FF-fönstret för att kunna fortsätta skriva. Annars märks det när jag kör video i helskärmsläge (åtminstone i Win Mediaplayer) genom att fönstret återställs till "standardläge" och då jag kör skärmsläckare genom att aktivitetsfältet helt plötsligt lägger sig ovanpå skärmsläckaren, synligt alltså, och två skärmsläckare som jag brukar använda kollapsar totalt och man får upp skrivbordet.

Jäkligt irriterande alltså.. Så därför slänger jag ut en fråga här. Känner någon igen skiten, och viktigare; vet någon om man kan göra något åt det?

Jag misstänker att det är någon Windowsuppdatering (Microsoft Update) ställt till det, men jag har provat Systemåterställning utan resultat.
Citera
2009-11-12, 14:48
Medlem
hasenfrasens avatar
TweakUI från http://download.microsoft.com/downlo...ertoySetup.exe fixar det.

Gå in på fliken General -> Focus och aktivera "Prevent apps..." - den app som försöker stjäla fokus får en blinkande "task bar" och då vet du vem som är syndabocken.
Citera
2009-11-12, 15:18
Medlem
d00rkeys avatar
Tackar för det. Ska genast kontrollera inställningarna i mitt TweakUI...

.. och nej, "Prevent applications from stealing focus" var inte ibockad, men nu är den det. Hoppas nu att det här hjälper, vilket jag förvisso skulle tro att det gör?

Edit: Jag undrar dock om processer i operativsystemet "flashar" så att säga? Vad jag kan utröna så är det inget särskilt program som stjäl fokus utan något i operativsystemet. (Möjligen kanske det skulle kunna vara något i AVG Antivirus Free som stör eftersom det nyligen uppdaterades på min dator.) Förmodligen blockeras dock fokusstölden genom ändringen i TweakUI, så att jag slipper den där irritationen.

Tack för svaret i vilket fall som helst!
Senast redigerad av d00rkey 2009-11-12 kl. 15:22.
Citera
2009-11-12, 20:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Sedan AVG lade in http-checkar och anant bloat som default är det Avira och Avast som gäller för de burkar jag fixar i ordning efter crasher/attacker.
Citera
2009-11-13, 08:41
Medlem
d00rkeys avatar
Nix!

TweakUI-tricket hjälpte inte alls, inte ens efter att ha startat om datorn.

Något annat tips.. någon? Kan man på något sätt avläsa vilka processer (i första hand) som körs, eller som, rättare sagt, precis har körts? Eller som har aktiverats om man säger som så?
Citera
2009-11-13, 08:56
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Nix!

TweakUI-tricket hjälpte inte alls, inte ens efter att ha startat om datorn.

Något annat tips.. någon? Kan man på något sätt avläsa vilka processer (i första hand) som körs, eller som, rättare sagt, precis har körts? Eller som har aktiverats om man säger som så?

Det avancerade/vetenskapliga sättet vore väl att plocka hem SoftICE eller nåt liknande och sätta det på att logga allt som gör ta fokus-anropet.

Annars skulle säkert negermetoden funka precis lika bra om det där fokustjyveriet sker ofta nog och med någotsånär jämna mellanrum. Slakta processer med lämpligt intervall mha task managern, notera när beteendet upphör. När det sker kan du ju utgå från att du slaktat boven i dramat.
Börja med de processer du inte känner igen. Om du vet ungefär vilket datum det hela började kan du ju göra lite förarbete genom att kolla creation date på de executables du hittar i processlistan.
Citera
2009-11-13, 09:40
Medlem
d00rkeys avatar
Hmm.. SoftICE? ... Jag kollade lite här (http://www.reconstructer.org/papers/...CE%20howto.pdf - OBS: pdf) och det ser ju inte så roligt ut för en "amatör".

Det andar tillvägagångssättet blir väl det som jag får prova med, fast lite sådär lagom tidsödande blir det nog är jag rädd för. (Fokusstölderna sker ungefär en gång i halvtimmen, eller en gång i timmen.)

Tack för tipsen i alla fall.
Citera
2009-11-16, 15:34
Medlem
d00rkeys avatar
Hmm.. Det verkar nu som om systemet har "återställts" på någe' svårförklarligt vis. Förmodligen genom någon uppdatering (igen). Nu har jag i vart fall kört skärmsläckare i ca två timmar och utan "fokusstöld" (under den tiden).. Peppar, peppar och allt sånt där.

Problemet verkar alltså ha löst sig av sig självt.

PS: Andar som jag skrev i föregående inlägg känns lite fel. Det skulle vara andra så klart.. DS
Citera
2009-11-26, 21:37
Medlem
d00rkeys avatar
[Bump]

Problemet kvarstår dessvärre.. "with a vengeance", så att säga!
Någon som har något konkret tips??
Citera
2009-11-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
[Bump]

Problemet kvarstår dessvärre.. "with a vengeance", så att säga!
Någon som har något konkret tips??
Kör du AVG så avinstallera det, eller avvakta tills de lyckats lösa det.
Citera
2009-11-27, 08:30
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Kör du AVG så avinstallera det, eller avvakta tills de lyckats lösa det.
Hmm... Kan det vara (eller är det) just AVG som stör??

Jävligt klantigt av Grisoft i så fall, anser jag.
Citera
2009-11-29, 04:28
Medlem
d00rkeys avatar
Följdfråga..

.. eftersom problemet kvarstår..

Finns det något bra sätt att se vilket program (och processer och allt annat autoaktiverat (?) scheisse) som senast aktiverats? Eller en lista där man kan se startade (aktiverade) program på datum och tid?

I så fall borde man ju direkt kunna identifiera "störande" och lite struliga program och processer?
mvh d00rkey
PS: Öhm.. Win XP pro me' SP3, alltså. DS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här