2013-11-12, 22:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Tack för ditt svar men jag tänker mer på kebabsåsen dom har på pizzeriorna.Lite stark och helt underbar.Det jag hittat i butikerna som kallas för kebabsås skulle jag mer kalla vitlökssås.Men jag anntar att det är omöjligt.Har inte hittat någon som är värdig namnet ännu.Den jag menr brukar se ut ungefär som den på denna billd.http://static3.devote.se/gallery/big...3d9651df6c.jpg

Aha, jag var inne på bunken med RI-sås som står ute i buffen för den som vill ta. Jag slaskar den på alla sallader om det ser torrt ut...
Citera
2013-11-12, 23:19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Bumpar denna.Letar efter färdig kebabsås som påminner om pizzeriornas rödaktiga.
Finns det att köpa någonstans?Dom jag hittat i affären har alla varit en stor besvikelse.

Du kan sluta leta för det finns tyvärr helt enkelt inte. Du får köpa några burkar av din närmaste pizzeria och hälla på flaska. Eller så gör du själv.
Citera
2013-11-12, 23:42
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du kan sluta leta för det finns tyvärr helt enkelt inte. Du får köpa några burkar av din närmaste pizzeria och hälla på flaska. Eller så gör du själv.
Okej.Tack för ditt svar.Något recept på hur man gör en "riktig" själv?
Citera
2013-11-12, 23:48
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Okej.Tack för ditt svar.Något recept på hur man gör en "riktig" själv?

Finns flertalet recept här i "Matlagning och metoder". Kan återkomma imorgon med mitt recept som är som såsen som serveras till kebabpizzan och rullen (inte vitlöksdressingen då).
Citera
2013-11-12, 23:56
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Finns flertalet recept här i "Matlagning och metoder". Kan återkomma imorgon med mitt recept som är som såsen som serveras till kebabpizzan och rullen (inte vitlöksdressingen då).
Tackar.Låter kanonbra.Jag väntar.
Citera
2013-11-13, 20:23
Medlem
Kanavanss avatar
Tyckte att den här var helt OK:

http://www.santamariaworld.com/produ...pizza-topping/

Fanns i taco-hyllan på min lokala coop.

Når ju naturligtvis inte upp till de bästa kebabsåserna på pizzeriorna, men den får ändå klart godkänt.
Citera
2013-11-13, 20:30
Medlem
billybombs avatar
Har du testat Eldorados kebabsås? Finns att köpa på iaf Wiilys. Den har en lite annorlunda smak (smakar inte bara mayo och vitlök) och har en brunaktig färg, liknande den som man brukar få på sin kebabpizza.
Citera
2013-11-13, 20:37
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Tackar.Låter kanonbra.Jag väntar.

Ett grundrecept, måtten är höftade.

2 dl A-fil, alt. gräddfil om du vill ha såsen lite tjockare.

1 msk majonnäs, inte svensk utan "vit" som finns på bl.a. Lidl eller Hellmans.

1 msk ajvar, stark eller mild beroende på hur du vill ha såsen. Om du inte har ajvar kan du köra med chilipulver eller cayenne samt paprikapulver istället.

1/2 msk ketchup.

Vitlökspulver, lökpulver, spiskummin, mald koriander och smulad oregano.

Rör ihop det hela och låt det gotta till sig någon timma i kylskåpet.

Det går fint att spä ut med vatten om såsen skulle bli för tjock.

Smaklig spis!
Citera
2013-12-02, 01:13
Medlem
Spackelackans avatar
Den starka tomatbaserade såsen kan man röra ihop såhär:

En burk passerade tomater + 3 msk Harissa (Finns på burk i dom flesta hyfsat välsorterade mataffärer) + 2 stora och pressade vitlöksklyftor + något krm salt + chilipulver efter smak (Tänk på att harissan är stark, så krydda med förstånd).

Blanda allt i en kastrull och låt koka upp under lock. Sjud såsen ett par-tre minuter och låt sedan svalna.
Smaka av med ev. mer salt och finmald svartpeppar.
Citera
2013-12-02, 10:08
Medlem
madtops avatar
Ganska tragisk tråd där målet är att försöka komma upp i samma klass som den lokala sunkpizzerians röda kebabsås. Det är inte direkt att lägga ribban högt

Pizzeriornas "röd kebabsås" är en vanlig tomatsås som är lite annorlunda kryddad med t.ex spiskummin och chili.
Exempel på recept:
http://www.kokaihop.se/recept/kebabsas-rod
http://www.recept.nu/recept_nu/saser...va_kebabsaser/
Citera
2013-12-02, 10:20
Medlem
Så du vill inte ha en som smakar äckligt alltså? Intressant

Hur någon kan gilla sån där turkpizza kan jag inte förstå mig på.
Senast redigerad av Enkel-Man 2013-12-02 kl. 10:25.
Citera
2013-12-02, 11:13
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Så du vill inte ha en som smakar äckligt alltså? Intressant

Hur någon kan gilla sån där turkpizza kan jag inte förstå mig på.
Antar att du haft oturen att varit på pizzerior som har köpt in någon billig skit på tub?
En pizzeria här har kebabsås som är helt underbar.Går inte att jämföra med eländet man kan köpa på Ica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in