2018-10-15, 16:50
Medlem
Hej! Återupplivar tråden då jag är på jakt efter en god kebabsås som man inte behöver göra själv, eller gå och handla hos pizzerior.

Nu har jag inte testat Felix kebabsås eller Rydbergs, men kan tänka mig att de inte smakar så jättemycket och att de upplevs feta (rapsolja+äggula-baserade). Men Eldorados smakar inte bra, det kan jag intyga, speciellt inte kebabsåsen deras, men kanel och skit i, ush.

Jag köpte här om dagen "Crown Köket" kebabsås, och den var inge vidare kan jag säga. Alldeles för syrlig och obalanserad i smaken.

Nästa kebabsås jag tänkte prova är Biggan's, någon som har någon erfarenhet från den? Sedermera har jag provat Lillesjö's Kebab & Taco sås, och den var riktigt bra faktiskt.
Citera
2018-10-15, 16:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kör på lite Sriracha så blir det bra.
Citera
2019-08-12, 21:40
Medlem
Finns ingen i butik som jag provat som är prefekt. Tycker Rydberg är helt Ok, även santa Marias Pizza Topping är också helt ok trors lite mer åt vitlökssås.
Citera
2020-02-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_
Sedermera har jag provat Lillesjö's Kebab & Taco sås, och den var riktigt bra faktiskt.
Varför stannade du inte vid den?

Den är helt galet god på hemmagjord gyrostallrik och
jag tror inte du kommer hitta så mycket godare kebabsås än den!
Citera
2020-12-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Varför stannade du inte vid den?

Den är helt galet god på hemmagjord gyrostallrik och
jag tror inte du kommer hitta så mycket godare kebabsås än den!

Ja du, bra fråga. Tror inte jag sett till den på mina lokala matvarubutiker på många år. Sedan så har man ju velat testa andra märken.

Senast testade jag Amir's Schysst Käk kebabsåser och det var fan ingen höjdare. Vitlökssåsen, fortforande för fet, rapsolja-emulerings baserad, dåligt tryck i vitlöken, inga texturer, ingen fyllighet eller syra, bara trisst och platt. Han har även en kebabsås stark, samma vis här fast något bättre, stort fokus på pepprighet chili, men själva såsen har en bra grund, inga spännande kryddor. Fet emuleringsbaserad sås med paprika och chili, intetsägande men bättre än rydberg/eldorado.
Citera
2020-12-22, 11:11
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Biggans kebabsås är bra.
Det finns en tomatbaserad och en vitlökssås.
Vitlökssåsen är verkligen spot-on.
Citera
2020-12-23, 00:39
Medlem
Bertil85s avatar
tokstollar ni måste mena röd eller vit-kebabsås.
Citera
2020-12-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ja du, bra fråga. Tror inte jag sett till den på mina lokala matvarubutiker på många år. Sedan så har man ju velat testa andra märken.

Senast testade jag Amir's Schysst Käk kebabsåser och det var fan ingen höjdare. Vitlökssåsen, fortforande för fet, rapsolja-emulerings baserad, dåligt tryck i vitlöken, inga texturer, ingen fyllighet eller syra, bara trisst och platt. Han har även en kebabsås stark, samma vis här fast något bättre, stort fokus på pepprighet chili, men själva såsen har en bra grund, inga spännande kryddor. Fet emuleringsbaserad sås med paprika och chili, intetsägande men bättre än rydberg/eldorado.
Haha nice med svar såhär 10 månader efter!

Enda minuset med den tidigare nämnda kebabsåsen är att den är lite för pepprig... Annars perfekt!
Citera
2020-12-23, 22:48
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Tuppens sirasha-majo eller vanlig sirasha om du är karl
Citera
2020-12-26, 12:53
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Hej! Återupplivar tråden då jag är på jakt efter en god kebabsås som man inte behöver göra själv, eller gå och handla hos pizzerior.

Nu har jag inte testat Felix kebabsås eller Rydbergs, men kan tänka mig att de inte smakar så jättemycket och att de upplevs feta (rapsolja+äggula-baserade). Men Eldorados smakar inte bra, det kan jag intyga, speciellt inte kebabsåsen deras, men kanel och skit i, ush.

Jag köpte här om dagen "Crown Köket" kebabsås, och den var inge vidare kan jag säga. Alldeles för syrlig och obalanserad i smaken.

Nästa kebabsås jag tänkte prova är Biggan's, någon som har någon erfarenhet från den? Sedermera har jag provat Lillesjö's Kebab & Taco sås, och den var riktigt bra faktiskt.

Rydbergs "vit kebabsås" är riktigt god.
Citera
2020-12-30, 07:22
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Rydbergs "vit kebabsås" är riktigt god.
Duger i krig.

Däremot tycker jag Amirs "schysst käk" såser är riktigt bra. Lite för trögflytande för min del, men smaken är bra.
Citera
2020-12-30, 08:12
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumpare
Enligt rubrik. Ska gå att inhandla på icamaxi willys konsum eller någon annan av våra vanliga livsmedelsaffärer. Men den måste som sagt vara god. Har allt för många gånger råkad ut för färdiga kebabsåser som bara smakar majonäs.

Antar att du är en sådan som tror att kebabsås skall vara vit ? Den enda "riktiga" kebabsåsen är röd och stark. Tillverkad av Tomat, lök, chili, kryddor.

Jobbade för 20+ år sedan extra på en kebab butik som var väldigt populär. Roffade receptet och gör den numera hemma vid behov.

Gör följande:

1 burk Krossade tomater
1 burk passerade Tomater
4st Färska Tomater
2 starka chili's
2 Medelstora lökar (helst röda men OK med gul)

Häll burktomaterna i en stor kastrull med lika mycket vatten 2burk tomat=2 burk vatten
Hacka de färska tomaterna smått och lägg i.
Klyfta lökarna i ca 8-10 klyftor lägg i.
Salt efter smak.
Koka på låg värme tills såsen tjocknat och ca 25% av vätskan kokat bort. Rör i såsen och "pressa" det grövre materialet så att det sönderdelas.
Sila ifrån allt grovt material. Koka åter upp den rensilade såsen och tillsätt svartpeppar och lite paprika krydda. Låt koka ytterligare ca 20 minuter.

red såsen med lite potatismjöl/arrowrot (ger genomskinlig sås vete/majsmjöl ger en grumligare sås)

Går att spara på flaskor någon vecka.. tillsätter man något konserveringsmedel så kan man få den att hålla i månader.

Vill man ha en starkare variant kryddar man med 1-5 matskedar Tabasco Habanero Då får man den "starka" varianten som en del kiosker kör med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in