2009-06-20, 23:39
Medlem
Malewhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Det kan vara snyggt på rätt ställen. Jag vet en hel del ställen som skulle kunna piffas till. Men i de flesta fall är det helt jäkla onödigt och riktigt fult. Oftast är det inte ens konst, det är en jävla signatur!

Om man nu ska klotta, måla något snyggt. Vi som tvingas se på eländet varje dag har noll intresse vem som gjort det, vi vill se något snyggt.

Om du börjar memorera en del signaturer osv så kommer du lära dig att uppskatta tags. Du kommer börja märka olika stilar, se vilka platser dessa människor har varit på och mycket annat. Det är faktiskt ett sjukt bra tidsfördriv att analysera tagsen runt omkring dig och vilka som har gjort dom.

Att veta vem som gjort det är halva grejen med graffiti. Annars skulle folk inte använda tags.
Citera
2009-06-21, 01:26
Medlem
smaksaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malewhale
Om du börjar memorera en del signaturer osv så kommer du lära dig att uppskatta tags. Du kommer börja märka olika stilar, se vilka platser dessa människor har varit på och mycket annat. Det är faktiskt ett sjukt bra tidsfördriv att analysera tagsen runt omkring dig och vilka som har gjort dom.

Att veta vem som gjort det är halva grejen med graffiti. Annars skulle folk inte använda tags.
Ja tags berättar så mycket om personer tycker jag, de är underbara.
Citera
2009-06-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nixon
Att graffitin kostar inte många nickel att sanera...
Buffar firmerna som snackar skit, där jag bor "sanerar" dom inte lyktstolpar elskåp mm... dom "cromar" dom istället, alltså sprayar över tagsen med silverfärg.

1 sprayburk kostar 40:-
Att åka till elskåpet tar låt oss säga 20 min.
Att åka tillbaka tar 20 min.
Att spraya över 1 tag, tar vell MAX 2 min
Detta betyder att vår buffare arbetar ca, 1 timme (han ska förbereda sig och så...)
han tjänar, 200:-/timme (Vilket jag tror e förbannat mycket, men bara ett ex) + sprayburken på 40:- bensin i bilen 2 liter 20:-
=260:-
Kemikalier (Lösningsmedel) är billigt!!!!!! Tänk er att ni spiller färg på eran bil vad gör ni? köper en flaska lösningsmedel o fixar bort skiten flaskan kostar 100:- säger vi + pulver o bla bla bla 300:- till
Då var vi uppe i 660:- (STARKT ÖVERDRIVET) för att sanera 1 Elskåp!
En klottrare som döms får vell rimligen 3000:- i böter MINST!!!
Varför ska dom snacka SKIT? buffar böhgarna alltså

Fan va bra, då kan ju du ta notan varje gång, nu när det inte kostar så mycket, den här fjollkonsten.
Citera
2009-06-21, 16:46
Medlem
Malewhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Fan va bra, då kan ju du ta notan varje gång, nu när det inte kostar så mycket, den här fjollkonsten.

Graffiti är nog mycket men jag tycker verkligen inte att det är fjolligt.
Citera
2009-06-21, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
bra att du erkänner den som en konstform iaf. dock så vet jag inte om det är så många bögar som målar
Citera
2009-06-21, 21:11
Medlem
ettäpples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666IKVSTR
bra att du erkänner den som en konstform iaf. dock så vet jag inte om det är så många bögar som målar

den ända writern som jag vet är bög är earsnot?
Citera
2009-06-21, 22:12
Medlem
Malewhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettäpple
den ända writern som jag vet är bög är earsnot?

Samma sak här. Fast iofs är det en rätt macho "värld". Och många skiljer på privatliv och graff också.
Citera
2009-06-21, 23:09
Medlem
ettäpples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malewhale
Samma sak här. Fast iofs är det en rätt macho "värld". Och många skiljer på privatliv och graff också.

iofs har ju inte graff ngt att göra om sexuell läggning att göra
Citera
2009-06-22, 02:31
Bannlyst
Suttit här och läst argumenten nu ett tag och kommit på att ingen har tänkt på vad graffiti egentligen är, graffiti är en konstform alltså ett sätt att uttrycka sina känslor på. på samma sätt som målare, författare, journalister, komiker och designers gör. Konst är konst. Eftersom graffitin inte blivit uppskattad av omvärlden på samma omfattande nivå som konsten "den vanliga" har det varit svårt för graffarna att kunna uttrycka sina känslor offentligt. Därför gör graffittimålare det olagligt. Alla graffare har blivit dragna över samma förbannade kam av samhället och dom blir klassifierade som snorungar som förstör samhället. Vi graffare vill ha uppmärksamhet som vi fått tackvare att vi är krimminella eftersom det är det ända sättet för oss att få uppmärksamhet. Simpel logik, samma sätt som barn skriker när dom vill åt uppmärksamhet. Det finns väldigt många saneringsföretag som inte jobbar statligt utan stoppar pengarna rätt i fickan och försörjer sig på det, det har blivit en branch. det är givetvis inte negativt! Sophämtare jobbar med exakt samma fenomen! ska vi då sätta extremt höga böter på folk som slänger papper på gatorna och klassifierar dom som snorungar som förstör samhället!

Uppskatta konsten idag, för imorgon kommer det ny!
Senast redigerad av Bäverryttaren 2009-06-22 kl. 02:35.
Citera
2009-06-23, 00:54
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäverryttaren
Uppskatta konsten idag, för imorgon kommer det ny!

Du menar, uppskatta konsten idag, för den är buffrad tills imorgon och då kommer det ny?
Citera
2009-06-23, 10:57
Medlem
vilda-fisringens avatar
Efter att ha läst den här tråden så måste jag säg att det finns många bra argument, måste bara säga att det här med graffiti är en bra grej när det är någon erfaren konstnär som gör målningen! Men när det bara är wannabez som målar så ser det för jävligt ut! men det finns graffiti konstnärer som gått till historien jag tänker framför allt på Banksy som är en brittisk konstnär så jag tycker att det är fel av er som säger att graffiti inte är en konst form

http://www.banksy.co.uk/shop/index.html
Citera
2009-06-26, 00:58
Medlem
.54321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilda-fisringen
Efter att ha läst den här tråden så måste jag säg att det finns många bra argument, måste bara säga att det här med graffiti är en bra grej när det är någon erfaren konstnär som gör målningen! Men när det bara är wannabez som målar så ser det för jävligt ut! men det finns graffiti konstnärer som gått till historien jag tänker framför allt på Banksy som är en brittisk konstnär så jag tycker att det är fel av er som säger att graffiti inte är en konst form

http://www.banksy.co.uk/shop/index.html

Banksy målar inte graffiti, han är streetart artist. Väldigt stor skillnad. Sedan så är det väll känt att vanliga svenssons inte förstår skönheten med tags/throw ups.
Allt detta är gjort av samma målare:
http://senseslost.com/wp-content/uploads/bates085-360x270.jpg
http://www.12ozprophet.com/images/uploads/IMG_2610.jpg
http://www.graffiti.org/bates/bates135.jpg och dom flesta målarna tycker nog alla tre är väldigt bra saker.

Tags är graffiti, man kan INTE säga att man gillar graffiti men inte tags.
Senast redigerad av .54321 2009-06-26 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in