• 1
  • 2
2009-11-11, 18:17
Medlem
Moffins avatar
Hej på er

Detta är recept min mamma fick av hennes jobbarkompis, jag tänkte testa det och ville se vad ni trodde. Det verkar onekligen som en udda kombination.

800g köttfärs
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
100g katrinplommon, strimlade
Ca 15 soltorkade tomater, strimlade
3 starka röda chilifrukter, hinhackade (jag brukar ta ca 6 spanska peppar, eller 1 chili + 2 habanero för att få lite hetta)
ca ½ dl olivolja
ca 1 ½ msk kummin
ca 1 ½ msk paprikapulver
ca 1 ½ msk chilipulver
400g kidneybönor
3 burkar krossade tomater
3 msk kakapulver
1 msk snabbexpressopulver
2 köttbuljongtärningar
1 liter vatten

Börja med att mixa lök, vitlök, katrinplommon, soltorkade tomater och chili (eller habanero) i en mixer (eller finhacka om man inte har mixer).
Hetta upp olja i en stor gryta och fräs blandningen (kan behövas lite mer olja), den skall bli glansig utan att ta färg. Tillsätt sedan kryddorna (kryddor och kaffe samt kakaon) och låt fräsa i ca 1 minut. Tillsätt därefter köttet och bryn det lätt runt om (under omrörning). Tillsätt nu resterande ingredienser, låt koka upp och sjud sedan på svag värme utan lock i ca 2 timmar.

Så vad tror ni?

Sen undrar jag lite hur stor roll det spelar hur länge det kokar? Jag vet att det blir bättre med längre koktid men är det enorm skillnad? Har inte så mycket tid jämt
Citera
2009-11-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej på er

Detta är recept min mamma fick av hennes jobbarkompis, jag tänkte testa det och ville se vad ni trodde. Det verkar onekligen som en udda kombination.

800g köttfärs
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
100g katrinplommon, strimlade
Ca 15 soltorkade tomater, strimlade
3 starka röda chilifrukter, hinhackade (jag brukar ta ca 6 spanska peppar, eller 1 chili + 2 habanero för att få lite hetta)
ca ½ dl olivolja
ca 1 ½ msk kummin
ca 1 ½ msk paprikapulver
ca 1 ½ msk chilipulver
400g kidneybönor
3 burkar krossade tomater
3 msk kakapulver
1 msk snabbexpressopulver
2 köttbuljongtärningar
1 liter vatten

Börja med att mixa lök, vitlök, katrinplommon, soltorkade tomater och chili (eller habanero) i en mixer (eller finhacka om man inte har mixer).
Hetta upp olja i en stor gryta och fräs blandningen (kan behövas lite mer olja), den skall bli glansig utan att ta färg. Tillsätt sedan kryddorna (kryddor och kaffe samt kakaon) och låt fräsa i ca 1 minut. Tillsätt därefter köttet och bryn det lätt runt om (under omrörning). Tillsätt nu resterande ingredienser, låt koka upp och sjud sedan på svag värme utan lock i ca 2 timmar.

Så vad tror ni?

Sen undrar jag lite hur stor roll det spelar hur länge det kokar? Jag vet att det blir bättre med längre koktid men är det enorm skillnad? Har inte så mycket tid jämt
Ser ganska trevligt ut.
Jag brukar köra på att koka i en timme.
Krävs liksom för att det ska bli sådär smaskens.

Fast då kanske jag skulle hällt på bönorna lite senare än de andra ingredienserna.
Citera
2009-11-11, 18:35
Medlem
redbull72s avatar
Såg gott ut! Gör den på torsdag, bjud hem polarna på fredag, servera den med kall öl o tequila, några baugetter/tortillia/tacochips med cheesesmak och gräddfil/turkisk yoghurt till, kanon!
Citera
2009-11-11, 18:42
Medlem
Mandic!s avatar
Ser onekligen udda, och intressant ut. Jag är ingen hejare på matlagning, speciellt inte det som tar lite längre tid. Men kanske vore kul om någon provade.
Citera
2009-11-11, 20:21
Medlem
krings avatar
Jo det där verkar vara riktigt gott! Personligen skulle jag nog skippa katrinplommonen och kaffepulvret, men det är väl en smaksak. Jag hade nog prövat att ha i chipotle eller rökig tabasco samt lite fler sorters bönor.
Jag brukar ha i (utöver kidneyböner) svarta- och black eyeböner. Bra utfyllnad för att bli mätt och gott är det också

Angående tiden skulle jag nog köra det jag har som standard på grytor och liknande, runt tre timmar.
Citera
2009-11-11, 20:37
Medlem
klybans avatar
Byt köttfärsen mot högrev, då kommer du få en mustigare chiligryta.

Annars så fungerar chili och kakao alldeles utmärkt tillsammans.
Och kummin är spiskummin om du nu inte redan vet, och allra helst ska du köra hela som du stöter/maler själv.
Den hela kumminen har en betydligt trevligare smak, finns köpas säkrast i invandrar affärer där dom med stor säkert kallar den för kummin.

Sen chili skulle du fundera på även ta lite torkad, ICA har en bra lite påse med chipotle och ancho torkad.
Men även den färska, ska du ha
Chilipulver finns en uppsjö av, men gissningsvis så innehåller den spiskummin, paprika och någon svagare variant av chili typ ancho.

Det är ju kaffe i också, det glömde du i rubriken
Citera
2009-11-11, 21:45
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Vanligt med kakao eller choklad i chiligrytor

Jag tycker dock att 3msk kakao låter mycket, det är en smak som lätt kan "ta över", och hade hellre kört på mörk bitter choklad som jag rivit i.
Citera
2009-11-11, 22:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Som sagt, kaffe och kakao är klassiska ingredienser i en chiligryta.
Kan förstå att folk kanske reagerar på det, men så länge man använder rätt balansmängd av kakao och kaffe så är det gudagott och ger en mycket djupare fyllighet/mustighet än vanligt!
Precis som Leif.Pagrotsky säger så kan både kakaon och kaffet lätt ta överhand, så därför bör man kanske alltid ta i lite mindre än angiven mängd till en början.

Håller vidare med klyban om att byta ut köttfärsen mot högrev.
Vad man bör tänka på är att anpassa storleken på högrevsbitarna efter den tilltänkta koktiden.
Vid ett långkok (2 timmar eller över) så fodras större bitar än vid ett "snabbkok" (45 min -> 1 timme).
Citera
2009-11-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Så vad tror ni?
Jag tror att det blir svårt att bryna köttfärsen utan att antingen göra det i separat panna, eller att först lyfta ur lökhacket (som sen lyfts tillbaks till grytan igen när köttet är brynt).

Andra synpunkter: Dumt att mixa eller hacka fint när det är en gryta. Man vill väl ha lite kontraster i texturerna.
Senast redigerad av kenneth_k 2009-11-11 kl. 22:27.
Citera
2009-11-12, 00:05
Medlem
Moffins avatar
Oj många svar hade det blivit ser jag.

Jag gjorde iaf grytan som receptet sade, tänkte att när jag inte gjort det innan så var det onödigt att trixa till det.

Jag måste säga att vi alla blev djupt besvikna. Det smakade ju inte illa men det smakade inte heller.. något speciellt alls, ganska smaklöst nästan.

Kan mycket väl tänka mig att göra en ny gryta, men då ändra runt lite i receptet så den blir lite "mustigare" och även inte lika lös.

Om någon annan här har ett riktigt gott recept på chili (som dock inte är alltför stark) så får ni gärna dela med er
Citera
2009-11-12, 01:39
Medlem
klybans avatar
Finns trådar med bra recept på bra chiligrytor.
Citera
2009-11-12, 04:50
Medlem
TatueradeKockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
Vanligt med kakao eller choklad i chiligrytor

Jag tycker dock att 3msk kakao låter mycket, det är en smak som lätt kan "ta över", och hade hellre kört på mörk bitter choklad som jag rivit i.

Håller med, sen är riktig choklad godare än kakao

Edit: Mörk 70%ig av bra märke

// Den Tatuerade kocken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in