• 1
  • 2
2010-04-27, 23:17
Medlem
Cineastens avatar
Sen bump.

När jag gör chili använder jag några olika sorts chilifrukter som jag hackar eller så gör jag det nekelt för mig och använder någon av Blairs heta kryddor/såser.

Chipotle, Ancho, lite finriven mörk choklad, pressad lime, lite strösocker (för att smaka av) samt Santa Marias Chipotlesalsa används alltid när jag gör chili. Resultatet brukar alltid bli suveränt.

Ta det försiktigt med Blairs-kryddorna/såserna bara. Några av dem är djävulskt heta.
Citera
2010-04-27, 23:29
Medlem
Riktigt trevligt med choklad & kaffe i en chili "molestyle".

Men en "riktigt" chiligryta gör vi naturligtvis inte på svennig köttfärs, utan på lämpligt grytkött - högrev, bringa elle motsvarande - kokt till upplösningens gräns!
Citera
2021-01-19, 14:32
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CDC
Riktigt trevligt med choklad & kaffe i en chili "molestyle".

Men en "riktigt" chiligryta gör vi naturligtvis inte på svennig köttfärs, utan på lämpligt grytkött - högrev, bringa elle motsvarande - kokt till upplösningens gräns!
Kokt till utlösningens gräns..

Jag tror bestämt att Santa Maria ändrat receptet på sin Chipotle-salsa de senaste åren. Den är mycket hetare nu än när den först dök upp på marknaden.
Citera
2021-01-19, 15:57
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det låter verkligen gott. Måste testa den nästa gång jag gör chiligryta.
Citera
2021-02-05, 17:15
Medlem
Yes, och ännu hellre en bit riktig choklad (mörk).
Citera
2021-02-05, 19:07
Medlem
Pojkekorvs avatar
Vad innebär egentligen ordet mustig?

Kryddig, smakrik? Om isåfallet varför är det bara grytor och eventuellt soppor som är mustiga? Kan en kebab, eller en kryddat ris vara mustigt?
Citera
2021-02-10, 11:46
Medlem
coclss avatar
Lök, vitlök, chili (ancho, chipotle, samt färsk finhackad), högrev, vatten, oxfond, rödvin, choklad. Serveras med limemarinerade bönor och surdegsbröd. Knull i mun!
Citera
2021-02-10, 13:40
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Vad innebär egentligen ordet mustig?

Kryddig, smakrik? Om isåfallet varför är det bara grytor och eventuellt soppor som är mustiga? Kan en kebab, eller en kryddat ris vara mustigt?
Jag tror att det behöver vara mer såsigt för att kunna vara mustigt, en torr rätt kan inte vara mustig.

Jag har en bit 90% choklad som är för bitter för att äta, kan jag laga chili med den då? Hur många rutor eller gram hade ni haft i till tex ett kilo högrev?
Citera
2021-02-10, 13:46
Medlem
Ska testa receptet moffin
Blev hungrig, kände aromerna i hjärnan.
Citera
2021-02-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Såg gott ut! Gör den på torsdag, bjud hem polarna på fredag, servera den med kall öl o tequila, några baugetter/tortillia/tacochips med cheesesmak och gräddfil/turkisk yoghurt till, kanon!

Detta inkluderas men inte polare, får testa själv först all gottighet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in