2012-08-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag vill avråda dig starkt från att börja med mirtazapin. Den extrema tröttheten man får av den sitter i ständigt och kommer inte att gå över senare under dagen eller efter någon "invänjningsperiod". Du får ett ökat sömnbehov på flera timmar per natt samt ökade hungerkänslor. Den är dessutom starkt beroendeframkallande oavsett vad vissa läkare påstår. Själv har jag käkat den i drygt 2 år och har försökt sluta flera gånger genom att trappa ned samt ersätta med andra mediciner, men det tycks i princip vara omöjligt.

Jag fattar vad folk menar med hungerkänslor. Så fort du äter något så vill du bara ha mer och mer och mer. Det har lugnat sig nu efter 350g kesella och lite havregrynsgröt + en massa drickande av funlight med is. Nej denna medicin är nog inget för mig, något som gör att man blir trött hela tiden (zombie) samt att man får såna hungerkänslor känns inte som en bra grej. 3 dagar är kanske kort utvärderingstid men jag har ett starkt kontroll behov av att hålla koll på min kost, samt att vara trött hela tiden är inte roligt.
Citera
2012-08-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcore
Jag fattar vad folk menar med hungerkänslor. Så fort du äter något så vill du bara ha mer och mer och mer. Det har lugnat sig nu efter 350g kesella och lite havregrynsgröt + en massa drickande av funlight med is. Nej denna medicin är nog inget för mig, något som gör att man blir trött hela tiden (zombie) samt att man får såna hungerkänslor känns inte som en bra grej. 3 dagar är kanske kort utvärderingstid men jag har ett starkt kontroll behov av att hålla koll på min kost, samt att vara trött hela tiden är inte roligt.

Båda besvären du nämner är insättningssymptom som kommer att gå över. Jag har käkat mirta i över 1 år nu och hade liknande problem som dig i början.
Citera
2012-09-10, 01:26
Medlem
Hej, jag har precis utsatt mirtazapin 30mg som jag åt i 1 år, nu är det så att jag utsatte långsamt, men jag har ingen jävla sexlust kvar. den är helt borta, jag kan få upp den, men sen ahr jag ingen lust att fortasätta :/ hur kommer detta sig och när tror ni att jag kommer att bli "återställd"? Någon som känner igen sig?
Citera
2012-09-11, 13:09
Medlem
Tegelstens avatar
Någon som vet om det är någon större skillnad på gamla Mianserin jämfört med Mirtazapin, rent kemiskt?
Citera
2012-11-22, 22:01
Medlem
Nån som vet om det är skillnad på mitrazapin actavis och vanliga lilla 15 mg mirtazapinet?
Bytte nyligen och äter 15 mg.
Drömmer mer och flinar fan till. Hatar denna jävla hormedicin, men jag ska trappa ner till 7,5 mg om 2 veckor, så det blir skönt.
Borde ha gjort det redan vid detta laget. Fan.

Actavis är en gul tablett som är större än den vanliga eller orginalet...
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Jag ska byta till den vanliga imorgon och sen sluta eller minska ner om 2 veckor. Tagit sån jäävla tid bara. Den där läkaren är jäävligt seg.

Bara sluta med skiten fan..

Kanske testa effexor senare om det skulle behövas. Håller med om att det är en skitmedicin.
Men jag har käkat den ändå och man har anpassat sig..
Citera
2013-12-12, 22:35
Medlem
Tja, fick för mig att googla efter mirtazapin flashback för o se lite hur annat folk upplevt den (vet att jag är ganska långt efter det aktuella datumet på tråden).

Tänkte ändå ge ett svar då jag läst lite av alla svar här.

Har gått på mirtazapin i lite över 1 år nu och känner igen mig på pricken i det de flesta skriver.
Har kännt mig lite som en labbråtta under året som gått då jag fått så otroligt mycket andra mediciner
Som jag skulle ta i kombination med mirtazapinen, Går på mirtazapin och sertralin nu för tillfället men har så mycket ångest så kan inte riktigt somna på dom så har utöver dessa även stesolid och atarax för att hjälpa till med sömnen, har ett uppkommande läkarmöte och ska då be om att bli avtagen på mirtazapinen då den totalt förstör mig, går runt som en zombie och känner att inget betyder speciellt mycket för mig (tjej, jobb, husdjur, familj, vänner och saker som till vardags normalt sett gör mig glad)
Detta är ju inte bara jobbigt för mig utan alla i min närhet, det värsta av allt just nu de senaste veckorna
Är att jag inte längre känner att det inte är mina kännslor, jag älskar min tjej, familj och vänner men det känns inte längre som att jag gör det, svårt att förklara men känns som att jag inte riktigt har någon kontroll längre, så nu går jag runt här i ett förhållande som håller på att spricka av att jag är så känslomässigt avtrubbad och har knappt någon kontakt med familjen för dom känns inte som något mer än bekanta.

Gått upp ca 20 kilo sen jag började med dom, behövde dock gå upp i vikt så det har inte skadat.
Känner igen nästan allt negativt ni har beskrivit här och verkligen fått upp ögonen för att detta är nog absolut inte den medicinen jag borde vara på
Citera
2013-12-24, 22:47
Medlem
BrittaFittovs avatar
Tar 15mg på kvällen. Är det bara jag som känner mig flummig dagen efter på eftermiddagen? Är inne på 2:a månaden sen jag började på Mirtazapin.
Citera
2014-01-19, 01:45
Medlem
Har just börjat använda mirtazapin, men är fan tveksam till det om det verkligen är så som det står här i tråden. Har den i huvudsask för sömnproblem, vart ingången i väggen förra våren och har dragits med utmattning, ångest, tidigare panikskräp osv, så skulle den hjälpa lite mot nåt sånt skulle det ju inte heller va fel...

Säger som nån annan har gjort, ger den ett tag, men tänker ju fan inte gå som en zombie i ett halvår för att kanske bli lite klarare i skallen sen. Vi får se vad som händer, helt enkelt!
Citera
2014-01-20, 10:19
Medlem
cdxz11s avatar
Ja det kan ju vara rätt lurigt i början, själv tagit mitrazapin jag fått från en bekant för att somna ibland och första gångerna var man sådär lagom jävla slö dagen efter, men efter att ha tagit 15 mg ett par ggr utspritt över några veckor försvann de helt. Hoppas de löser sig för dig fender!
Citera
2014-01-20, 11:29
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dividie
Tja, fick för mig att googla efter mirtazapin flashback för o se lite hur annat folk upplevt den (vet att jag är ganska långt efter det aktuella datumet på tråden).

Tänkte ändå ge ett svar då jag läst lite av alla svar här.

Har gått på mirtazapin i lite över 1 år nu och känner igen mig på pricken i det de flesta skriver.
Har kännt mig lite som en labbråtta under året som gått då jag fått så otroligt mycket andra mediciner
Som jag skulle ta i kombination med mirtazapinen, Går på mirtazapin och sertralin nu för tillfället men har så mycket ångest så kan inte riktigt somna på dom så har utöver dessa även stesolid och atarax för att hjälpa till med sömnen, har ett uppkommande läkarmöte och ska då be om att bli avtagen på mirtazapinen då den totalt förstör mig, går runt som en zombie och känner att inget betyder speciellt mycket för mig (tjej, jobb, husdjur, familj, vänner och saker som till vardags normalt sett gör mig glad)
Detta är ju inte bara jobbigt för mig utan alla i min närhet, det värsta av allt just nu de senaste veckorna
Är att jag inte längre känner att det inte är mina kännslor, jag älskar min tjej, familj och vänner men det känns inte längre som att jag gör det, svårt att förklara men känns som att jag inte riktigt har någon kontroll längre, så nu går jag runt här i ett förhållande som håller på att spricka av att jag är så känslomässigt avtrubbad och har knappt någon kontakt med familjen för dom känns inte som något mer än bekanta.

Gått upp ca 20 kilo sen jag började med dom, behövde dock gå upp i vikt så det har inte skadat.
Känner igen nästan allt negativt ni har beskrivit här och verkligen fått upp ögonen för att detta är nog absolut inte den medicinen jag borde vara på

Det du beskriver är en biverkning som inte är helt ovanlig vid medicinering av antidepressiva läkemedel. Många beskriver ett tillstånd där man inte har några känslor längre, varken bra eller dåliga. Man befinner sig i något slags nolläge. Att du samtidigt medicinerar med Voxra och Stesolid gör nog inte symptomen lättare utan har säkert en bidragande faktor till ditt tillstånd.

Vissa menar på att man skall byta medicin och pröva någon annan då man upplever att ens känslor går förlorade och endast är en biverkning som vissa får av vissa antidepressiva läkemedel. Kanske är det en god idé att pröva någon annan medicin om du upplever ditt tillstånd som något negativt, vilket jag förmodar att du gör.

Lycka till.
Citera
2014-01-20, 16:29
Medlem
Jag har en fråga till er med erfarenhet.
Jag har gått på diverse benzodiazepiner i ca 10år både legalt och illegalt.
Idag står jag på en "lätt" benzo i lågdos men det är tufft att få chansen med en snäpp högre sort tex Diazepam.

Har fått erbjudandet att få Mirtazapin tillsammans med den benzo jag nu står på.
Men efter att ha stått på både Citalopram och Effexor för många år sedan så vet jag hur dom kapar precis alla toppar och sexdriften försvinner helt och jag står redan på annan medikamente som kapar toppar.

Är det värt att gå på Mirtazapin ?
Kapar den topparna som SSRI/SNRI som Effexor/Citalopram samt tar bort sexdriften?
(Tröttheten kan jag stå ut med det kan bara vara bra då jag lider av insomnia)

Har över 15års erfarenhet utav medikamente och droger (ex heroinist) så jag är inte på något sätt ovis när det kommer till läkemedel men just Mirtazapin vet jag inget om.

Tack på förhand!
Citera
2014-01-20, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag har en fråga till er med erfarenhet.
Jag har gått på diverse benzodiazepiner i ca 10år både legalt och illegalt.
Idag står jag på en "lätt" benzo i lågdos men det är tufft att få chansen med en snäpp högre sort tex Diazepam.

Har fått erbjudandet att få Mirtazapin tillsammans med den benzo jag nu står på.
Men efter att ha stått på både Citalopram och Effexor för många år sedan så vet jag hur dom kapar precis alla toppar och sexdriften försvinner helt och jag står redan på annan medikamente som kapar toppar.

Är det värt att gå på Mirtazapin ?
Kapar den topparna som SSRI/SNRI som Effexor/Citalopram samt tar bort sexdriften?
(Tröttheten kan jag stå ut med det kan bara vara bra då jag lider av insomnia)

Har över 15års erfarenhet utav medikamente och droger (ex heroinist) så jag är inte på något sätt ovis när det kommer till läkemedel men just Mirtazapin vet jag inget om.

Tack på förhand!

Mirtazapin fungerar bra om man har nedsatt aptit och/eller sömnproblem, den fungerar dock inte särskilt bra mot depression eller ångest. Ju mer jag läser om Mirtazapin desto mer inser jag hur ineffektiv den egentligen är som antidepressiv medicin. Läs gärna om vad Ken Gillman skriver om Mirtazapin...

http://www.psychotropical.com/index.php/mirtazapine-pun

Mirtazapin är dock effektiv för att ta bort/minska sexuella biverkningar i kombo med exempelvis SSRI och brukar fungera mycket bra som insomningspreparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in