2014-01-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Mirtazapin är dock effektiv för att ta bort/minska sexuella biverkningar i kombo med exempelvis SSRI och brukar fungera mycket bra som insomningspreparat.
Menar du potentiellt att om en medicin säg SSRI drar ner sexdriften så kan mirtazapin höja den?
Citera
2014-01-20, 21:00
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
försvinner helt och jag står redan på annan medikamente som kapar toppar.

Är det värt att gå på Mirtazapin ?
Kapar den topparna som SSRI/SNRI som Effexor/Citalopram samt tar bort sexdriften?
(Tröttheten kan jag stå ut med det kan bara vara bra då jag lider av insomnia)

Har över 15års erfarenhet utav medikamente och droger (ex heroinist) så jag är inte på något sätt ovis när det kommer till läkemedel men just Mirtazapin vet jag inget om.

Tack på förhand!

Det är inte samma sak, verkningsmekanismerna för ssri och snri och mirtazapin är helt olika, likaså biverkningarna. Personligen så upplevde jag noll sexuella biverkningar av enbart mirtazapin.

Mirtazapin minskar dessutom de sexuella biverkningarna av andra psykofarmaka främst ssri genom antagonism av vissa serotoninreceptorer som tros vara de som är rt. till just sexuella biverkningar.

Så tycker definitivt att du ska testa, vissa kan få lite sexuella biverkningar av mirtazapin men ett delsymptom av depression är minskad sexlust också.
Citera
2014-01-20, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Menar du potentiellt att om en medicin säg SSRI drar ner sexdriften så kan mirtazapin höja den?

Ja, det stämmer. Sedan brukar andra sexuella biverkningar från exempelvis SSRI minska/försvinna så som anorgasmi, impotens o.s.v.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...O;2-0/abstract

http://www.socialanxietysupport.com/...libido-138374/
Citera
2014-01-20, 21:32
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Mirtazapin fungerar bra om man har nedsatt aptit och/eller sömnproblem, den fungerar dock inte särskilt bra mot depression eller ångest. Ju mer jag läser om Mirtazapin desto mer inser jag hur ineffektiv den egentligen är som antidepressiv medicin. Läs gärna om vad Ken Gillman skriver om Mirtazapin...

http://www.psychotropical.com/index.php/mirtazapine-pun

Mirtazapin är dock effektiv för att ta bort/minska sexuella biverkningar i kombo med exempelvis SSRI och brukar fungera mycket bra som insomningspreparat.
Snart två veckor på Mirtazapin, 15 mg. Av Alternova om det spelar någon större roll.
Ingen påverkan på sömnen, om något konstiga drömmar.
Ingen ökad aptit, har fortsatt att gå ned i vikt.
Glöm påverkan på depression.

Jag känner mig besviken.

Det enda jag märkt är att jag dagligen vaknar med en blodig kaka i ena näsborren sen jag började med Mirtazapin.
Citera
2014-01-20, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Snart två veckor på Mirtazapin, 15 mg. Av Alternova om det spelar någon större roll.
Ingen påverkan på sömnen, om något konstiga drömmar.
Ingen ökad aptit, har fortsatt att gå ned i vikt.
Glöm påverkan på depression.

Jag känner mig besviken.

Det enda jag märkt är att jag dagligen vaknar med en blodig kaka i ena näsborren sen jag började med Mirtazapin.

Ska du öka till 30 mg snart?
Citera
2014-01-20, 21:36
Medlem
Det låter ju som mirtazapin skiljer en hel del mot SSRI/SNRI då.

Hur är det med topparna och dalarna då, klipper den mycket av topparna?

Jag äter Metadon vid sidan av min benzo som i högdos stängde ner sexdriften och även lyckan.
Citera
2014-01-20, 21:51
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ska du öka till 30 mg snart?
Tanken är att jag ska göra det nästa vecka efter ett samtal, frågan är om jag inte borde ringa in och fråga om jag kan gå upp i dos redan imorgon.

Eller bara höja själv och spela dum, "Det stod att jag kunde höja om jag inte fick effekt och inga biverkningar enligt instruktionerna på utskriften, öhhhh."

För efter 2 veckor borde det väl vara lugnt med att gå upp i dos?
Citera
2014-01-22, 12:16
Medlem
kruegers avatar
Jag har ätit Mirtazapin mot min depression, det var bland det värsta jag varit med om. Jag blev ett nervvrak (mådde mycket sämre psykiskt), fick stickningar i händerna, diarré, sömnlöshet, rastlöshet och huvudvärk. Jag trodde att dessa biverkningar bara skulle vara under inkörningsperioden, men det fortsatte månad efter månad tills jag ringde doktorn och fick Sertralin istället, detta funkade mycket bättre på mig.
Senast redigerad av krueger 2014-01-22 kl. 12:21.
Citera
2014-01-23, 07:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Har precis börjat med Mirtazapin Arrow (15mg tror jag, är osäker nu i efterhand) mot mina grova sömnsvårigheter och depression.
Fick utskrivet förra onsdagen och skulle öka dosen till två tabletter efter en vecka (ikväll alltså) men det vart inte av då jag blev övertalad att lana med en polare och glömde dem hemma.
Har som flera tidigare skrivit sovit som en stock på dem, käkat som en bottenlös sumobrottare och varit asbakis fram till typ 7 på kvällen. Hoppade dock över en kväll då jag drack istället, och var inte ett uns bakis dagen efter då.
Fick dessutom en olidlig jävla sårskorpa precis när jag fick det utskrivet + att jag nyst hela tiden senaste dagarna (kan dock vara att jag varit halvförkyld i över 2 veckor) vilket lätt får skorpan att spricka upp igen.
Snoret känns som granit till råga på det.

Innan det jag fick det utskrivet så var jag bara aktivt ovillig att engagera mig i allt som spelade roll (plugga, sköta hygienen, umgås med folk) medan jag då jag tagit dem blivit helt likgiltig till allt. Hyfsat lättövertalad till diverse mindre aktiviteter (t.ex. gå och handla mjölk, på den nivån alltså) men annars helt likgiltig och mest alldeles för orkeslös för att tycka något ö.h.t.
Har blivit att sitta parkerad framför wow all min vakna tid (2 på eftermiddagen till 11 på kvällen, jävligt kort dag alltså) då jag med nöd och näppe lyckats vakna för att sjukanmäla mig till plugget.

Tänkte pina mig uppe tills jag kan ta bussen hem vid 10 (om lite över 2 timmar) och lägga mig, men vettefan om jag borde ta pillren först då. Har aldrig kunnat sova ordentligt förr då jag varit dundertrött, utan har blivit att jag lägger mig i hopp om att kunna sova ut i 20 timmar och ändå vaknat efter 3, dödstrött, men utan att kunna somna om.
Dock har jag ju mitt "underbara" jävla wow som jag blivit totalberoende av igen att parkera mig framför om sovandet skiter sig, men det kommer ändå bli en sjuhelvetes pissig dag om så sker.

Ååååh vet inte hur jag ska göra, och bävar inför att jag kommer bli helt hjärndöd första två veckorna efter dosökningen + dunderaptiten som följer.
Är visseligen lite underviktig just nu, men vill inte se ut som en zombifierad svullo på partykryssningen om två veckor som jag redan pröjsat över 8k för.......
Senast redigerad av Bonnatorp 2014-01-23 kl. 07:50.
Citera
2014-01-23, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har precis börjat med Mirtazapin Arrow (15mg tror jag, är osäker nu i efterhand) mot mina grova sömnsvårigheter och depression.
Fick utskrivet förra onsdagen och skulle öka dosen till två tabletter efter en vecka (ikväll alltså) men det vart inte av då jag blev övertalad att lana med en polare och glömde dem hemma.
Har som flera tidigare skrivit sovit som en stock på dem, käkat som en bottenlös sumobrottare och varit asbakis fram till typ 7 på kvällen. Hoppade dock över en kväll då jag drack istället, och var inte ett uns bakis dagen efter då.
Fick dessutom en olidlig jävla sårskorpa precis när jag fick det utskrivet + att jag nyst hela tiden senaste dagarna (kan dock vara att jag varit halvförkyld i över 2 veckor) vilket lätt får skorpan att spricka upp igen.
Snoret känns som granit till råga på det.

Innan det jag fick det utskrivet så var jag bara aktivt ovillig att engagera mig i allt som spelade roll (plugga, sköta hygienen, umgås med folk) medan jag då jag tagit dem blivit helt likgiltig till allt. Hyfsat lättövertalad till diverse mindre aktiviteter (t.ex. gå och handla mjölk, på den nivån alltså) men annars helt likgiltig och mest alldeles för orkeslös för att tycka något ö.h.t.
Har blivit att sitta parkerad framför wow all min vakna tid (2 på eftermiddagen till 11 på kvällen, jävligt kort dag alltså) då jag med nöd och näppe lyckats vakna för att sjukanmäla mig till plugget.

Tänkte pina mig uppe tills jag kan ta bussen hem vid 10 (om lite över 2 timmar) och lägga mig, men vettefan om jag borde ta pillren först då. Har aldrig kunnat sova ordentligt förr då jag varit dundertrött, utan har blivit att jag lägger mig i hopp om att kunna sova ut i 20 timmar och ändå vaknat efter 3, dödstrött, men utan att kunna somna om.
Dock har jag ju mitt "underbara" jävla wow som jag blivit totalberoende av igen att parkera mig framför om sovandet skiter sig, men det kommer ändå bli en sjuhelvetes pissig dag om så sker.

Ååååh vet inte hur jag ska göra, och bävar inför att jag kommer bli helt hjärndöd första två veckorna efter dosökningen + dunderaptiten som följer.
Är visseligen lite underviktig just nu, men vill inte se ut som en zombifierad svullo på partykryssningen om två veckor som jag redan pröjsat över 8k för.......

Du kan köra en "drug holiday" under kryssningen, Mirtazapin har en halveringstid på 20-40 timmar så du borde inte få några speciella utsättningssymptom om du inte tar den på ett par dagar.

Var inte rädd för dosökning då lägre doseringar på Mirtazapin tenderar att vara mer sedativt och högre doser 30-45 mg mindre sedativt. Hämningen av återupptaget på noradrenalin blir också mer signifikant så eventuellt kan man bli piggare.
Citera
2014-01-27, 03:31
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Tror ni det är lätt att få Mirtazapin utskrivet? Ska ta upp det med min läkare idag pga att jag gått ner många kilon på Fluoxetin samt mina sömnproblem. Ska inte sluta med själva fluoxetinen men vill testa kombinera de tillsammans. Är det bra att kombinera de två?
Citera
2014-01-27, 03:34
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krueger
Jag har ätit Mirtazapin mot min depression, det var bland det värsta jag varit med om. Jag blev ett nervvrak (mådde mycket sämre psykiskt), fick stickningar i händerna, diarré, sömnlöshet, rastlöshet och huvudvärk. Jag trodde att dessa biverkningar bara skulle vara under inkörningsperioden, men det fortsatte månad efter månad tills jag ringde doktorn och fick Sertralin istället, detta funkade mycket bättre på mig.

Skönt att Sertralin funkade för dig då. Av Sertralin så fick jag mycket diarre så min läkare bestämde sig för att jag skulle testa fluoxetin istället. Den har jag tagit i snart 4 månader , mår fortfarande väldigt kasst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in