• 1
  • 2
2009-11-10, 22:40
Medlem
Troaës avatar
hejsan,

Skulle bli väldans tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med detta oerhört irriterande problem.

Som det ser ut just nu har c: enheten ca 3 Gb utrymme varav runt 2/3 är fullt.

Samtidigt har enheten d: 7 Gb utrymme varav ca 10% endast är brukat.

Finns det något alternativ för att flytta över "space" från d: till c: och isf hur?

Och om jag skulle komprimera enheten c: - vad skulle detta få för konsekvenser?

Är inte så hemma på det här området vilket kanske ni kan läsa mellan raderna...

Tack på förhand!
Citera
2009-11-10, 22:53
Medlem
Kruxillimuxs avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1037280 Samanträffande! Står där nånstans exakt hur jag gjorde
Citera
2009-11-10, 23:01
Medlem
Möjligt men riskabelt.

Andra kan säker ge förslag på program och tycker att du testar.

Jag tycker att det är riskabelt och problematiskt.
Går något åt skogen blir det svårare än vanligt att rädda dina filer.
Ännu svårare att flytta utrymme om både c: och d: nästan är fulla.

Underlättar om du berättar mer.
Tex Vilken Windows du kör.
Hårdiskarnas/partitionernas antal, storlek, hur mycket används, partitionernas placering på disken etc.

System återställning skapar en ny punkt varje dag datorn är på även om du inte gjort något. Om utrymmet är viktigare kan man både rensa bort alla punkter utom sista eller stänga av den helt på olika ställen. Vissa har fått tillbaka 65-300 GB efteråt.
Citera
2009-11-10, 23:04
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1037280 Samanträffande! Står där nånstans exakt hur jag gjorde

Verkar dock inte som att detta hjälper mig något vidare, tyvärr. Alltså, vad jag vill göra är att antingen flytta över "space" från partition d: till primary c: eller att på något sätt få de filer och program som ligger på c: att flyttas till d: utan att det påverkar datorns prestanda, hänger du med?

tack för visat interesse att hjälpa dock
Citera
2009-11-10, 23:10
Medlem
Illzis avatar
Flytta över alla filmer, musik, word-dokument och bilder till den andra hårddisken?
Defragmentera båda efter det.

Är det 2 fysiska hårddiskar det gäller, eller 2 partitioner?
Senast redigerad av Illzi 2009-11-10 kl. 23:13.
Citera
2009-11-10, 23:15
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Möjligt men riskabelt.

Andra kan säker ge förslag på program och tycker att du testar.

Jag tycker att det är riskabelt och problematiskt.
Går något åt skogen blir det svårare än vanligt att rädda dina filer.
Ännu svårare att flytta utrymme om både c: och d: nästan är fulla.

Underlättar om du berättar mer.
Tex Vilken Windows du kör.
Hårdiskarnas/partitionernas antal, storlek, hur mycket används, partitionernas placering på disken etc.

System återställning skapar en ny punkt varje dag datorn är på även om du inte gjort något. Om utrymmet är viktigare kan man både rensa bort alla punkter utom sista eller stänga av den helt på olika ställen. Vissa har fått tillbaka 65-300 GB efteråt.

windows xp

2 partitioner (c: och d

c: 3,72 Gb varav 2,62 används

d: 7,50 Gb varav 0,20 används

vet inte om denna info räcker?
Citera
2009-11-10, 23:19
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi
Flytta över alla filmer, musik, word-dokument och bilder till den andra hårddisken?
Defragmentera båda efter det.

Är det 2 fysiska hårddiskar det gäller, eller 2 partitioner?

Jag antar att det handlar om två fysiska enheter. De är dem enda som finns tillgängliga iaf.

ska testa att flytta över pokerprogram och annat som inte har med corefiles och programfiles att göra, kan det funka?

Men rent praktiskt går det alltså inte att flytta över space från d: till c:?

Då kan man ju undra vad den idioten tänkte på som konfigurerade partitionerna på det här viset från början tänkte på...

(ursäkta språket, men detta är grymt frustrerande)
Citera
2009-11-10, 23:31
Medlem
Kruxillimuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troaë
windows xp

2 partitioner (c: och d

c: 3,72 Gb varav 2,62 används

d: 7,50 Gb varav 0,20 används

vet inte om denna info räcker?
Använd http://www.partition-tool.com/ och frigör det fria utrymmet på D. Sen startar du om, och ökar utrymme på C.
Citera
2009-11-10, 23:39
Moderator
Protons avatar
Eftersom NTFS har stöd för monteringspunkter går det att skapa en partition på en annan fysisk disk och montera denna partition i en valfri katalog på ett annat filsystem. Bara att kolla i diskhantering så går det att fixa på det sättet.
Citera
2009-11-10, 23:41
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Använd http://www.partition-tool.com/ och frigör det fria utrymmet på D. Sen startar du om, och ökar utrymme på C.

ok, men kan du vara så snäll att berätta lite mer ingående på hur jag skall gå till väga, är som sagt inte så hemma på det här.
Citera
2009-11-10, 23:43
Medlem
Kruxillimuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troaë
ok, men kan du vara så snäll att berätta lite mer ingående på hur jag skall gå till väga, är som sagt inte så hemma på det här.
När du väl startat programmet är det bara att "ta tag" i partitionen och dra dess kant in mot det ifyllda området, som representerar det använda utrymmet på partitionen. När du dragit in önskat utrymme är det bara klicka på Apply (har jag för mig att knappen hette), som går att hitta nånstans i gränssnittet.

Kolla screenshottsen från min tråd för att få någon slags överblick.
Citera
2009-11-10, 23:47
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Eftersom NTFS har stöd för monteringspunkter går det att skapa en partition på en annan fysisk disk och montera denna partition i en valfri katalog på ett annat filsystem. Bara att kolla i diskhantering så går det att fixa på det sättet.

det där säger mig inte ett skvatt förutom att jag vet att XP har NTFS istället för FAT?

Dessutom är den här lapburken på franska vilket absolut inte underlättar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in