2023-10-26, 10:27
Medlem
Jag håller helt med om bedömningen av makrolägets påverkan, liksom att när vändningen kommer så kommer skiftningen ske snabbt.

Smolket i bägaren när det gäller Kinnevik tycker jag är investeringarna i Harald Mixs privata bolag. Det finns inbyggda risker för intressekonflikter i det som gör att det är svårt att som aktieägare ha förtroende för att investeringsbesluten fattats på sakliga och goda grunder, att man har valt de bästa möjliga casen för aktieägarna. Är Mixs bolag verkligen bra investeringsmöjligheter, eller har det handlat om att Mix dragit i trådar för att hjälpa till med kapitalrundor som annars hade kunnat sluta i fiaskon? Är detta verkligen rätt läge att gå ut och göra stora investeringar överhuvudtaget, och hur påverkar det förutsättningarna att stötta den befintliga portföljen, som väl kan väntas ha behov av att göra nyemissioner och liknande?

Som jag förstått det är det H2 Green Steel och Aira det handlar om. H2 Green Steel är alldeles för orienterat kring politisk opportunism och svårt att se någon bärkraftig affär i som inte grundar sig på miljardrullning från EU. Aira tycker jag det är svårt att överhuvudtaget begripa sig på, men det luktar lite samma typ av bidragskapitalism: Att man hoppas dra nytta av EU-miljarder på något sätt. Historien har visat att det är en affärsmodell med mycket stora risker. Det gör väl inte saken bättre.

Såg idag att Mix själv stödköper aktier i Kinnevik. Frågan är hur frivilliga de köpen är. Kinnevik har en hel del att bevisa nu.
Citera
2023-10-26, 15:27
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av west-west
Jag håller helt med om bedömningen av makrolägets påverkan, liksom att när vändningen kommer så kommer skiftningen ske snabbt.

Smolket i bägaren när det gäller Kinnevik tycker jag är investeringarna i Harald Mixs privata bolag. Det finns inbyggda risker för intressekonflikter i det som gör att det är svårt att som aktieägare ha förtroende för att investeringsbesluten fattats på sakliga och goda grunder, att man har valt de bästa möjliga casen för aktieägarna. Är Mixs bolag verkligen bra investeringsmöjligheter, eller har det handlat om att Mix dragit i trådar för att hjälpa till med kapitalrundor som annars hade kunnat sluta i fiaskon? Är detta verkligen rätt läge att gå ut och göra stora investeringar överhuvudtaget, och hur påverkar det förutsättningarna att stötta den befintliga portföljen, som väl kan väntas ha behov av att göra nyemissioner och liknande?

Som jag förstått det är det H2 Green Steel och Aira det handlar om. H2 Green Steel är alldeles för orienterat kring politisk opportunism och svårt att se någon bärkraftig affär i som inte grundar sig på miljardrullning från EU. Aira tycker jag det är svårt att överhuvudtaget begripa sig på, men det luktar lite samma typ av bidragskapitalism: Att man hoppas dra nytta av EU-miljarder på något sätt. Historien har visat att det är en affärsmodell med mycket stora risker. Det gör väl inte saken bättre.

Såg idag att Mix själv stödköper aktier i Kinnevik. Frågan är hur frivilliga de köpen är. Kinnevik har en hel del att bevisa nu.

Makron har typ noll påverkan på Kinneviks usla prestation. Problemet är att man köpt svinhögt värderade bolag som inte tjänar några pengar och i många fall inte heller har någon plan för att tjäna pengar. När man har en sådan investeringsstrategi kommer man förr eller senare stöta på problem vilket är precis vad vi ser.

Det är inte som att skräpbolag kan fortsätta höja sina värderingar för all framtid om bara inte FED varit så elaka med räntorna. Det är inte så det fungerar.
Citera
2023-10-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Makron har typ noll påverkan på Kinneviks usla prestation. Problemet är att man köpt svinhögt värderade bolag som inte tjänar några pengar och i många fall inte heller har någon plan för att tjäna pengar. När man har en sådan investeringsstrategi kommer man förr eller senare stöta på problem vilket är precis vad vi ser.

Det är inte som att skräpbolag kan fortsätta höja sina värderingar för all framtid om bara inte FED varit så elaka med räntorna. Det är inte så det fungerar.

Det är lite märkligt då att vi ser samma typ av påverkan över hela linjen av liknande bolag. Jag tycker mig se tydlig påveran av makro. Sen kan du mycket väl ha rätt i att Kinnevik gjort många dåliga investeringar. Som med alla investmentbolag så har de några innehav som faller på läppen och några som inte gör det.

Jag återkommer till min slutsats: Kinnevik har en hel del att bevisa.
Citera
2023-10-26, 17:00
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av west-west
Det är lite märkligt då att vi ser samma typ av påverkan över hela linjen av liknande bolag.

Varför då? Alla bolag av denna typen var i en bubbla. Mitt argument håller om man granskar WeWork, Klarna, Revolut, Babylon, VNV globals innehav osv du kan diagnosticera alltihopa på samma vis dvs högvärderade bolag med kass lönsamhet som nu gör det som förväntas dvs går dåligt.

Det är välkänt inom finansiell forskning att den typ av bolag som Kinnevik och VNV och Flat Capital och EQT osv investerar i rent kvantativt är de sämsta typerna av aktier på marknaden. När dessa sen (förutsägbart nog) går dåligt då kan man inte dra en massa rövarhistorier om Covid och FED och konjuktur utan man måste helt enkelt ta sitt ansvar och acceptera att man har en kass investeringsstrategi för annars kommer man aldrig lära sig något.

Observera att högvärderade bolag med god lönsamhet, typ Microsoft, Hemnet osv går mycket bättre än Kinneviks skräpbolag och det är precis det här som gör att konjukturargumentet inte håller. Problemet är att de köpt skräp istället för att köpa bra bolag.

Kinnevik har nu raderat ut typ 15 år av avkastning. Man kan inte förklara det här med 1 år av höga räntor utan innehaven var i en gigantisk bubbla som nu är på väg att spricka.

Till min portfölj letar jag upp de mest konjukturkänsliga prylarna som existerar dvs råvaror, konsument cykliskt, tillväxtmarknader och liknande och dessa investeringar går fortfarande mycket bättre än investeringsbolagens bolag som är mycket mindre cykliska än vad mina bolag är. Det är helt självklart att Klarna är mer motståndskraftigt mot dålig konjuktur än vad typ Inwido är ändå går Inwido bättre än Klarna. Så du kan inte förklara avkastningen med konjuktur. Det håller inte.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-26 kl. 17:05.
Citera
2023-10-26, 17:53
Medlem
Ibland undrar jag vad Jan Stenbeck skulle anse om dagens Kinnevik? Tele2 är ju det ändå kvar av hans starka arv och skapelse.
Citera
2023-11-07, 12:33
Medlem
Skribentminimums avatar
Köp som fan! Jag tänker inte säga mer.
Citera
2023-11-08, 12:54
Medlem
H2GS som Kinnevik skyfflat in pengar i sågas hårt i ny rapport: https://policyinstitutet.se/wp-conte...ont-Final2.pdf

Artikel i DI https://www.di.se/nyheter/blytung-kr...atteprojekten/ (betalvägg)
H2 Green Steel döms ut helt, av Magnus Henrekson.

”Ur samhällets perspektiv är H2 Green Steel en dålig satsning eftersom det är en stor risk att det slår ut andra verksamheter. Billig el är en av få fördelar med att bo och verka i norra Sverige och då ska man inte ta ifrån det från dem som redan gör det”, säger han.

Rapporten pekar ut tidigare kända frågetecken för H2 Green Steel där tillgången på järnmalm, vilket Di var först att avslöja redan i mars 2022, och järnvägstransporter är de största. Enligt rapporten finns en risk att H2GS måste transportera både malm och andra råvaror liksom färdigt stål mellan Luleå hamn och Boden med lastbil vilket radikalt skulle öka utsläppen.

”Innan dessa problem är lösta blir det svårt att sälja H2GS stål som fossilfritt och därmed inte betinga någon premie. Om så blir fallet kommer H2GS affär få problem med lönsamheten”, skriver David Sundén i rapporten.
Citera
2023-11-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
H2GS som Kinnevik skyfflat in pengar i sågas hårt i ny rapport: https://policyinstitutet.se/wp-conte...ont-Final2.pdf

”Ur samhällets perspektiv är H2 Green Steel en dålig satsning eftersom det är en stor risk att det slår ut andra verksamheter. Billig el är en av få fördelar med att bo och verka i norra Sverige och då ska man inte ta ifrån det från dem som redan gör det”, säger han.

Rapporten pekar ut tidigare kända frågetecken för H2 Green Steel där tillgången på järnmalm, vilket Di var först att avslöja redan i mars 2022, och järnvägstransporter är de största. Enligt rapporten finns en risk att H2GS måste transportera både malm och andra råvaror liksom färdigt stål mellan Luleå hamn och Boden med lastbil vilket radikalt skulle öka utsläppen.

”Innan dessa problem är lösta blir det svårt att sälja H2GS stål som fossilfritt och därmed inte betinga någon premie. Om så blir fallet kommer H2GS affär få problem med lönsamheten”, skriver David Sundén i rapporten.
Jag vill inte Hausa nu bara för att förtydliga.
Han skriver om lastbilar men det finns ju elektriska sånna i dagsläget. Varför skulle det slå ut andra verksamheter menar han och "ta ifrån dem" billig el? En artikel målad med otroligt grova penseldrag. Men vad tror då Bzo om det hela?
Senast redigerad av Truefighter 2023-11-08 kl. 15:46.
Citera
2023-11-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag vill inte Hausa nu bara för att förtydliga.
Han skriver om lastbilar men det finns ju elektriska sånna i dagsläget. Varför skulle det slå ut andra verksamheter menar han och "ta ifrån dem" billig el? En artikel målad med otroligt grova penseldrag. Men vad tror då Bzo om det hela?
Jag länkar till SVT (utan betalvägg) och det verkar ju orimligt med en elkonsumtion som skulle motsvara halva Sveriges elproduktion för projektet. Så det är inte konstigt om det hela ifrågasätts.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...tsning--vzs1qs
Citera
2023-11-09, 01:04
Medlem
KJosefs avatar
Definitivt ingen bubbla i privata bolag. Bara att vänta ut FED så har vi konkursbolag på 500 miljarder värdering igen.

https://www.breakit.se/artikel/38144...-500-miljarder
Citera
2023-11-09, 01:11
Medlem
Kinneviks aktiekurs har rasat och aktien började kännas billig. Men att plöja ner miljarder i H2 Green Steels känns mycket tveksamt. Är Kinneviks storhetstid förbi?
Citera
2023-11-09, 07:46
Medlem
Med en styrelse som verkar mer än lovligt oportunistiska och ivriga att berika sig själva på bolagets bekostnad så är det en väldigt stor varningsflagga på den aktien.

På kort sikt går det väl alltid göra lite trejdingvinster men på lång sikt är nog vilken indexfond som helst ett bättre alternativ.
Jag skulle vilja se storägare som byter ut styrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in