2021-02-17, 12:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Förstår inte riktigt beslutet att dela ut Zalando, måste ju finnas massor av tillväxt kvar där. Samtidigt sitter man kvar i Tele 2 som förvisso är en stabil utdelare men är längre ifrån Kinneviks investeringsprofil.

En stor del i det är väl att Zalando blivit nästan halva Kinnevik. Det är knappast lämpligt för ett investmentbolag att ha sådan enorm övervikt i ett innehav.
Citera
2021-02-17, 14:23
Medlem
Hej!
Äger idag ett 10-tal aktier.
När är sista dagen att få ta del av zalando erbjudandet?
För jag kan ju köpa aktien nu för 430 och i framtiden få tbx 200 per aktie! Vilken jävla rabatt något jag missar?

Tror långsiktigt på kinnevik
Citera
2021-02-17, 14:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finatorsken
Hej!
Äger idag ett 10-tal aktier.
När är sista dagen att få ta del av zalando erbjudandet?
För jag kan ju köpa aktien nu för 430 och i framtiden få tbx 200 per aktie! Vilken jävla rabatt något jag missar?

Tror långsiktigt på kinnevik

När Zalando delas ut kommer ju Kinnevik gå ner lika mycket..

D.v.s om Kinnevik kostar 430 kr per aktie och vi säger att Zalandoinnehavet är värt 200 kr/aktie, så kommer Kinnevik gå ner till 230 kr på x-dagen.

Det ska godkännas på stämman 29 april, så dag för utdelningen bestäms nog efter det.
Citera
2021-02-17, 21:55
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En stor del i det är väl att Zalando blivit nästan halva Kinnevik. Det är knappast lämpligt för ett investmentbolag att ha sådan enorm övervikt i ett innehav.

Man kan ju alltid skala av.
Citera
2021-02-18, 09:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Man kan ju alltid skala av.

Med 54 miljoner aktier är inte det så lätt, utan att totalkrascha priset i Zalandoaktien. Kanske har de letat köpare av (en del av) deras post utanför börsen, utan att lyckas hitta någon som är villig att betala det de ville ha.
Citera
2021-02-18, 11:57
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Med 54 miljoner aktier är inte det så lätt, utan att totalkrascha priset i Zalandoaktien. Kanske har de letat köpare av (en del av) deras post utanför börsen, utan att lyckas hitta någon som är villig att betala det de ville ha.

Krascha vet jag inte men klart det blir ett säljtryck över tid. Man va kanske inte så sugna på att sälja efter debaclet med Millicom.

Egentligen spelar det ingen roll för min del, har både Kinnevik och Zalando och kommer fortsätta med det.
Citera
2021-02-22, 18:24
Medlem
y.ys avatar
Kommer behöva bevaka så Zalando aktierna kommer reggade på Frankfurt-börsen och inte I Stockholm.

Hoppas att Tele2 kan börja röra sig vid skiftet till 5g. Är hastigheten tillräcklig för att stjäla kunder från fiberleverantörer?
Citera
2021-02-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Kommer behöva bevaka så Zalando aktierna kommer reggade på Frankfurt-börsen och inte I Stockholm.

Hoppas att Tele2 kan börja röra sig vid skiftet till 5g. Är hastigheten tillräcklig för att stjäla kunder från fiberleverantörer?

Varför behövs en ”bevakning” av det? Det framgår ju redan i information från bolaget att det blir Frankfurtbörsen.
Citera
2021-02-22, 19:38
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Varför behövs en ”bevakning” av det? Det framgår ju redan i information från bolaget att det blir Frankfurtbörsen.
Ja, aktierna kommer handlas i Frankfurt.

Hur som kommer de delas ut till Euroclear Sweden. Ligger de kvar på Euroclear Sweden kan du inte sälja på Frankfurt börsen, där handeln sker. Troligtvis kommer det räcka att meddela banken att man vill ha aktierna på Clearstream istället.

Citat:
Informationsbroschyr
Styrelsens beslutsförslag avseende utskiftningen kommer att finnas med i kallelsen till årsstämman 2021. Kinnevik kommer även publicera en informationsbroschyr gällande utskiftningen av aktierna i Zalando och det automatiska inlösenförfarandet, med detaljerade instruktioner för hur man omregistrerar de mottagna Zalandoaktierna till Clearstream i Tyskland. Kallelsen och informationsbroschyren kommer att göras tillgängliga på Kinneviks hemsida i slutet av det första kvartalet 2021. Informationsbroschyren kommer även att skickas till Kinneviks direktregistrerade aktieägare.
Citera
2021-02-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Ja, aktierna kommer handlas i Frankfurt.

Hur som kommer de delas ut till Euroclear Sweden. Ligger de kvar på Euroclear Sweden kan du inte sälja på Frankfurt börsen, där handeln sker. Troligtvis kommer det räcka att meddela banken att man vill ha aktierna på Clearstream istället.

Ja, precis. Min poäng var att det finns väl inget alternativ. Antingen avyttrar man sina inlösenrätter och får pengar eller så behåller man dem och inväntar möjligheten att omregistrera dem. Zalando kommer ju inte att noteras på Stockholmsbörsen så det är ju bara Frankfurt som är alternativet.
Citera
2021-02-23, 07:47
Medlem
Jag förstår inte varför Kinnevik aktien går ner. Den har fallit med över 40 kr sedan Zalando nyheten kom. Med en så pass stor utdelning 0,195 Zalando aktier per Kinnevikaktie så borde väl aktien stiga. Jag har visserligen läst att pensionsfonder ock likn. säljer av för att de inte önskar eller kan ha utländska aktier i portföljen.
Citera
2021-02-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beeo
Jag förstår inte varför Kinnevik aktien går ner. Den har fallit med över 40 kr sedan Zalando nyheten kom. Med en så pass stor utdelning 0,195 Zalando aktier per Kinnevikaktie så borde väl aktien stiga. Jag har visserligen läst att pensionsfonder ock likn. säljer av för att de inte önskar eller kan ha utländska aktier i portföljen.

Zalando har backat kraftigt. Klart Kinnevik också backar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in