Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-10, 20:44
  #1
Medlem
AldoRaines avatar
Hej, efter återkommande problem med min cykel tänker jag nu försöka häva mitt köp. Jag har en fråga. I 23§ KKL står det

"Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid."

Säg att jag köpte min cykel för 1,5 år sen. Felen började efter 6 månader. Har jag då förlorat rätten att reklamera eftersom det gått mer än 2 månader sen jag upptäckte felet?
Citera
2009-11-10, 21:19
  #2
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hej, efter återkommande problem med min cykel tänker jag nu försöka häva mitt köp. Jag har en fråga. I 23§ KKL står det

"Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid."

Säg att jag köpte min cykel för 1,5 år sen. Felen började efter 6 månader. Har jag då förlorat rätten att reklamera eftersom det gått mer än 2 månader sen jag upptäckte felet?

Nej, du tappar inte din rätt att reklamera bara för att det gått över 2 månader.

Däremot måste du reklamera inom rimlig tid från det att du upptäcker felet. Vad som är rimligt beror på vad det är för fel, ju grövre fel, desto snarare måste du reklamera till säljaren. Ett år är troligen för lång tid för att du ska kunna göra det gällande mot säljaren.
Citera
2009-11-10, 21:25
  #3
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Nej, du tappar inte din rätt att reklamera bara för att det gått över 2 månader.

Däremot måste du reklamera inom rimlig tid från det att du upptäcker felet. Vad som är rimligt beror på vad det är för fel, ju grövre fel, desto snarare måste du reklamera till säljaren. Ett år är troligen för lång tid för att du ska kunna göra det gällande mot säljaren.

Handbrmsvajer som lossnar, slapp kedja, ventil som läcker, växlar som inte vill hamna i rätt lägga och vinda hjul och växelhandtag som sitter löst. Om jag säger att jag upptäckte felen för 1,5 månad sen är väl det problemet ur världen?
Citera
2009-11-10, 23:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Handbrmsvajer som lossnar, slapp kedja, ventil som läcker, växlar som inte vill hamna i rätt lägga och vinda hjul och växelhandtag som sitter löst. Om jag säger att jag upptäckte felen för 1,5 månad sen är väl det problemet ur världen?

Det beror på om försäljaren eller tillverkaren lämnat garanti, för att varan skall räknas som felaktig så ska felet ha funnits vid köpet, och finns ingen garanti ligger efter 6 månader bevisbördan på dig.
Citera
2009-11-11, 10:29
  #5
Medlem
Kompromissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
Det beror på om försäljaren eller tillverkaren lämnat garanti, för att varan skall räknas som felaktig så ska felet ha funnits vid köpet, och finns ingen garanti ligger efter 6 månader bevisbördan på dig.

Bevisbördan ligger väl aldrig på köparen enligt KKL, det är ju konsument som skyddas och inte säljare. Kanske har jag uppfattat det fel.
Citera
2009-11-11, 14:44
  #6
Medlem
gööös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Handbrmsvajer som lossnar, slapp kedja, ventil som läcker, växlar som inte vill hamna i rätt lägga och vinda hjul och växelhandtag som sitter löst. Om jag säger att jag upptäckte felen för 1,5 månad sen är väl det problemet ur världen?

De felen du har på din cykel är ju typiska grejer som kommer på cyklar efter ett tag. Köper man en cykel så bör man ju räkna med att man behöver fixa och dona lite med den.

Felen ska vara i varan vid köpet för att du ska ha juridisk rätt att reklamera den. Eller så ska det vara väldigt grova fel som absolut inte ska hända, ex ramen bryts på mitten när du cyklar som vanligt. Eftersom dina fel har uppkommit efter en (ganska lång) tid, så bör detta räknas som att du har slitit ut din cykel och du har således ingen rätt att reklamera den.
Citera
2009-11-11, 17:36
  #7
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gööö
De felen du har på din cykel är ju typiska grejer som kommer på cyklar efter ett tag. Köper man en cykel så bör man ju räkna med att man behöver fixa och dona lite med den.

Felen ska vara i varan vid köpet för att du ska ha juridisk rätt att reklamera den. Eller så ska det vara väldigt grova fel som absolut inte ska hända, ex ramen bryts på mitten när du cyklar som vanligt. Eftersom dina fel har uppkommit efter en (ganska lång) tid, så bör detta räknas som att du har slitit ut din cykel och du har således ingen rätt att reklamera den.

Knappast. Det räcker med att produkten inte klarar normalt slitage för att den ska anses vara felaktig i sitt ursprung. Beviskravet är för köparen satt väldigt lågt. Du behöver alltså inte fingeravtryck och inspelade filmer som styrker att produkten varit felaktig vid köpet.

/L
Citera
2009-11-11, 19:17
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Knappast. Det räcker med att produkten inte klarar normalt slitage för att den ska anses vara felaktig i sitt ursprung. Beviskravet är för köparen satt väldigt lågt. Du behöver alltså inte fingeravtryck och inspelade filmer som styrker att produkten varit felaktig vid köpet.

/L
Vad är normalt slitage? En cykel som används dagligen måste givetvis underhållas och ses över någon gång per på av en fackman "felaktigheter" som frågeställaren beskriver är typiska saker som man lätt åtgärdar vid en sådan service. Det finns säkert en manual med till cykeln där underhållet finns beskrivet. Justera vajrar, spänna kedjan och se över däck och ventiler hör till normal cykelvård, slarvar man med det så förfaller cykeln snabbt. Köper man dessutom en "kina" cykel på någon stormarknad så kan man inte räkna med att den skall hålla mer än ett år eller två max...
Citera
2009-11-11, 19:39
  #9
Medlem
Struttens avatar
Vad gäller den skäliga tiden vid reklamation anses en konsument alltid ha reklamerat inom skälig tid om h*n reklamerar inom sex månader från det att h*n upptäckte felet.
Citera
2009-11-11, 21:57
  #10
Medlem
Bergakungens avatar
Om garanti: TS, låt inte juristerna svara på den fråga som rätteligen din cykelsäljare skall svara på, nämligen "fy vad jag är besviken, kan vi ta det här på garantin?". Det kan mycket väl hända att han svarar "ja" på detta, om du verkar ordentlig, cykelintresserad och bär dig hyfsat åt (det gör du säkert). Antagligen kan du landa i att cykeln blir genomgången och servad, och då är felen också borta, tror jag. Men det kan ju vara bra så. (Är det en sk "kinacykel" kan det i så fall vara så att en timpeng och litet material hos Sigurds Cykel kostar mer än att ge dig en ny från lagret).

Om han nekar, så ta fram pilbågen och giftpilarna, men inte förrän då. Då ligger du som jag ser det delvis litet sämre till. Problemen med din cykel är av servicekaraktär, en kedja byter man regelbundet (varje år är inte orimligt), wirar justerar man och byter man ibland, växlar behöver justeras emellanåt för att gå lätt och bra osv. Det är (bedömt) inga problem för en bra cykelmek att fixa det du beskriver. Att avhjälpa felen är säljarens rätt.
Citera
2009-11-13, 12:49
  #11
Medlem
Pörrs avatar
Tillsägelser till kimdah2002 och loogaman. Era personliga diskussioner och Jula, Biltema och fan vet vad behöver ni inte ta i tråden.

Arton inlägg raderade.

/Moderator
Citera
2009-11-18, 11:59
  #12
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Knappast. Det räcker med att produkten inte klarar normalt slitage för att den ska anses vara felaktig i sitt ursprung.
/L

Så du tycker att "Handbromsvajer som lossnar, slapp kedja, ventil som läcker, växlar som inte vill hamna i rätt lägga och vinda hjul och växelhandtag som sitter löst" är av den arten att cykeln skall anses felaktig i sitt ursprung?

Det är istället fråga om typiska brister som anses utgöra slitage och underhåll på en 1,5 år gammal cykel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback